Mobile Home Page

Stefan Everts over de snelheid in de MX2

Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff Meyer vroeg The Legend naar zijn enthousiasme over de toegenomen snelheid in de MX2-klasse.

Het blijkt dat de laatste jaren de rondetijden van de MX2 dichter aanleunen met die van de MXGP. Terwijl veel van de huidige MX2-rijders een techniek hebben die in feite beter is dan elk tijdperk daarvoor, is hun snelheid ook iets wat Everts enthousiast maakt voor de toekomst, want de piramide van Infront (EMX/MX2/MXGP) ziet jonge Europese rijders in een zeer snel tempo vooruitgaan.

Stefan Everts: “Ik denk dat het niveau van MX2 extreem hoog is. En als je kijkt naar het verschil in tijden met MXGP, is er bij sommige GP’s bijna geen verschil meer. Het duurt vaak even voordat de MXGP-rijders de tijden van de MX2-rijders benaderen en dan uiteindelijk iets sneller gaan. Voor mij was het tijdsverschil in het verleden twee seconden, dat is nu zeker veel kleiner geworden. Er zijn veel goede rijders en ze pushen elkaar om beter te worden en om op hun limiet te gaan. Het is geweldig om het talent daar te zien.”

Wat hem wel verontrust, is het feit dat jonge rijders soms gevaarlijke beslissingen nemen en in de motorcross kan zo’n fout zeer schadelijk zijn voor die rijder, maar ook voor de rijders om hem heen. Als een cleane racer uit het verleden zou Everts graag zien dat meer MX2-rijders wat voorzichtiger zijn in het heetst van de strijd.

Stefan Everts: “Al deze GP-rijders zijn een voorbeeld voor de jonge kinderen die racen, de nieuwe generatie die zal komen. Die jonge kinderen moeten niet getraind worden of naar school gaan voor dingen die niet normaal zijn. Onze sport moet bestaan uit proper racen en niet uit agressieve block-passes of van links naar rechts gaan bij het passeren of bij de start. Onze sport is gevaarlijk en moet niet nog gevaarlijker worden door dit soort bewegingen. Wees je gewoon meer bewust van het risico dat je mensen laat lopen. Het is een riskante sport en begeef je niet in die grijze zone om het nog riskanter te maken.”

Foto: Danny Hermans en Ray Archer
Tekst: Geoff Meyer en Danny Hermans

Danny

Recent Posts

Jaarboek ‘Motocross 2024’ nu verkrijgbaar

Het nieuwe jaarboek van Motorgazet, ‘Motocross 2024’ is nu verkrijgbaar. ‘Motocross 2024’ brengt het volledige jaaroverzicht…

3 uur ago

VIDEO: de highlights van de strandrace in Hossegor-Capbreton

Afgelopen weekend werd de derde race voor het Frans zandkampioenschap gereden in Hossegor dat in…

8 uur ago

VIDEO: Ontdek KTM – Achter de schermen in Mattighofen

KTM nodigde geselecteerde journalisten uit voor een insider-tour door de ultramoderne productiefaciliteiten in Mattighofen, evenals…

9 uur ago

Cornelius Toendel keert opnieuw terug bij JWR Honda

In 2025 zal Cornelius Toendel opnieuw uitkomen voor JWR Honda Racing. De Noor kwam in…

9 uur ago

De schulden van KTM AG zijn dramatischer dan gedacht

Afgelopen vrijdag moest KTM naar de rechtbank voor een zogenaamde insolventie-procedure. Het is een aanvraag…

1 dag ago

NOC-NSF bezuinigt op topmotorcross

Dit najaar werden door de verschillende sportbonden een verzoek gedaan voor de topsportmiddelen verdeeld  door…

1 dag ago