Mobile Home Page

Vijf minuten met Johan Boonen

Komend weekend komt het wereldkampioenschap motorcross naar ons land. Place to be is Lommel, het zwaarste circuit op de kalender en dus kijken de fans uit naar een GP vol met suspense want de Belgen rijden ook dit jaar de pannen van het dak. De organisatie van de MXGP of Flanders ligt in handen van Johan Boonen en zijn team van medewerkers. Wij belden hem op om enkele vragen te stellen over een geweldig weekend vol met topsport op noppen.

MXMag: Verwacht je nog meer toeschouwers nu dat de Belgen het zo goed doen in de MX2-klasse?

Johan Boonen: Het zijn vooral de last-minute beslissers die er nu nog gaan bijkomen, zeker aan de hand van de resultaten van de laatste wedstrijden. Die wachten altijd de resultaten en de eventuele gekwetste rijders af. Ik verwacht dus wel een extra publiek en toch zeker wanneer Jago Geerts zou komen rijden. Uit een betrouwbare bron ben ik te weten gekomen dat zijn dokter nu woensdag beslist of er gereden wordt in Lommel. Dat gaat zeker een effect hebben op het aantal bezoekers van de MXGP. De echte diehards hebben natuurlijk al lang beslist en zijn er sowieso bij. Dan is er natuurlijk ook het effect van Brent Van Doninck. Hij is er weer bij en zette afgelopen weekend nog mooie resultaten neer in Tsjechië.

MXMag: Verwacht je ook extra volk vanuit Nederland nu dat Kay de Wolf aan de leiding staat in de MX2?

Johan Boonen: Wij merken dat de Nederlanders weer goed op dreef zijn. Jeffrey Herlings heeft zich weer laten opmerken als een titelkandidaat en Kay de Wolf blijft sinds het begin van het seizoen goed op dreef. Het gebeurt wel meer dat er een goede seizoenstart wordt gemaakt maar in het geval van Kay de Wolf blijft hij ondanks wat tegenslagen de te kloppen man. In de voorverkoop van de tickets zien we dus wel een groter Nederlands publiek.

MXMag: De camping ligt sinds vorig jaar wat verder van het circuit. Komen er opnieuw shuttles om de campingbezoekers heen en weer het circuit te brengen?

Johan Boonen: Vorig jaar hebben we dit concept voor het eerst toegepast en we hadden best wel schrik of dit gesmaakt zou worden door onze bezoekers. Die waren verwend geraakt door het feit dat ze meestal vlak bij een camping ter beschikking hadden. Onze bezoekers reageerden positief op de kwaliteit van de camping die stukken beter was als de vorige. We gebruikten vorig jaar voor het eerst shuttlebusjes en dat was een groot succes. Het is een redelijk kostelijke bedoening en dus moesten we goed uitkienen welke uren we deze ter beschikking zouden stellen. Het is ook zo dat de jongere toeschouwers daar nooit over klagen want die zijn natuurlijk de festivals gewend en daar werkt het altijd zo. Het was vorig jaar nog wat zoeken maar de uren zijn nu aangepast en er zijn dit jaar ook meer shuttles ter beschikking. Het is ook zo dat sinds de coronacrisis veel meer mensen een fiets bij hebben om zich te verplaatsen.

MXMag: Vorig jaar kreeg het circuit veel lof in verband met de doorgevoerde wijzigingen. Zijn er intussen nog aanpassingen gebeurd?

Johan Boonen: De basis van het circuit is dezelfde gebleven. Er zijn wel een paar kleine aanpassingen gebeurd die door de rijders werden aangegeven. Als ex-rijder had ik ook wel begrepen dat sommige dingen nog beter konden. Er waren een paar secties die wat hoekig waren en die zijn nu wat aangepast zodat er nu wat meer flow in het circuit zit. Voor het publiek zal het circuit er hetzelfde uitzien. De publiciteitsborden naast het circuit worden zo neergezet dat ze geen hinder vormen voor het aanwezige publiek maar dat ze wel goed in beeld komen op tv. Dat is best een uitdaging maar dus wel belangrijk.

