Monster Energy Yamaha Factory MXGP-rijder Jago Geerts wordt in april 24 jaar en als één van de jongsten in de klasse is hij ook iemand die mettertijd zal uitgroeien tot een van onze titelkandidaten. Het zal misschien niet gebeuren in 2024, maar je weet gewoon dat deze getalenteerde Belg in de toekomst zal strijden voor kampioenschappen in de grote 450cc-klasse.
Met al 24 Grand Prix-overwinningen op zijn naam heeft hij een indrukwekkend verleden. Zijn MX2-kampioenschapsstatistieken zijn ook iets speciaals, met vijf top vijf finishes in de MX2-titelrace en vier daarvan op de tweede plaats in 2020, 2021, 2022 en 2023. Het enige probleem in de statistieken van de Yamaha-man is dat hij zeven jaar in de MX2-klasse heeft gereden en geen wereldkampioenschap op zijn naam heeft staan.
“Ik ben blij met hoe mijn 250-carrière is verlopen,” zei Geerts. “Meer dan 20 GP-overwinningen, het waren een paar goede jaren en ik miste een paar keer de titel, maar ik heb nog veel jaren en het is nog steeds mijn doel om een wereldtitel te pakken en ik zal proberen om die te pakken in het MXGP-kampioenschap. Op dit moment heb ik geen specifiek doel (voor 2024), ik wil gewoon een paar goede weken hebben voordat het seizoen begint en dan weet je zeker niet waar we staan voor de eerste wedstrijd, maar na een paar races weet ik mijn snelheid en waar ik aan moet werken. Ik ga niet echt met een doel naar de races, ik wil gewoon mijn best doen.”
In 2024 moet hij het opnemen tegen de grote jongens en met voormalige MX2-kampioenen als Jeffrey Herlings, Tim Gajser, Jorge Prado, Pauls Jonass en Maxime Renaux in de MXGP-klasse weet hij dat hij in 2024 een zware strijd te voeren heeft. Voeg daar namen als Jeremy Seewer, Romain Febvre, Ruben Fernandez, Glenn Coldenhoff en nog veel meer aan toe en je ziet hoe moeilijk deze klasse is.
Monster Energy Yamaha Factory MXGP-teameigenaar Hans Corvers was er snel bij om aan te geven hoe moeilijk het racen in de MX2-klasse was voor Geerts. Corvers heeft altijd geloofd in zijn jonge rijder en twijfelt nooit aan hun jarenlange relatie. Het is duidelijk dat Corvers denkt dat zijn landgenoot de geloofsbrieven en het talent heeft om het helemaal te maken in de big bike-klasse.
“Je moet begrijpen,” zei Corvers. “Jago is zo zelfverzekerd op de 450. Hij weet dat hij moet leren in de MXGP, maar hij zei dat hij zich zo goed voelt op die motor, de 450. Hij past veel beter op de 450. Hij past veel beter op de 450 dan op de 250 en hij weet dat MXGP moeilijker is, een zwaardere klasse, maar op de 250 moest hij vechten met de motor, omdat die niet 100% bij zijn rijstijl paste. Dat betekent nog niet dat hij er al is om te winnen, maar hij vindt het fijner om op de motor te rijden en hij voelt zich zelfverzekerder en ik denk dat met het talent dat hij heeft, dat nog wel gaat komen.”
Nu de wintertests goed verlopen en Geerts zich meer dan comfortabel voelt op de gloednieuwe Yamaha, is het over een week of zes tijd voor de soms rustige, maar altijd respectvolle jonge rijder om ons iets te laten zien van wat zijn toekomst zou kunnen zijn. Een paar top tien resultaten zijn in het begin misschien prima, maar daarna verwachten de fans top vijf resultaten en misschien zelfs podiums in het zand in 2024.
Tekst: Geoff Meyer
Foto: Gino Maes, Yamaha Racing, Danny Hermans en archief MXMag
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…