De FIM E-Xplorer World Cup – een nieuwe geavanceerde, internationale elektrische all-terrain motorraceserie – heeft gisteren haar kalenderplannen voor 2024 bekendgemaakt, met vijf evenementen waaronder drie double-headers gepland in twee continenten als de elektrische motorraceserie in een hogere versnelling gaat voor het volgende seizoen.
De serie, die in elk team een mannelijke en een vrouwelijke rijder heeft en duurzaamheid stimuleert door de sport te elektrificeren, heeft de weg geëffend voor de toekomst van het motorracen en de aankondiging van een werkelijk wereldwijde kalender is een bewijs van het succes van het eerste jaar.
Na een zeer succesvol eerste seizoen in 2023 – waarin de ‘World Cup’ in verschillende Europese rondes plaatsvond – met races in Barcelona, de Zwitserse bergen van Crans Montana, de vulkanische bossen van Vollore-Montagne in de Franse Auvergne en de zandstranden van Sardinië, is de serie van plan om uit te breiden van Europa en haar boodschap van elektrisch motorracen naar Azië te brengen.
De 2024-campagne gaat in februari van start in Japan, daarna in mei in Noorwegen, in juni in Frankrijk, in september in Zwitserland en in december in India.
FIM E-Xplorer Worl Cup 2024
FIM E-Xplorer: sportief, technisch reglement en update over het circuit
E-Xplorer is een endurocrossdiscipline met uitsluitend elektrische crossmotoren. In 2024 zijn er twee categorieën die meedoen aan E-Xplorer.
1) Hyperbikes, waarmee prototype-machines met accu’s tot 7kwh en een standaard wielbasis van een MX-motorfiets kunnen deelnemen.
2) GT’s, een kortere motorfiets met een gewicht van minder dan 112 kg, met accu’s die tot 6kwh produceren. De GT’s zijn gebaseerd op gewone productiemodellen, maar zijn zwaar aangepast voor wedstrijden.
Endurocross combineert de hoge snelheden van motorcross met de uitdagende obstakels die synoniem zijn aan enduro racen. De circuits zijn minstens 400 meter lang en 4 tot 10 meter breed. Om de vaardigheden van de rijders op de proef te stellen, bevatten de parcoursen een mix van zware hindernissen zoals rotsen en boomstammen, maar ook onverharde sprongen en hobbelige stukken om het spektakel te verbeteren.
E-Xplorer-races vinden plaats in zowel de ongerepte natuur als in het bruisende stadslandschap. Bij deze races draait het niet alleen om snelheid; het gaat om de vaardigheid van de rijder, strategie en het promoten van de nieuwste technologie.
Dit is wat je kunt verwachten op de racedag:
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…