Naar aanleiding van de vergunningsproblemen van onze resterende circuits kroop vijfvoudig wereldkampioen Joël Smets in de pen om één en ander duidelijk te maken voor iedereen die betrokken is met de motorcross en de actieve sporters in het bijzonder.
Joël Smets: Motorsport Vlaanderen, in samenwerking met de circuits, overlegt op regelmatige basis met de verschillende overheden (gemeente, provincie, Vlaamse regering) maar binnenkort ook met de mensen die onze sport ‘iets minder genegen zijn’ om voor de verschillende circuits tot werkbare compromissen te komen.
Vermogen hebben jullie genoeg, toch?
Sinds een week weten we met de beslissing omtrent Olmen dat die inspanningen ook al eens iets opleveren. Mede dankzij jullie, onze gepassioneerde achterban. Trouwens, bij die toekomstige onderhandelingen zouden de actieve sporters onder jullie ons zelfs nog een extra duwtje in de rug kunnen geven!
“Hoe dat dan?” Hoor ik u denken …. Simpel, zorg dat je motor een serieus stuk stiller wordt! Vermogen hebben jullie genoeg, toch?
Ik stel vast dat de huidige motors amper minder geluid produceren dan mijn motor van 20 jaar geleden. Dan moeten we eerlijk met onszelf zijn en toegeven dat we daar onderweg meer mee hadden kunnen doen, toch? Jullie als eindverbruiker treffen natuurlijk niet veel schuld maar de industrie is naar mijn mening zwaar in gebreke gebleven.
Een paar jaar geleden had ik mijn buik vol van dat gebrek aan actie op geluidsvlak. Ik heb m’n stoute schoenen aangetrokken en bijna letterlijk tegen de schenen van de constructeurs gaan sjotten. Het moet zijn dat mijn traptechniek on point was want ik kreeg toch wel gehoor zeker.
Vanaf 1-1-2025 gaan op elk circuit in Europa de decibels drastisch omlaag.
De fabrikanten en de FIM richtten een werkgroep ‘noise reduction’ op. Ze zagen dus hun inschattingsfout in (beter laat dan nooit) en werken momenteel naarstig aan drastische geluidsreductie. Het is maar best ook want uitstel is geen optie meer. Namelijk vanaf 1-1-2025 gaan op elk circuit in Europa de decibels drastisch omlaag.
Uw dealer of uitlaatfabrikant weet er alles over! Het zal ons allen efkes wat inspanningen vergen maar we kunnen enkel tot compromissen komen als er langs twee kanten toegevingen worden gedaan.
Jef, Marc, Jaak en Freddy
We zijn typisch Belgisch nogal snel en graag negatief. Zo ook bijvoorbeeld over de boomplantactie die onze betreurde kampioen Eric Geboers destijds mee op poten zette …. Awel, ik kan u vertellen, door die actie hebben we duidelijk getoond geen milieu barbaren te zijn en respect te hebben voor mens en natuur waardoor we bij een breed publiek op flink wat goodwill kunnen rekenen.
Ik durf zelfs beweren dat als minister Demir gisteren de vergunning van Olmen tekent, ze mede geïnspireerd werd door onze boomplantactie. Jullie stem/acties worden dus wel degelijk gehoord. Natuurlijk ligt er voor Jef in Lille, Marc in Olmen, Jaak in Lommel en Freddy in Genk en hun respectievelijke medewerkers nog veel werk op plank. Schaar je daarom nog meer en liefst massaal achter onze sport/circuits.
Laat ons dat doen, naast jullie acties op het terrein, door deze post te laten ontploffen.
Dus like and share alsof uw leven ervan afhangt!
YES WE CAN
Foto’s: Danny Hermans en archief
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…