Romain Febvre en het Kawasaki Racing Team MXGP gaan samen hun vijfde seizoen in vol vertrouwen in een nieuwe jacht op de MXGP wereldtitel-titel. In 2021 en 2023 werd nipt naast de titel gegrepen maar in 2024 gaan ze opnieuw voluit om die vooralsnog in de wacht te kunnen slepen. De Fransman vertelt over het nieuwe seizoen en de strijd die hij vorig jaar leverde.
Romain, je voelt je vast helemaal thuis in Team Green nu je aan je vijfde seizoen bij het Kawasaki Racing Team MXGP begint?
“Ja, zeker weten… en alles verloopt perfect. Deze winter hoefden we ons alleen te concentreren op wat kleine aanpassingen aan de motor, dus dat was veel makkelijker dan vorig jaar, toen we een compleet nieuwe motor moesten begrijpen. En natuurlijk maakt het alles veel gemakkelijker als je al een paar jaar met dezelfde mensen werkt.”
Vorig jaar heb je veel tijd besteed aan testen; kon je je deze winter meer richten op je training en fysieke voorbereiding?
Ik had een erg goede wintervoorbereiding en ook al heb ik nog niet gepiekt omdat het een lang seizoen wordt, ik ben erg blij met mijn fysieke conditie. We hoefden niet te lang te testen omdat we de motor al kenden, maar elk jaar zijn er nieuwe onderdelen om te testen; we moeten altijd bovenop de ontwikkeling blijven zitten omdat het niveau erg hoog is in de MXGP, maar ik zou zeggen dat de belangrijkste nieuwigheid dit jaar het chassis was, omdat we nu het productiegedeelte gebruiken. Aan het eind van vorig seizoen zijn we meteen begonnen met testen en we vonden al snel de beste instellingen.
Vorig jaar heb je veel tijd besteed aan de ontwikkeling van de motor en aan de fijnafstelling; vond je dit een leuk aspect van het werk?
Het is altijd leuk om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van een nieuwe motor, omdat je kunt vragen wat je wilt; het kan soms wel even duren voordat de nieuwe onderdelen er zijn, dus je moet soms ook je stijl aanpassen aan de motor, maar het eindresultaat was erg bevredigend. Vorig jaar was ik soms op zoek naar oplossingen; het was een goede ervaring en het is geweldig om te zien dat het nieuwe chassis echt goed voor me is, vooral in het zand. Ik ben erg blij met de motor.
Vorig jaar had je een van je beste seizoenen, dus je hebt vast vertrouwen in 2024?
Zoals altijd is het heel belangrijk om niet geblesseerd te raken tijdens het seizoen; vorig jaar had ik een hersenschudding in Spanje en miste ik die GP, maar verder had ik geen blessures. Het is belangrijk omdat je van wedstrijd tot wedstrijd vooruitgang kunt boeken en consistent kunt blijven. Je behoudt je ritme, je kunt fysiek trainen en van race tot race verbeter je je resultaten. Dat is wat ik vorig jaar heb gedaan; ik had de snelheid en het was een heel goed seizoen, dus alles is op zijn plaats voor nog een geweldige campagne.
Foto’s: Kawasaki Racing Team
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…