Vorig jaar stak de FIM op het allerlaatste moment nog ’n stokje voor de deelname van Stark. Nu staat het licht echter op groen voor de baanbrekende fabrikant van elektrische motoren. Met zesvoudig wereldkampioen Taddy Blazusiak en de Zweed Eddie Karlsson brengt Stark in ieder geval een ervaren team in stelling.
De hamvraag die iedereen zich stelt is uiteraard hoe de elektrische Stark VARG het er zal vanaf brengen tegen de ‘klassieke’ verbrandingsmotoren. Ook voor de FIM is dit een erg interessante testcase. Het FIM WK SuperEnduro is namelijk het eerste kampioenschap op het allerhoogste niveau waar de Stark wordt toegelaten. Stark Future Racing rijdt in de openingsrace van het nieuwe WK SuperEnduro op 14 december alvast een thuisrace. Met levende legende Taddy Blazusiak heeft het Zweeds-Spaanse merk namelijk een erg populaire superster van Poolse bodem.
Het FIM SuperEnduro van december tot begin maart afgewerkt in kleinere stadions Polen, Duitsland, Roemenië, Hongarije, Groot-Brittannië en Frankrijk en kan telkens rekenen op ruime publieke belangstelling. De elite rijders nemen het eerst tegen elkaar op in een SuperPole-systeem en werken vervolgens drie korte sprintraces af op een heel compact technisch en uitdagend parcours van 2 à 300 meter. SuperEnduro combineert elementen Enduro, Trial en Supercross. In 2007 begon het kampioenschap als FIM Indoor Enduro World Cup.
Zowel Taddy als zijn teammaat Eddie Karlsson (foto onder) zul in de Prestige klasse rijden. Voor die topcategorie wordt voortaan een ‘open’ reglement toegepast dat rekening houdt met de deelname van elektrische motoren. Om een faire strijd te garanderen zal de Stark VARG, die over een gigantisch koppel beschikt, gelimiteerd worden qua vermogen. Bovendien krijgen de Stark rijders ook extra gewicht mee.
Ondanks deze nadelen is dit voor Stark een uitgelezen kans om de rijeigenschappen en het potentieel van hun motor te tonen aan een groot publiek op het hoogste niveau. Precies wat Stark al wou sinds de introductie van de motor twee jaar geleden. Het valt af te wachten hoe competitief de 41-jarige Blazusiak nog is tegen viervoudig wereldkampioen Billy Bolt, Manuel Lettenbichler, Triumph superster Jonny Walker en de andere toppers. Net zoals Taddy heeft Karlsson ook een achtergrond als trialrijder, de ideale basis dus!
2025 FIM SuperEnduro kampioenschap
14 december: Gliwice, Polen
4 januari: Riesa, Duitsland
18 januari: Cluj-Napoca, Roemenië
1 februari: Lodz, Polen
8 februari: Boedapest, Hongarije
1 maart: Newcastle, Verenigd Koninkrijk
8 maart: Lievin, Frankrijk
Taddy Blazusiak: “Ik ben superblij dat we groen licht hebben om te gaan racen. We hebben het maximale uit het afgelopen jaar gehaald wat betreft de ontwikkeling van de motor en we zijn klaar! Natuurlijk weten we niet helemaal waar we staan in vergelijking met de anderen… maar we waren competitief in een paar voorbereidingsraces. Helaas moeten we door het reglement inboeten aan vermogen en moeten we ook rekening houden met een waanzinnige hoeveelheid extra gewicht. Dat is niet echt in de geest van een open klasse, maar we gaan de uitdaging aan en het staat buiten kijf dat we ons best gaan doen.”
Eddie Karlsson:“Ik ben erg blij dat ik dit jaar voor Stark Future Racing rijd. Al het werk dat tot nu toe is gedaan, is goed verlopen. Ik denk dat we een goede kans maken om mooie resultaten te boeken en we zullen de benzinemotoren het vuur aan de schenen leggen. Ik kijk er echt naar uit!”
Sebastien Tortelli, Stark Future Racing Director: “Het is geweldig voor ons als bedrijf om onze deelname aan het FIM SuperEnduro Wereldkampioenschap aan te kondigen. Ik wil de promotors bedanken voor het openstaan voor onze technologie en de kans om een sterke show neer te zetten. We zijn al een tijdje aan het wachten om de Stark VARG op zijn mooi podium te kunnen tonen. Toegegeven, we hebben een paar dubieuze beperkingen maar we willen bewijzen dat onze motor het kan opnemen tegen de verbrandingsmotoren. Het feit dat Taddy en Eddie de strijd willen aangaan, zegt veel over ons werk met de Stark VARG tot nu toe. Dit is het begin van het volgende ontwikkelingsniveau voor ons. We kunnen niet wachten om naar Polen te gaan!”
Anton Wass, CEO en oprichter van Stark Future: “Voor het eerst in de geschiedenis, staan elektrische motoren op WK niveau aan de start tegen verbrandingsmotoren o. We zijn erg enthousiast om aan dit avontuur te beginnen. We zijn SportUp en de FIM dankbaar om deze vooruitgang mogelijk te maken. Racen met extra gewicht en beperkt vermogen zal onze mogelijkheden beperken, maar we zullen onszelf pushen om op het hoogst mogelijke niveau te presteren binnen deze beperkingen.”
Tekst: Redactie
Foto’s: Stark Future
Voor een erg enthousiast publiek zorgde de SX1 rijders voor 'n boeiend kijkstuk in de…
De openingsavond van de Supercross in Parijs was spectaculair, met veel crashes en spannende duels.…
We tellen af naar de grootste Europese indoorwedstrijd van het jaar: Supercross de Paris! Check…
De F.I.M. heeft deze week al een voorlopige WK-kalender gepubliceerd. Het schema telt tien wedstrijden…
Triumph is bij zijn introductie in motorcross en supercross niet over één nacht ijs gegaan.…
Yamaha Motor Europe kondigde zonet haar EMX250 programma voor 2025 aan. Het VRT Yamaha Official…