Al meer dan een halve eeuw is Yamaha toonaangevend op het gebied van off-road motorraces en onze roemruchte racegeschiedenis spreekt voor zich. In al die tijd hebben de off-road motoren van Yamaha een groot aantal constructeurstitels, wereldkampioenschappen voor coureurs en talloze raceoverwinningen op hun naam geschreven.
Deze diepgewortelde toewijding aan racen zorgt er niet alleen voor dat de off-road machines van Yamaha topprestaties en betrouwbaarheid leveren, maar ook dat ze de competitiegeest en het meedogenloze streven naar de overwinning belichamen.
Ook in de 2025 Off Road Competition-serie profiteert Yamaha van de geavanceerde technologie en inzichten die zijn opgedaan tijdens het racen op een aantal van ’s werelds meest veeleisende parcours, en toont daarmee hoe toegewijd Yamaha is om de grenzen van het mogelijke te verleggen. We bieden onze coureurs ongeëvenaarde wendbaarheid, kracht en controle die rechtstreeks voortkomen uit een erfgoed dat kan borgen op vele kampioenschappen.
In de racerij staat niets stil en streven de ingenieurs voortdurend naar verbetering. Voor 2025 zijn de winnende Yamaha-modellen zorgvuldig verfijnd om hun concurrentievoordeel te vergroten. Er zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd op gebieden die cruciaal zijn voor het winnen van tijd op de racebaan, terwijl het rijgevoel voor de coureur verder is verbeterd.
Om te voldoen aan de behoeften van alle rijders, van de doorgewinterde professional tot amateurs en jonge rijders die voor het eerst off-road rijden, bieden Yamaha’s Off Road Competition motorfietsen voor elk wat wils, van de YZ450F tot de legendarische PW50.
De ultieme missie van een racemotor is simpel: Om races te winnen. En de YZ450F is precies dat, de ultieme racemachine.
De YZ450F is ontworpen met succes in gedachten, bedoeld voor de overwinning. Maar daar houdt het niet op, want er is ook aandacht voor het leveren van een opwindende en plezierige rijervaring.
De basis waarop de YZ450F is gebouwd, is de toepassing van de ‘winnende formule’, waarbij wordt erkend dat rijders in hun eigen tempo vooruitgang boeken, wat weer bijdraagt aan hun motivatie en uiteindelijk leidt tot betere resultaten. Daarom is gekozen voor een ontwikkelingsaanpak waarbij de rijder centraal staat.
De 2025 YZ450F heeft een nieuw gekoppelde wielophanging om de stabiliteit in uiteenlopende rijomstandigheden te verbeteren. In combinatie met de herziene afstelling van de achtervering draagt dit bij aan meer tractie bij het uitkomen van bochten en een stabieler gevoel bij sprongen.
De motoren zijn niet alleen aan de achterkant aangepast, maar ook de instellingen van de voorvering zijn bijgewerkt. Zo is de veer zelf verlengd om de interne voorspanningsdruk te verhogen, en zijn de gelaagde kleppen aangepast van de bestaande ronde vorm naar een meer driehoekige vorm. Ook zijn de oliegaten nu wat groter om de olietoevoer aan te passen. Dit resulteert in een rustiger voorkant en vergroot de algehele wendbaarheid van de motorfiets. De veranderingen aan de voorwielophanging zijn ook herzien om de rijder een consistenter dempingsgevoel te geven op verschillende terreinen en in verschillende rijsituaties, met name tijdens het remmen en het nemen van bochten.
De bevestigingen aan de voorkant van het motorblok zijn nieuw ontworpen voor een betere algehele balans van het chassis. Ook is de ophanging gewijzigd, waardoor de stijfheid van het chassis is veranderd en het chassis minder gevoelig is voor krachten van buitenaf, wat uiteindelijk de stabiliteit ten goede komt.
Om de befaamde betrouwbaarheid van de YZ450F onder zwaar, continu gebruik verder te verbeteren, is de koeling van de koppeling efficiënter gemaakt, waarbij het aantal gaatjes dat olie naar de koppelingsplaten voert is verdrievoudigd van zes naar 18.
De rijervaring is ook verfijnd, met een nieuw ontworpen zadel met een enkele laag oppervlaktemateriaal met een naadloos ontwerp, waardoor naden en lassen zijn verwijderd, terwijl nieuwe aluminium voetsteunen een groter gevoel van eenheid met de machine geven door een stevigere grip op het chassis.
Een nieuw ontworpen schakelkastje op het stuur heeft een geribbelde vorm om te voorkomen dat coureurs op de verkeerde knop drukken terwijl ze handschoenen dragen. En om de druk op de rechterduim van de rijder te verminderen, heeft de 2025 YZ450F een nieuw type gashendelset.
In overeenstemming met de nieuwe geluidsvoorschriften van de FIM voor 2025 wordt het geluidsniveau van de YZ450F verlaagd door een nieuw uitlaatsysteem. En door het optimaliseren van het brandstof- en ontstekingstijdstip zijn de bestuurbaarheid en de verbinding met de gashendel verbeterd voor een nog nauwkeuriger rijkarakter. Deze kunnen allemaal worden aangepast met behulp van de 1, zodat de rijder de afstelling van zijn machine kan personaliseren met ondersteuning voor het wijzigen van zowel de motor- als de veringinstellingen op basis van zijn individuele behoeften.
