Buiten de goede prestaties van Ken Roczen in de VS is het erg stil rond de motorcross-devisie van Suzuki. Ze brengen al jaren een ongewijzigde versie van de RM-Z op de markt, verdwenen uit het WK motorcross en lieten sindsdien niks meer horen. Maar de geruchten dat er wat op til is zwellen aan. Ondanks dat er geen officieel nieuws is lijkt het er sterk op dat iemand het licht weer aangeknipt heeft in de ontwikkelingsafdeling in Hamamatsu.
Wat vooraf ging
Suzuki doekte eind 2017 hun motorcrossteam op en verdween uit de GP’s. Enkele jaren later gebeurde hetzelfde in de Moto-GP. Alhoewel het merk er nooit op die manier over communiceerde, werd toen duidelijk dat er een monsterboete boven hun hoofd hing vanwege het gebruik van sjoemelsoftware in hun dieselauto’s. Zowat alle sportactiviteiten werden op een waakvlammetje gedraaid en de geldkraan voor ontwikkeling ging dicht. De gele motoren verdwenen vanaf dan uit beeld alhoewel hun hardcore-supporters altijd stiekem bleven hopen op een terugkeer. Die lijkt er nu te komen.
Een elektrische RM?
Akira Kyuji, Suzuki’s general manager van de motorafdeling, bevestigde eind vorig jaar al dat het merk eind 2024 met een elektrische tweewieler op de proppen komt. Dat zou dan vooral een commuter-model worden voor woon-werkverkeer, de stad en het equivalent van een 125cc. De focus zal hier meer liggen op betaalbaarheid dan op prestaties. Suzuki wil tegen eind 2030 acht elektrische motorfietsen op de markt brengen.
De Amerikaanse motorsite Cycle World pakte deze week uit met tekeningen die boven water kwamen nadat Suzuki een patent had aangevraagd rond bepaalde technieken. Het werd al snel duidelijk dat de technische tekeningen allemaal te maken hebben met een crossmotor die wordt aangedreven door een elektromotor.
Het lijkt erop dat Suzuki vertrok van een bestaand RM-Z frame en dat de elektrische aandrijving niet rechtstreeks naar het achterwiel zal gaan. Met andere woorden: Het vermogen van de motor zal verspreid worden door een soort van versnellingsbak.
Het ziet er dus naar uit dat het merk een terugkeer voorbereidt in de motorcross. Verder blijft het koffiedik kijken over de effectieve terugkeer en de ontwikkeling van de elektrische crosser. Wie gehoopt had dat ze zouden terugkeren met een potente crosser die loopt op benzine is eraan voor de moeite.
Tekst: Danny Hermans
Bron en tekeningen: Cycle World
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…
Na de aankondiging van Jeremy Seewer (30) half september heeft Ducati nu ook de komst…
De laatste wedstrijd van het wereldkampioenschap Hard Enduro werd gereden in Spanje. De oude rot…
Regerend wereldkampioene WMX Lotte van Drunen heeft gisteren haar rechter enkel gebroken tijdens een training…
Amerikanen en Fransen maken al jarenlang de dienst uit in de supercross. Zo was het…