Er is goed en slecht nieuws over de Belgische motormarkt. De verkoop van nieuwe motoren steeg lichtjes in 2023 terwijl de tweedehands motormarkt flink in elkaar stuikte. Er werden in 2023 maar liefst 30,5% minder tweedehandsmotoren ingeschreven dan een jaar voordien. De grote schuldige is de invoering van de motorkeuring.
In december 2023 liep het verlies zelfs op naar 69%. Dit cijfer moet wel genuanceerd worden omdat er in december 2022 massaal veel tweedehandsmotoren werden ingeschreven door de nakende nieuwe wetgeving rond de motorkeuring. De markt voor nieuwe motoren kende wel een groei en steeg met 2,74% ondanks het mindere weer voor motorrijders.
Vlaanderen is ook over het volledige jaar 2023 de grootste tweedehandsmarkt (60%) maar verloor toch -26,8% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en nu zelfs ook bij de lichtste klasse tot 125cc. Wallonië verliest nog meer (-34,4%) : daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc ongeveer één derde ! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, en nu verliezen de lichtere klassen daar ook steeds meer.
De daling van de tweedehandsmarkt is erg spectaculair verlopen maar dan in negatieve zin: Het gaat hier om een daling van maar liefst 25.000 motoren. Heel wat Belgische verkopers zien op tegen de verplichte keuring en verkopen hun motorfiets dan maar aan buitenlandse handelaars.
Een trend die nog meer slechte vooruitzichten voor de motorbranche in z’n geheel herbergt. “Daardoor zal het Belgische motorenpark op termijn sterk afnemen en dat zal ernstige gevolgen zal hebben voor de motoreconomiedealers en de onderdelenleveranciers.” zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.
Honda verkocht de meeste nieuwe motoren in 2023 met 3993 inschrijvingen en houd hierbij BMW en Yamaha achter zich. Kawasaki steeg dan weer flink in de verkoopcijfers (+30,90%) en komt op plaats vier te staan. Vorig jaar moesten de reguliere scootermerken inboeten en zowel Piaggio, SYM en Kymco deelden in de klappen.
Hoe zit het in Nederland?
Ondanks dat Nederland meer inwoners telt dan België, werden er een pak minder nieuwe motoren ingeschreven. In Nederland werden vorig jaar 17.501 motoren ingeschreven en dat is een stijging van maar liefst 13%. Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Motoren bij RAI Vereniging, deelde enthousiast zijn mening: “Een absoluut topjaar voor de motorbranche.” Ter vergelijking: In ons land werden vorig jaar in totaal 25.359 nieuwe motoren aangekocht.
Bij onze noorderburen was Yamaha degene die de meeste motoren wist te verkopen. Honda en BMW werden twee en drie terwijl de BMW R1250 GS de best verkochte motor was in 2023. Zowel bij ons als in Nederland wordt motorrijden steeds vaker gezien als een serieus alternatief voor auto’s of openbaar vervoer, vooral in woon-werkverkeer.
De tweedehandsmarkt bleef nagenoeg stabiel in 2023. Deze markt floreert in Nederland en toont pittige cijfers: maar liefst 140.876 occasies wisselden van eigenaar. Ter vergelijking: In België waren het maar 56.625 exemplaren.
Bronnen: Traxio en RAI
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…