Na zijn eerste overwinning op de XXF 450 tijdens de Hawkstone International, vertelt Fantic Factory MXGP-rijder Glenn Coldenhoff over zijn mindset en de doelstellingen in het WK motorcross. Dat gaat komend weekend van start gaat in Villa La Angostura (Argentinië).
Glenn, tijdens je tweede race op de Fantic behaalde je je eerste algemene overwinning in de nieuwe kleuren op Hawkstone Park. Daarmee schreef je geschiedenis voor het Italiaanse merk met je eerste 450-zege op internationaal niveau. Een veelbelovende start van het nieuwe seizoen.
Ja, we hebben deze winter veel werk verzet om de motor klaar te krijgen voor het seizoen. We hebben het grootste deel van de tijd in Spanje doorgebracht en zijn later ook naar Italië gegaan. We hebben de eerste race voor het seizoen gereden in Riola en we hebben een aantal goede dingen laten zien. De laatste paar weken zijn we blijven werken en ik moet zeggen dat ik me op dit moment erg op mijn gemak voel op de motor, zowel wat betreft de vering als de motor. De snelheid was goed, mijn conditie was goed en ik denk dat alles op zijn plaats valt.
Er is de laatste weken veel werk in gaan zitten en Hawkstone Park was goed, ook al heb ik geen enkele manche gewonnen. Ik werd drie keer tweede, wat een beetje teleurstellend was omdat ik het gevoel had dat ik in ieder geval in de tweede en derde manche de snelste was. Ik kon Jeffrey Herlings in deze twee manches behoorlijk onder druk zetten en dat is niet slecht. Ik zat de hele tijd achter hem aan en pushte hard om te winnen. Het lukte uiteindelijk niet, maar qua snelheid was het echt goed en ik pakte de algemene overwinning – de eerste overwinning voor Fantic en de eerste overwinning van het seizoen tegen een aantal grote namen. Hawkstone Park past altijd goed bij me, ik voel me er altijd goed, er was veel publiek en fans en het was goed racen.
Je kent de Wilvo-ploeg natuurlijk erg goed, jullie hebben in het verleden al samen gewonnen maar je bent van kleur gewisseld en begint in 2024 aan een nieuw hoofdstuk met Fantic. Neemt het een beetje druk weg om al in het voorseizoen die eerste overwinning te pakken en te weten dat je vanaf het begin mee kunt doen om de bovenste plaatsen?
Ja, ik heb er alle vertrouwen in, maar tegelijkertijd ga ik niet te veel druk op mezelf leggen. Het belangrijkste voor mij is dat ik me zelf goed voel en dat ik me goed voel met de motor. En als ik me goed voel en als ik gelukkig ben, dan geloof ik dat de resultaten zullen komen. Ik weet dat we goed werk hebben geleverd in de winter. Ik voel me meer dan klaar om te gaan.
Je hebt ook een nieuwe teamgenoot met Roan van de Moosdijk, een rookie in de MXGP-klasse. Voel je daardoor meer verantwoordelijkheid, voel je je de teamleider met al je ervaring?
Ik denk het wel, ja. Roan is een rookie in de klasse, natuurlijk ken ik hem omdat hij ook Nederlander is. We kunnen het goed met elkaar vinden en hebben veel plezier samen. Ik hoop dat hij klaar is voor Argentinië. Het is goed om hem erbij te hebben. Ik heb dit jaar ook nieuwe monteurs en ik ben ook erg blij met hen. Er zijn wat nieuwe dingen, maar ik heb het gevoel dat we er op dit moment allemaal goed voor staan.
Je bent onlangs 33 geworden en je hebt eigenlijk de helft van je leven op het hoogste niveau meegedraaid in misschien wel een van de zwaarste sporten ter wereld. 2024 markeert je tiende seizoen in de hoogste klasse en je hebt alles meegemaakt, van GP-overwinningen tot tegenslagen. Kun je je liefde voor de sport beschrijven en wat je gemotiveerd houdt om jezelf elke dag opnieuw uit te dagen en je grenzen te verleggen?
Weet je, ik denk nog steeds dat dit het beste in het leven is. Ik hou nog steeds van racen, ik hou er nog steeds van om te fietsen en mezelf te pushen. Ook al word ik nu ouder, ik blijf hard pushen. De drive komt van de goede resultaten en het gaat vooral om winnen. Ik ben nog steeds erg gemotiveerd om te winnen en ik geloof nog steeds dat ik het kan, wat ook erg belangrijk is. Ik geloof dat ik met de juiste mensen en de juiste motor, als alles op zijn plaats valt, nog steeds kan winnen. In het begin van vorig jaar had ik het bijvoorbeeld een beetje moeilijk en had ik geen geweldige resultaten. Maar als je resultaten boekt en op het podium staat, dan wordt het pas echt leuk.
