Triumph Motorcycles onthult zijn allereerste 450cc crossmotor, ontworpen in samenwerking met de GOAT, Ricky Carmichael.
De gloednieuwe Triumph TF 450-RC Edition staat in het teken van Ricky Carmichael’s betrokkenheid bij Triumph’s motorcrossprogramma en is voorzien van Ricky Carmichaels zelfgekozen specificaties en kenmerkende graphics.
De TF 450-RC Edition is ontwikkeld door vooraanstaande Triumph-technici en motorcrosskampioenen en heeft de krachtigste vermogens/gewichtsverhouding in zijn klasse. Triumphs nieuwe 450cc motorblok voor motorcrosswedstrijden is compact, geoptimaliseerd qua massa en gebouwd om de holeshot te pakken. Techniek, design en uitrusting zijn op elkaar afgestemd voor het beste vermogen, de beste controle en de grootste flexibiliteit in deze klasse.
Het kleurenschema combineert het kenmerkende Triumph Performance Yellow met zwarte en witte accenten. Het is ook voorzien van RC’s iconische startnummer 4, een GOAT-logo en belangrijke sponsorstickers, die een persoonlijke touch toevoegen die de geest van deze motorcrosslegende weerspiegelt. Dit ontwerp komt terug op de nummerplaten, swingarmstickers en andere visuele elementen, waardoor de unieke stijl van de motorfiets wordt onderstreept.
Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent vertelt: “Eind 2023 onthulde Triumph de langverwachte TF 250-X – de eerste van een geheel nieuwe serie offroad-motoren. We hebben nu een gloednieuwe 450cc-motor die geschikt is voor competitieve motorcross en die Ricky Carmichael, zonder twijfel de allerbeste in zijn vak, samen met ons heeft ontwikkeld. De TF 450-RC Edition vormt een perfecte balans tussen power, precisie en onverwoestbaarheid en zet een nieuwe standaard in de 450cc-motorcrossklasse. Het lijkt ons niet meer dan terecht dat de eerste editie Ricky’s naam draagt.”
VERMOGENSAFGIFTE
De 450cc ééncilinder met SOHC van de TF 450-RC is gebouwd voor de racerij en levert een pak vermogen terwijl het gewicht tot een minimum wordt beperkt, wat een vermogens-gewichtsverhouding oplevert die ongeëvenaard is in deze klasse.
De kern van deze motor bestaat uit hoogwaardige componenten, waaronder een Konig-gesmede aluminium zuiger, die sterk en slijtvast is bij hoge toerentallen, en DelWest titanium kleppen voor een betere luchtstroom en snellere klepbediening. De 5-versnellingsbak van de TF 450-RC, die standaard is voorzien van een quickshifter voor schakelen zonder te koppelen tussen de 2e en 5e versnelling, zorgt voor een naadloze vermogensafgifte voor maximale focus op het circuit.
De verbrandingskamer van het 450cc-blok is volledig gefreesd voor een optimale luchtstroom en efficiëntie. De 3-assig gefreesde verbrandingskamer en poorten zorgen voor een nauwkeurige geometrie voor topprestaties, terwijl de met DLC (diamond-like carbon) gecoate tuimelaars de wrijving verminderen, waardoor de motor efficiënter werkt en langer meegaat.
De airbox en het inlaatsysteem van de TF 450-RC zorgen ervoor dat de motor een consistente, grote hoeveelheid lucht krijgt, wat cruciaal is voor de prestaties en efficiëntie. Het inlaatsysteem is gekoppeld aan een luchtfilter van TwinAir, dat bekend staat om zijn levensduur en filterefficiëntie. De toegang tot het filter zonder gereedschap maakt het gemakkelijk om de motorfiets onder zware omstandigheden te onderhouden, zodat je altijd kunt rekenen op een optimale luchtstroom.
De TF 450-RC is bovendien uitgerust met een geavanceerd motormanagement en inlaat-/uitlaatsysteem dat is ontworpen om uitzonderlijke prestaties en controle te leveren. Het hart van de motorfiets wordt gevormd door een Dellorto gasklephuis dat is geïntegreerd in een Athena-motormanagementsysteem, wat zorgt voor een nauwkeurige brandstoftoevoer en gasrespons. Met dit systeem kunnen rijders parameters als tractiecontrole en launchcontrole finetunen via de MX Tune Pro smartphone app, waardoor de prestaties kunnen worden aangepast aan verschillende circuitomstandigheden.
De TF 450-RC heeft instelbare motormappings, waaronder een speciale mapping die is ingesteld door Ricky Carmichael om precies het vermogen en de controle te leveren die hij zelf wil.
