Achtergrond

REPORTAGE: Triumph Factory Racing’s teambasis in de VS

Triumph is bij zijn introductie in motorcross en supercross niet over één nacht ijs gegaan. Om alles in goede banen te leiden, werd bijvoorbeeld geïnvesteerd in een eigen teambasis op de Moto X Compound van Matt Walker in Culloden (Georgia).

Voor de lancering van de Triumph TF 450-RC stelde het Britse merk de deuren open van dit opmerkelijke, grote complex.

“Het is een one-stop-shop voor ons om ons raceprogramma te ontwikkelen, evenals aspecten van OEM-ontwikkeling,” legt Ian Kimber, hoofd Motorsport Triumph, uit. Die one-stop shop is een prachtige accommodatie van 160 hectare die fungeert als basis voor het Triumph Factory Racing SuperMotocross-team in de VS.

Alles om te presteren

Vanaf het begin, samen met het opstarten van het off-roadproject van Triumph, is alles hier ontwikkeld om het ideale platform te bieden aan zowel rijders als technici. Hier kunnen ze samenwerken in de best mogelijke omstandigheden. De ultramoderne faciliteit vergde een grote investering om alles zoveel mogelijk af te stemmen op de eisen van topsporters.

Tot nu toe werd deze teambasis grotendeels verborgen gehouden. Nn zijn de poorten dus geopend voor de lancering van de TF 450-RC eerder deze week. Dat de aanpak van Triumph vruchten afwerkt, is al gebleken. In de allereerste MX2 GP in Argentinië reed Mikkel Haarup al meteen naar een podiumplek. Zowel Haarup als zijn teammaat Camden McLellan eindigden ook sterk in de eindstand, respectievelijk als 5de en 9de.

Vliegende start

Ook in Amerika boekte het Triumph Factory Racing opmerkelijke mijlpalen in hun SuperMotocross debuutseizoen. Jalek Swoll boekte een reekszege in  Monster Energy AMA Supercross en pakte in Unadilla een podium in  AMA Pro Motocross. Volgend seizoen mikt de fabrikant uit Hinckley nog hoger met het kwartet: Austin Forkner, Jordon Smith, Jalek Swoll en Stilez Robertson.

“Alles wat we doen is een weloverwogen keuze,” vervolgt Kimber. “Voor we begonnen met de bouw van deze teambasis hebben we goed nagedacht over deze accommodatie als een hulpmiddel in ons ontwikkelingsproces. Het maakt niet uit of het vanuit een race- of OEM-ontwikkelingsperspectief is. Ja, dit is de thuisbasis van Triumph Racing in Noord-Amerika, maar dat betekent niet dat het exclusief beschikbaar is voor het SMX Factory team. We hebben hier deze week een Canadees Triumph team te gast gehad, net als Hard Enduro ster Jonny Walker en Mikkel Haarup. Ook onze Supersport-rijders kunnen hier in de winter komen trainen.”

Essentieel fundament

Het bouwen van een compound toen het off-road project nog in de kinderschoenen stond, was ondanks de zware investering een absolute must, volgens Kimber. “We hadden een basis nodig waar onze atleten konden trainen en waar ons team zich als één geheel kon vestigen. Het stelt ons ook in staat om onze motoren te ontwikkelen in een afgesloten en veilige omgeving. Dat was cruciaal toen we onze racemotoren aan het ontwikkelen nog voor de productiemotor werd gelanceerd. Het feit dat we een eigen compound hebben, liet ons toe om snel te ontwikkelen.

“Dit versterkt onze toewijding aan het project. Alle topteams hebben hun eigen faciliteiten – of faciliteiten die op lange termijn gehuurd worden. We wisten dat we dat moesten doen om te kunnen concurreren. Dit is geen ijdelheidsoefening waarbij we serieus willen overkomen op buitenstaanders. Het gaat erom dat we de juiste hulpmiddelen hebben om te doen wat nodig is. Dat is en blijft onze prioriteit.”

Uiteraard is deze plek zeker nu in de winterperiode cruciaal. Forkner, Swoll, Smith en Robertson trainen hier ter voorbereiding van het nieuwe SMX seizoen dat op 12 januari begint in Anaheim.

“Onze compound omvat twee supercrossbanen, een bochten- en whoopsbaan, twee motorcrossbanen en een lus van ongeveer 9,6 km voor enduro en cross country. Er is op dit moment een werkplaats, maar die kan in de toekomst worden uitgebreid om ook off-roadteams te huisvesten. Er is ook een apart dyno-gebouw met de rollentestbank, motordyno en ophangingsdyno. En mag het prachtige rode zand van Georgia niet over het hoofd zien. Hier zijn de rijders nog het meest enthousiast over! Verder zijn hier ook nog een zwembad en een basketbalveld.”

Vertaalslag naar productiemotoren

Lokale rijders dromen uiteraard van een eigen MX paradijs zoals dit. Maar Triumph-rijders van over de hele wereld profiteren absoluut van het werk dat hier wordt gedaan.


De productiemotoren worden onder de loep genomen op het complex. Door het SuperMotocross reglement is er in de VS sowieso een nauwe band tussen de productiemotoren en de machines van het raceteam. “Een hoofdwartier dat zo goed is uitgerust als dit maakt dat mogelijk. Het eindresultaat is natuurlijk een betere motor waarvan amateurs kunnen genieten, ongeacht waar ze ook rijden,” concludeert Ian Kimber.

Check hieronder nog enkele officiële beelden van Triumphs Amerikaanse race accommodatie. En of ze er trots op zijn!

Foto’s: Triumph Motorcycles

Tom

Recent Posts

VHR-VRT gaat Yamaha EMX250 team runnen

Yamaha Motor Europe kondigde zonet haar EMX250 programma voor 2025 aan. Het VRT Yamaha Official…

20 uur ago

FOTO: Friday practice SX Paris

Vooraleer de strijd morgen en overmorgen losbarst in de La Défense Arena konden de rijders…

21 uur ago

VIDEO: een lange chat met Kay de Wolf

Kay De Wolf trok enkele weken terug naar Californië. Beetje vakantie, beetje supercross en enkele…

1 dag ago

Zie Supercross Parijs live!

De 41ste Supercross van Parijs belooft alweer een absoluut topspektakel te worden! Komen dit weekend…

1 dag ago

Taddy Blazusiak rijdt door opzettelijk gespannen prikkeldraad

Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…

2 dagen ago

TECHBRIEF: 2025 Triumph TF 450-RC

Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…

2 dagen ago