Tien jaar nadat KTM voor het eerst het elektrische FREERIDE-concept op de markt bracht, vertegenwoordigt de volledig vernieuwde 2025 KTM FREERIDE E de volgende stap van het bedrijf in zijn benadering van de vrijheid, bruikbaarheid en het enorme potentieel van offroad e-mobiliteit.
De 2025 KTM FREERIDE E, bereden door de Hardenduro-ster Manuel Lettenbichler, markeert een belangrijke mijlpaal voor KTM, tien jaar nadat ze het concept van de elektrische KTM FREERIDE E introduceerden. Lettenbichler’s bekrachtiging van de motor demonstreert zijn capaciteiten in uitdagende off-road omgevingen en valideert zijn prestaties op het hoogste niveau van de sport.
KTM koestert de deugden van het platform: de KTM FREERIDE E pakt niet alleen een aantal milieukwesties met betrekking tot terreinrijden aan (lage emissies, vrijwel geruisloos, waardoor er bijna overal mee gereden kan worden), maar ook de voordelen van weinig onderhoud. De volledig nieuwe KTM FREERIDE E is ook de perfecte keuze voor rijders die op zoek zijn naar trialachtige capaciteiten zonder de beperkingen van een traditionele trialmotor, zoals het ontbreken van een zadel, korte overbrengingsverhoudingen en buitensporig veel lawaai.
De motor biedt de sensatie van direct koppel en vermogen, en een set-up met beide remmen op het stuur stelt ervaren gebruikers in staat om meer te werken aan hun techniek en positionering, terwijl het voor nieuwkomers de makkelijkst mogelijke introductie is tot het fantastische rijden.
In 2014 onthulde KTM de KTM FREERIDE E in zowel de Enduro- als de Motorcross-uitvoering en later in een gehomologeerde straatversie voor woon-werkverkeer in de stad en voor ‘play riding’. Een decennium later is de technologie geëvolueerd, is de hardware beter en lichter en is de software slimmer geworden. In deze context verschijnt de nieuwste versie van de KTM FREERIDE E, die laat zien dat KTM heilig gelooft in de toekomst en de mogelijkheden van accuaandrijving. De 2025 KTM FREERIDE E is een natuurlijke voortzetting van het prachtige programma nieuwe KTM SX-E minicycooters, die de ideale leerschool vormen voor toekomstige motorrijders.
Wat is er nieuw?
De R&D-afdeling van KTM is druk bezig geweest om de meest opwindende interpretatie van elektrische aandrijflijntechnologie naar het KTM FREERIDE E-platform te brengen. Met een nominaal vermogen van 11 kW, een piekvermogen van 19,2 kW, een koppel van meer dan 37 Nm en een topsnelheid van 95 km/u is de motor een veel stillere, koelere en veiligere eenheid die water- en stofdicht is en volledig is geïntegreerd in het algemene karakter en gevoel van de motorfiets.
Drie rijmodi (ECO, NORMAL en SPORT) en drie instellingen voor energieterugwinning (OFF, MID en HIGH) kunnen worden gesynchroniseerd voor flexibiliteit met de actieradius en het vermogenspakket van de KTM FREERIDE E. De tractiecontrole kan ook op een bepaald niveau worden ingesteld om de wielspin te beperken of te vergroten. Meer veiligheidsoverwegingen komen van de ‘koprolsensor’ die het vermogen uitschakelt bij een aanrijding.
KTM gaf voorrang aan wendbare en lichte rijeigenschappen en ontwikkelde een nieuw chassis. De geometrie is aangepast en de wielbasis is verbreed voor meer stabiliteit en comfort. Het chassis kan vederlicht en slank blijven door het chroom-molybdeenstalen frame te scharnieren aan de dragende motor- en accu-architectuur. Verwacht dat het uiteindelijke rijklaar gewicht minder dan 112 kg zal zijn en het subframe van aluminium en glasvezelversterkt nylon helpt daarbij. De zithoogte van de KTM FREERIDE E is 910 mm.
De 29 kg wegende MX50 Lithium-Ion accu is getest en beproefd onder de meest extreme omstandigheden. De accu is zo geconstrueerd dat hij onderling verwisselbaar is, zodat er een tweede accupack kan worden gebruikt tijdens het opladen of om meer te kunnen rijden. De capaciteit is 5,5 kWh, een verbetering van 1,5 kWh ten opzichte van de vorige KTM FREERIDE E en 20% meer rijtijd of -afstand. De levensduur van de accu is bestand tegen meer dan 1000 oplaadcycli voordat deze afneemt tot 80%. De typische Enduro rijtijd wordt geschat op 2 tot 3 uur.
De KTM FREERIDE E wordt geleverd met een 660 W lader en is met een normaal huishoudelijk stopcontact in 8 uur volledig opgeladen. 20-80% kan worden bereikt tussen 4-5 uur.
De nieuwste generatie WP-vering zorgt voor een robuust en betrouwbaar rijgedrag. De voorkant is reactief, maar ook gelijmd en geplant wanneer dat nodig is, dankzij de lichte 43 mm WP XACT split design voorvork, met de luchtcapsule in de linker unit en het oliedempingsysteem in de rechter. Afstellen is eenvoudig met het enkele luchtdrukventiel en de meegeleverde luchtpomp voor de voorbelasting en clickers voor de ingaande en uitgaande demping.
Het gloednieuwe ontwerp van het WP XPLOR PDS-systeem biedt 250 mm veerweg aan de achterkant. De oliestroom is geoptimaliseerd voor een consistenter dempingsgevoel van de 374 mm lange schokdemper. Nieuwe lagerafdichtingen hebben de service-intervallen verlengd. De WP XPLOR PDS wordt geleverd met verstelbare clickers voor gereedschapsloze aanpassingen tijdens het rijden.
Andere kenmerken zijn zwarte aluminium wielen (voor EU-modellen voorzien van veelzijdige Michelin Enduro Medium banden), BRAKETEC remsystemen met 260/240 mm remschijven voor en achter, een nieuwe Switchcube selectie-eenheid voor het stuur en in-mold graphics en esthetiek die perfect passen bij de look en het imago van de KTM SX- en KTM EXC-lijnen.
De 2025 KTM FREERIDE E is een veelzijdige elektrische crossmotor met zowel off-road capaciteiten als legale capaciteiten voor de weg, dankzij de homologatie voor de weg. Met deze eigenschap kunnen rijders onaangetaste trails bedwingen en vervolgens legaal overstappen op de openbare weg, wat hem tot de perfecte allround FREERIDE maakt.
2025 KTM FREERIDE E Technische highlights
De nieuwe 2025 KTM FREERIDE E rolt in december van de Oostenrijkse productielijn en is vanaf januari 2025 verkrijgbaar bij erkende KTM-dealers. Ga voor meer informatie naar KTM.com.
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…