GEBOUWD OM TE WINNEN
Dankzij zijn slanke vorm biedt de 450cc-motor een verbeterde ergonomie, waardoor rijders meer controle en comfort ervaren. Hij is ondergebracht in lichte magnesium behuizingen voor verdere gewichtsvermindering. De hoogwaardige koppeling is uitgerust met een stalen korf en platen die ontworpen zijn om de eisen van de racerij aan te kunnen, waardoor de levensduur bij intensief gebruik gegarandeerd is. De hydraulische bediening van de koppeling, met Brembo master- en slavecilinders, zorgt voor een soepele en consistente bediening van de koppeling.
Precisie, controle en degelijkheid staan voorop in het ontwerp van de TF 450-RC, zeker met de toevoeging van het ODI RC4 Signature-stuur. Dit stuur is gemaakt van een driedubbel gebutte, taps toelopende buis en is ontwikkeld voor een perfecte balans tussen kracht en flexibiliteit. Het stuur is vervaardigd uit een naadloze 2014-T6 legering en is hard geanodiseerd voor meer stevigheid. Het stuur is uitgerust met oversized stuurklemmen en half-wafel ODI lock-on handvatten, die zorgen voor uitstekend rijderscomfort, trillingsdemping en schokbestendigheid.
De bovenste motorsteunen op de TF 450-RC zijn door Ricky zelf uitgekozen om het rijgedrag te optimaliseren, vooral bij zware belasting van de voorzijde. Deze setup zorgt ervoor dat de motor zelfs tijdens de meest veeleisende ritten optimale controle en stabiliteit behoudt.
Het XTrig Holeshot Device helpt rijders de perfecte start te maken door de voorvering voor te belasten, het zwaartepunt te verlagen en de lift van het voorwiel tegen te gaan voor een snellere acceleratie. De motorfiets is ook standaard uitgerust met een Triumph Racing Hinson-koppelingsdeksel, een remschijfbescherming vooraan om brokstukken en inslagen af te weren, en een Gripper-zadelhoes om wegglijden te verminderen en de controle voor de rijder te versterken. Deze premium componenten verhogen de prestaties en betrouwbaarheid van de TF 450-RC aanzienlijk.
UITLAATSYSTEEM
Het uitlaatsysteem van de TF 450-RC is ontworpen als perfecte aanvulling op de krachtige motor. Het standaardmodel is voorzien van een lichtgewicht roestvrijstalen uitlaat met een geïntegreerde resonator om de afvoer van uit de cilinder te verbeteren, en hydrogevormde onderdelen voor een optimale flow van de uitlaatgassen.
Voor rijders die op zoek zijn naar nog betere prestaties, is er een titanium uitlaat van Akrapovič verkrijgbaar als accessoire, met een speciale motormapping om het vermogen te optimaliseren. Dit systeem zorgt ervoor dat de uitlaatgassen efficiënt worden afgevoerd, waardoor de tegendruk wordt geminimaliseerd en de motorprestaties toenemen, met name bij hoge toerentallen.
GEAVANCEERD ALUMINIUM CHASSIS
De TF 450-RC kan bogen op een uniek aluminium chassis, ontworpen voor een perfecte balans tussen prestaties, gewicht en flexibiliteit. Dankzij het ruggengraat- en dubbele wiegontwerp van het frame is de motor uitzonderlijk sterk en tegelijkertijd lichter, wat bijdraagt aan het algehele stuurgedrag en de wendbaarheid van de motor op het circuit. Het met de hand TIG-gelaste vakwerk zorgt voor duurzaamheid en precisie in elk detail.
Het chassis is speciaal ontworpen voor longitudinale, laterale en torsiestijfheid, voor de beste prestaties onder extreme omstandigheden. Dat zorgt voor een uitzonderlijk rijgedrag en geeft de rijder precieze feedback en controle tijdens intensieve rij-omstandigheden. Het resultaat is een chassis dat topprestaties en betrouwbaarheid levert, op maat gemaakt voor competitief racen.
Het lichte en wendbare aluminium chassis van de TF 450-RC speelt een cruciale rol bij het realiseren van zijn toonaangevende vermogens-gewichtsverhouding. Door het totale gewicht van de motorfiets tot een minimum te beperken, zorgt het chassis ervoor dat de krachtige 450cc motor zijn uitzonderlijke acceleratie en prestaties kan overbrengen. Deze combinatie van een krachtige motor en een lichtgewicht frame geeft rijders een ongeëvenaarde wendbaarheid, controle en snelheid, waardoor de TF 450-RC een absolute topper in zijn klasse is.
Belangrijke designelementen, waaronder nieuwe aluminium kroonplaten en speciale top-end mounts, zijn ontworpen om het toegenomen vermogen en de zwaardere belasting aan te kunnen. Deze geoptimaliseerde stijfheid zorgt voor superieure stabiliteit en reactievermogen, wat rijders het vertrouwen geeft om de motor tot het uiterste te drijven.