Nieuwe graphics maken de 2025-look compleet, terwijl degenen die hun MXGP-helden willen evenaren kunnen kiezen voor de Monster Energy Yamaha Racing Edition, geïnspireerd op de kleuren van het officiële Yamaha MXGP-team. De 2025 YZ450F is verkrijgbaar vanaf september.
De YZ250F, favoriet bij rijders die op zoek zijn naar de ultieme combinatie van controleerbaar vermogen, wendbaar rijgedrag en de duurzaamheid van Yamaha, heeft voor 2024 een aanzienlijke update ondergaan, inclusief een geheel nieuw chassis dat is afgeleid van de YZ450F, plus een herziene geometrie en een verplaatste balhoofdbuis, waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen om wendbaarder bochtenwerk en snelle richtingsveranderingen mogelijk te maken.
De YZ250F is een bewezen kanshebber voor het kampioenschap, en behaalde vorig jaar maar liefst 15 overwinningen behaalde in de MX2-klasse met Jago Geerts en Thibault Benistant als coureurs. Deze crossmotor is verder verfijnd voor 2025, met een betere tractie dankzij de nieuwe koppeling voor de achterwielophanging en de bijbehorende afstellingen van de vering achter, waardoor hij beter uit de bocht komt en het befaamde wendbare rijgedrag van de YZ250F naar een hoger niveau wordt getild.
Net als bij de YZ450F is het uitlaatsysteem opnieuw ontworpen om een lager geluidsniveau te produceren in overeenstemming met de geluidsvoorschriften van de FIM voor 2025. Verder zijn de vermogenskarakteristieken verfijnd voor een soepele en controleerbare respons bij lage toerentallen en een lineaire respons bij middelhoge toerentallen.
Met de Power Tuner app kun je de vermogenskarakteristieken van de YZ250F fijn afstellen voor een persoonlijke rijervaring.
Het schakelmechanisme en de gashendelbehuizing zijn verfijnd om de rijervaring te verbeteren en ook om het risico te minimaliseren dat je de verkeerde knop indrukt als je handschoenen draagt. Ook het uiterlijk is aangepast en met de nieuwe graphics is onze Icon Blue-look nu compleet.
In 2023 bracht de YZ250F Yamaha naar een vierde opeenvolgend constructeurskampioenschap in MX2 en met de terugkeer van de Monster Energy Yamaha Racing Edition kunnen rijders genieten van deze kampioenschapwinnende prestatie in Yamaha’s kampioenschapwinnende MX2-kleuren. De 2025 YZ250F is verkrijgbaar vanaf september.
Yamaha bouwt al meer dan 50 jaar tweetaktmotoren voor de motorcross, en voor 2025 worden de legendarische YZ250 en YZ125 verder verfijnd om de opwindende ervaring van het rijden op zulke iconische machines te verbeteren.
De ongeëvenaarde tweetaktervaring zet een nieuwe stap in de victoryYZone met een aangepaste radiateur en de introductie van gereedschapsloze kliksluitingen voor de vorkcompressie, waardoor het rijgedrag van de crosser nu nog eenvoudiger kan worden verfijnd. De bijgewerkte graphics en stuurkussentjes completeren de nieuwe look in de nieuwe Icon Blue-kleurstelling, en bij de YZ250 en YZ125 Monster Energy Yamaha Racing Editions wordt de racetechnologie nu gecomplementeerd door de MXGP-look. De YZ250 is verkrijgbaar vanaf november en de YZ125 vanaf september.
Het YZ tweetaktgamma zou niet volledig zijn zonder de YZ65 en YZ85, twee racemachines voor de jeugd die zijn gebouwd met technologie die is ontwikkeld van hun grotere modellen. Deze modellen met een kleinere cilinderinhoud zijn geproduceerd volgens Yamaha’s hoge standaarden en zijn voorzien van de bijgewerkte Icon Blue graphics voor 2025. De jeugdmodellen zijn vanaf juli verkrijgbaar in de showrooms.
Yamaha is al lange tijd toegewijd om te voorzien in alle behoeften van de off-road markt, met modellen die gericht zijn op alle coureurs, van de meest capabele en getalenteerde profs tot nieuw talent van elke leeftijd.
En dan is er nog het icoon: de PW50. De ‘PeeWee’ is misschien wel een van de beroemdste motorfietsen ter wereld, en al meer dan 40 jaar de eerste keuze voor jonge coureurs om ervaring op te doen op twee wielen. Met zijn volautomatische transmissie en op het stuur gemonteerde remmen is deze lichtgewicht tweetakt de ultieme beginnersmotor, waarvan tot nu toe meer dan 400.000 exemplaren zijn verkocht. De PW50 heeft voor 2025 nieuwe, op racen geïnspireerde Icon Blue graphics.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…