Geeft het ook nieuwe motivatie om een nieuw seizoen in nieuwe kleuren te beginnen?
Dat doet het zeker. Ik vind het best leuk omdat ik GP’s heb gewonnen op Suzuki, GasGas, KTM en Yamaha – dus nu is het tijd om te winnen op de Fantic. Ik kan deel uitmaken van de Fantic-geschiedenis en ik kijk er echt naar uit om dat te doen en ze dit jaar een paar mooie resultaten te bezorgen.
Nu het nieuwe MXGP seizoen nog maar een paar dagen van je verwijderd is, voel je dan nog steeds die speciale spanning voor de eerste ronde in Argentinië?
Ik ben nog steeds erg opgewonden voor de eerste ronde en ook een beetje nerveus, zou ik zeggen. Het is weer de eerste keer; iedereen is gezond en fit en klaar om het goed te doen. De eerste ronde is ook een beetje gek, ze gaan uit hun dak. Ik denk dat het belangrijk is om de eerste ronde te ‘overleven’, om rond de top 5 te zitten.
We verwachten een lang, veeleisend en zeer competitief seizoen met een vol MXGP-veld. Hoe benader je de eerste GP en denk je dat dat verandert naarmate je meer ervaring hebt?
Zeker. Het is belangrijk om erbij te zijn, om fit te zijn voor de eerste en om een behoorlijke snelheid te hebben, maar je wint het niet bij de eerste GP. Ik heb jaren gehad waarin ik terugkwam van een blessure en 18e of 19e werd tijdens de eerste ronde in Argentinië – maar toch derde werd gedurende het seizoen. Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken over de eerste GP, maar ik wil natuurlijk wel met de jongens meedoen, een goed gevoel krijgen en wat vertrouwen voor de rest van het seizoen.
Ik heb in de loop der jaren wat ervaring opgedaan. Ik weet wat ik moet doen om gezond te blijven en tegelijkertijd te pushen. Dat is ook belangrijk, er elk weekend staan. Het risico in onze klasse is vrij hoog en ik denk dat je daar een goede balans in moet vinden.
Is er iets wat je zelf wilt verbeteren dit seizoen, vind je nog steeds iets om jaar na jaar aan te werken?
Ja, zeker, we kijken altijd naar de afgelopen jaren, we evalueren dingen en maken nieuwe plannen. We hebben al kleine dingen veranderd, met als doel om zoveel mogelijk overwinningen te behalen. We hebben ook Kevin Strijbos als onze nieuwe teamtrainer. We zijn goede vrienden en tegelijkertijd denken we op dezelfde manier over hoe ik moet trainen als motorcrosser. Ik denk dat het tot nu toe goed werkt. Nu we nog maar een paar dagen verwijderd zijn van de seizoensopener, voel ik me fysiek erg sterk en als je je fysiek sterk voelt, zie je dat ook meteen terug aan de mentale kant. Het is goed om hem erbij te hebben, hij heeft veel ervaring na 20 jaar in de MXGP en ik denk dat het goed is om deze ervaring in ons team te hebben.
Over mentale aspecten gesproken, je bent vorig jaar ook vader geworden. Heeft dat je kijk op racen veranderd en je een andere kijk gegeven op het leven in het algemeen?
Ik ben een heel erg gestructureerde jongen. Ik volg graag een plan. Vorig jaar rond deze tijd werd mijn dochter geboren, anderhalve dag voordat ik naar Argentinië vertrok. Maar ja, het heeft me zeker een beetje veranderd, want soms ben ik te zeer gefocust. Dat werkt ook niet, als ik het te graag wil. Ik denk dat ik nu een goede match heb tussen nog steeds het plan volgen en tegelijkertijd een beetje meer ontspannen zijn. Ik denk dat het positief voor me is.
Wat zou jou trots maken als je over een jaar terugkijkt op je eerste seizoen als Fantic Factory rijder? Wat is je doel voor het MXGP seizoen 2024?
Ik denk dat een medaille halen, dus top 3 algemeen, dat is altijd het doel. Natuurlijk is het doel om wereldkampioen te worden, maar we moeten ook realistisch zijn. Het is heel, heel zwaar. Mijn doel zal altijd een medaille zijn en het is gek wat je daarvoor moet doen. Ik werk elke dag hard, we proberen elke dag beter te worden, met het team en met mezelf. Ik doe alles goed, dus ik hoef mezelf of niemand achteraf de schuld te geven. Ik heb het gevoel dat we op dit moment allemaal dezelfde spirit hebben. Het doel is zeker om aan het eind van het seizoen een medaille te halen en om dat te doen, denk ik dat we veel podiumplaatsen en hopelijk veel overwinningen nodig hebben.
Foto’s: shotbyBavo, Fantic Factory Racing en Danny Hermans
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…