Komende zondag moeten we allemaal naar de stembus om een nieuw Vlaams, Federaal en Europees parlement te kiezen. Wij gingen te rade bij de zeven traditionele partijen (Vooruit, N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, PVDA en CD&V) in Vlaanderen om hun mening te kennen rond de problematiek van de verdwijnende motorcrossomlopen.
Het gebrek aan trainingsfaciliteiten voor motorcrossers heeft een kritiek punt bereikt. Vorig jaar in december lag het Grand Prix-circuit van Lommel onder vuur. Een maand later werd de vergunning van Lille vernietigd en het dossier rond Hondapark in Olmen raakt door een actiegroep niet in orde.
Momenteel kan er in Vlaanderen alleen in Genk en in Lommel getraind worden met crossmotoren uitgerust met een verbrandingsmotor. In geen enkele andere Vlaamse provincie zijn er momenteel trainingsfaciliteiten. Dit is een drama voor de sport die zoveel wereldtitels verzamelde (geen enkel ander land doet beter) en die nu WK-toppers heeft zoals Liam Everts, Jago Geerts, Lucas en Sacha Coenen.
De motorcrossgemeenschap verwijt de politiek o.a. een gebrek aan moed, respect voor ons sportief erfgoed en een langetermijnvisie. Wij stelden vier pertinente vragen aan elke partij en vroegen hen naar antwoorden. Of we van iedereen een antwoord ontvangen is niet zeker maar we kregen alvast een standpunt van de partij Vooruit.
MXMag: Wat is het standpunt van uw partij in verband met deze problematiek?
Vooruit: Wij vinden het als Vooruit belangrijk dat onze jongeren alle kansen krijgen om aan sport te doen en dat ze kunnen kiezen uit een divers sportaanbod. Of motorcross een onderdeel kan zijn van dat sportaanbod, hangt voor een groot deel af van het ruimtelijke aspect. Je kan motorcross immers niet overal organiseren, zoals voetbal, tennis of zwemmen. Een motorcrossterrein moet ver weg van bebouwing worden voorzien en neemt dus veel open ruimte in beslag. Zo’n lap grond is niet evident om nog te vinden en vrij te maken in het zeer druk bevolkte Vlaanderen (open ruimte is zeer beperkt). Lokale besturen behouden ook graag hun overgebleven open ruimte voor bos en natuur. Recreatiegebied waar sport wordt gecombineerd met natuur is vaak ook moeilijker te combineren met sporten als motorcross dan met niet-gemotoriseerde sporten (vanwege het geluid en de uitstoot). Het inrichten van extra terreinen is dan ook volledig afhankelijk van het aantal geschikte plaatsen dat nog kan gevonden worden.
MXMag: Moeten motorcrossers in elke provincie een vaste en vergunde stek krijgen om te kunnen trainen?
Vooruit: Dit is volledig afhankelijk van de beschikbaarheid van goede locaties om motorcrossterreinen in te richten.
MXMag: Wat zijn volgens jullie partij de oplossingen om de toekomst van de sport veilig te stellen?
Vooruit: De oplossing is om de geschikte locaties in kaart te brengen en vervolgens in overleg te gaan met de lokale besturen.
MXmag: Is jullie partij op lokaal niveau bezig met de problematiek rond het gebrek aan trainingsfaciliteiten?
Vooruit: In streken waar motorcross een belangrijke geschiedenis heeft, hebben onze lokale besturen absoluut voeling met de problematiek.
Foto’s: Danny Hermans en Full Spectrum
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…