De autosector loopt voorop in de elektrificatie van voertuigen, en nu zet de motorbranche een vergelijkbare stap. De ontwikkeling van een machine bedoeld voor competitiegebruik is echter een heel andere uitdaging dan die voor het reguliere verkeer en het gegeven schept een aantal problemen waarvoor oplossingen moeten worden gezocht. Eén van problemen is het milieuvriendelijk laden tijdens trainingen of wedstrijden.
Stefan Peetermans, een fervent liefhebber van de motorcross en werknemer bij SolarPro, dacht samen met het bedrijf na over een mogelijke oplossing en kwam aandraven met de Free Energy Trailer. Om een en ander in het juiste daglicht te stellen: De man achter het bedrijf is Joris Vanmechgelen, vader van Torre en Douwe en dus een motorcrossman in hart en nieren. De trailer om elektrische crossmotoren op te laden konden we aan het werk zien op het motorcrosscircuit van Olmen (het voormalige Hondapark).
Naast de trailer stond een Stark Varg die na elke sessie werd gekoppeld aan de trailer om de batterij van de crossmotor weer op te laden. Het was voormalig GP-rijder Marvin Van Daele die tussendoor rondjes draaide in Olmen om de laadinfrastructuur en de mogelijkheden van de Varg te accentueren.
Hoe werkt het?
Om te vermijden dat je een stroomgenerator (die loopt op benzine) naast elke elektrische crosser moet zetten om de batterij van stroom te voorzien, werd er nagedacht over een milieuvriendelijke oplossing. De Free Energy Trailer werd voorzien van drie batterijen die worden geladen via één of twee zonnepanelen op het dak of via de zonnepanelen die in dit geval op het dak van het bedrijf of bij jou thuis zijn geïnstalleerd. De installatie is, net als bij een reguliere installatie van zonnepanelen, uitgerust met een omvormer die van gelijkstroom bruikbare wisselstroom van 230 Volt maakt.
Praktisch
Stel dat je in het weekend gaat crossen dan zullen de panelen op het dak van de aanhanger gedurende de vijf weekdagen genoeg stroom leveren voor een training en drie reeksen en dit zonder dat je de batterijen van de trailer aan het net moet koppelen. SolarPro koos voor het merk Bluettipower voor de batterijen en omvormer in de trailer.
Aan de buitenkant van de trailer staan stopcontacten die rechtstreeks gebruikt worden om de Stark Varg weer op te laden. De Varg wordt standaard geleverd met bok die alle infrastructuur aan boord heeft om de motor op te laden.
Voor en tegen
Heel wat motorcrosserliefhebbers zien in de komst van elektrische crossmotoren de ondergang van de sport maar natuurlijk zijn er ook voorstanders. Tegenstanders opperen dat de ziel van de motorsport wordt weggehaald terwijl medestanders de voordelen zien van elektrisch rijden. Rijden op een Stark Varg zorgt voor een andere sensatie want zonder versnellingsbak en koppeling is het vooral een erg leuke ervaring. De trekkracht is fenomenaal. Bovendien is de motor onderhoudsvriendelijk en moeten er geen filter- en oliewissels gebeuren. Ook een revisie van cilinders, zuigers en kleppenmechanisme zijn niet aan de orde.
Stefan Peetermans: “Elektrisch rijden is heel anders dan crossen met een verbrandingsmotor maar het is ook heel plezant. Ik kan aan iedereen aanraden om er eens mee te rijden. Ik denk niet dat het de motorcross gaat kapot maken. Het biedt kansen om uberhaupt nog te kunnen rijden. Marvin kan hier vandaag rijden omdat de motor geen lawaai maakt, zo simpel is het.”
Marvin Van Daele na enkele sessies op de Varg: “Ik vind het een geweldig gevoel. Je moet eigenlijk aan niks anders denken dan aan juist insturen en op de juiste moment gas te geven. Je hoeft ook niet na te denken over de juiste versnelling want die zijn er niet. Ik heb nu op stand 3 gereden wat voor een amateur al pittig is. Ik denk dat stand 1 of 2 al voldoende is om je geweldig te kunnen amuseren.”
De toekomst
Niemand die precies weet wat de toekomst brengt maar een feit is dat er hard wordt over nagedacht. Stark Future heeft met de Varg een trend ingezet die niet meer te stoppen is. Infront Moto Racing zal in 2026 starten met een heus WK voor elektrische crossmotoren en Honda zal naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar een productiemodel te koop aanbieden.
De problemen die circuituitbaters en wedstrijdorganisatoren hebben door geluidsoverlast zullen niet van vandaag op morgen worden opgelost maar het is een certitude dat elektrisch rijden een toekomst heeft. Tegenstanders zullen aanhalen dat elektrische motoren niet voldoende capaciteit hebben om een volledige reeks in zware omstandigheden uit te rijden maar ook daar wordt hard aan gesleuteld.
De Free Energy Trailer is een hobbyproject en is volgens de makers niet bedoeld voor grootschalige commercialisatie. SolarPro/ChargePro wil graag op maat gemaakte oplossingen aanbieden aan geïnteresseerden. Heb je vragen over dit project dan kan je die kwijt aan Stefan Peetermans via stefan@solarproducts.be
Trainen met elektrische motoren
MC Lille en Hondapark stellen hun circuits ter beschikking om te trainen met elektrische motoren op onderstaande datums.
Tekst en foto’s: Danny Hermans
In Perth heeft Eli Tomac opnieuw gezegevierd want de Yamaha-rijder heeft ook de derde wedstrijd…
In het HBF Park heeft Shane McElrath ook de derde wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap…
Om 10u start de tweede wedstrijddag van het WSX in Perth. Het officiële wereldkampioenschap Supercross…
Met alleen maar overwinningen heeft Eli Tomac ook de tweede wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap…
Ook de tweede wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap 250SX is gewonnen door Shane McElrath. De…
Dit weekend wordt de volgende wedstrijd gereden van het WK Supercross (WSX). Place to be…