MXMag: Zijn de irritante kettingzagen nog toegelaten op het circuit?

Johan Boonen: Net als vorig jaar verbieden we de kettingzagen en vragen we om deze thuis te laten. Het rare is dat Infront Moto Racing ze nog altijd promoot en ik weet niet goed waarom. Infront gaf afgelopen weekend nog aan dat het zorgt voor een fijne sfeer tijdens de wedstrijden. Wij verbieden ze en krijgen heel veel steun van de motorsportliefhebbers. Vele toeschouwers vinden het niet leuk. Om terug te komen op de camping: die is nu verhuist en dat geeft als bijkomend voordeel dat ze nog laat muziek kunnen draaien waarbij de buurt er geen last van heeft. In de vorige configuratie had je het geluid van het circuit en daarbovenop nog eens het geluid van de feesttent op de camping. Wij moeten aanzienlijke investeringen doen om het geluid van de motoren te verminderen; het toestaan van kettingzagen die 130 dB produceren, zou dan niet verantwoord zijn. Wij willen dan ook deze boodschap meegeven aan elke motorsportliefhebber, ik weet niet of het helpt maar we krijgen heel veel goede reacties op het verbod van kettingzagen.

MXMag: Waar kijk jij als organisator het meest naar uit tijdens zo een druk weekend vol met motorcross?

Johan Boonen: Ik vind het belangrijk dat als ik zie dat de rijders op zaterdagavond tevreden zijn en het circuit mooi vinden. Dat zal wellicht ook wel met het feit te maken hebben dat ik zelf gecrost heb. Ik vind het ook geweldig als ik zelf niet te veel wordt opgeroepen tijdens het weekend om dingen in orde te brengen. Als ik een relatief rustig weekend heb betekent het dat de voorbereiding goed was. Ik kijk er naar uit om samen met mijn vrienden de tweede reeks te bekijken op de berm. Als dat kan is het een teken dat alles goed zit. Omdat ik de meeste rijders persoonlijk ken is het voor mij erg belangrijk om te weten of zij tevreden zijn over ons werk. Ook is het belangrijk dat ik een tevreden publiek heb. Het is fijn om vast te stellen dat er de afgelopen jaren geen vechtpartijen en dergelijke waren en dat de mensen blij en content naar huis kunnen. Ik hoop dus dat mijn walkietalkie dit weekend weinig afgaat (lacht).

MXMag: De opbouw en afbraak van een MXGP-organisatie is immens. Hoe lang ben je daar met je medewerkers aan bezig?

Johan Boonen: De echte fysieke voorbereiding op het circuit zelf is vorige week vrijdag begonnen. Komende donderdag moet alles weer weg zijn. De voorbereiding met meetings met de stad, de groepen die de camping en de parking doen, loopt zowat een gans jaar door. Die mensen moeten ook voldoende tijd hebben om medewerkers te zoeken en hun werk te doen. Grosso modo kan je dus stellen dat we daar het jaar rond mee bezig zijn.

MXMag: Jouw pronostiek voor eind september in de MX2-klasse, wie wordt er dan wereldkampioen?

Johan Boonen: Ik denk Kay de Wolf.

Interview: Danny Hermans
Foto’s: Gino Maes, Huub Munsters, Danny Hermans en Full Spectrum

Caroline Quintero

Recent Posts

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

11 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

15 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

15 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

15 uur ago

Bellei naast Douwe Van Mechgelen bij Fantic

Fantic Racing, de competitie-afdeling van Fantic, presenteerde gisteren op de EICMA haar verschillende fabrieksteams. Francesco…

22 uur ago

Dean Gregoire gooit hoge ogen op het Franse strand

Dean Gregoire blijft het Franse publiek versteld doen staan tijdens het CSF-kampioenschap in Frankrijk. De…

1 dag ago