De KYB AOS-schroefvering op de TF 450-RC is ontworpen voor superieure demping en stuureigenschappen. Met een Air-Oil Separation (AOS) systeem zorgt deze vering voor een soepelere, consistentere demping door oliebeluchting te voorkomen, wat resulteert in nauwkeurigere controle en stabiliteit op verschillende terreinen. Daaraan gekoppeld is er de 3-wegs piggyback schokdemper, waarvan de instellingen voor in- en uitgaande demping en voorspanning tot in de kleinste details kunnen worden afgesteld. Hierdoor kan de vering volledig worden aangepast aan de voorkeuren van de rijder en de omstandigheden op het parcours, wat zorgt voor betere hanteerbaarheid, tractie en comfort, vooral tijdens razendsnelle en uitdagende motorcross-evenementen.
VERTROUWEN EN CONTROLE
De TF 450-RC is uitgerust met premium remmen voor maximale controle. Brembo-remklauwen en -hendels zorgen voor uiterst nauwkeurig en responsief remmen, terwijl Galfer-schijven voor duurzaamheid en excellente warmteafvoer zorgen. Deze combinatie zorgt voor probleemloze, betrouwbare remprestaties, zelfs onder zware omstandigheden, en geeft rijders vertrouwen en controle onder alle raceomstandigheden.
De TF 450-RC wordt geleverd met D.I.DirtStar-velgen, die een uitstekende stootvastheid en stabiliteit bieden onder zware motorcrossomstandigheden. In combinatie met Dunlop Geomax MX34-banden, die superieure grip en controle bieden, zorgt deze set-up voor optimale tractie en prestaties op allerlei ondergronden. Dankzij de Progressive Cornering Block Technology (PCBT) en geavanceerde modderafvoer leveren deze banden ook onder moeilijke omstandigheden heel consistente prestaties. Samen zorgen de wielen, banden en technologie voor uitzonderlijke rijeigenschappen, stabiliteit en controle op elk parcours.
EXTRA UITRUSTING EN ACCESSOIRES
De TF 450-RC is gebouwd voor maximale duurzaamheid en prestaties, zodat rijders kunnen blijven racen met zo min mogelijk onderbrekingen. Met premium onderdelen, Triumphs befaamde kwaliteit en een ondersteuning van wereldklasse, is de motor gemaakt om zelfs onder de zwaarste omstandigheden te kunnen blijven presteren. Een nieuw netwerk van gespecialiseerde dealers en een 24/7-onderdelenservice garanderen een snelle toegang tot onderhoud en onderdelen, zodat rijders met minimale onderbrekingen op het circuit kunnen blijven.
Rijders kunnen het 24/7-onderdelenleveringssysteem ook gebruiken om hun TF 450-RC Edition uit te rusten met gespecialiseerde onderdelen en accessoires, variërend van een titanium Akrapovič-uitlaat met speciale motormapping tot een WiFi-modulekit en van luchtfilterdeksels tot een Gripper-zadel.
BESCHIKBAARHEID
Klanten kunnen meer informatie vinden op triumphmotorcycles.be of triumphmotorcycles.nl. De motoren staan vanaf februari 2025 bij de gespecialiseerde Triumph Motocross & Enduro-dealers.
SPECIFICATIES – TF 450-RC
MOTOR EN VERSNELLINGSBAK | |
Type | 4-Takt ééncilinder SOHC |
Motorinhoud | 449.5 cc |
Boring | 95 mm |
Slag | 63.4 mm |
Compressie | 13.1:1 |
Brandstoftoevoer | Dellorto-gasklephuis, Athena EMS |
Uitlaat | Enkele demper |
Eindoverbrenging | Ketting, 13/48 |
Koppeling | Stalen natte multiplaat met Belleville-veren, Hydraulische bediening |
Versnellingsbak | 5-bak |
CHASSIS | |
Frame | Aluminium ruggengraat |
Swingarm | Aluminium |
Voorwiel | 21″ x 1.6″ |
Achterwiel | 19″ x 2.15″ |
Voorband | 80/100 – 21 |
Achterband | 110/90 – 19 |
Voorvering | KYB 48mm Coil Spring-vork, in- en uitgaande demping instelbaar, 310mm veerweg |
Achtervering | KYB Coil, Ingaande demping (H en L) en uitgaande demping instelbaar, 305mm veerweg |
Voorrem | Dubbele Brembo 24mm-zuigers, 260mm remschijf |
Achterrem | Enkele Brembo 26mm-zuiger, 220mm remschijf |
Dashboard | Urenteller, Multifunction-knoppen |
AFMETINGEN & GEWICHT | |
Breedte (Stuur) | 836 mm |
Hoogte | 1.270 mm |
Zadelhoogte | 960 mm |
Wielbasis | 1.492 mm |
Balhoofdhoek | 27.4 º |
Naloop | 116 mm |
Rijklaargewicht | 108,6 kg |
Tankinhoud | 7 liter |
Foto’s: Triumph Racing
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…