Het is geen geheim meer: de motorcross in ons land verkeert in een crisis. Het wordt steeds moeilijker om een evenement te organiseren, of het nu op nationaal of regionaal niveau is. Johan Troch schreef enkele weken geleden een artikel op MXVintage.be over het verdwijnen van motorcrosswedstrijden in België. Thierry Materne nam vervolgens contact met hun redactie om Johan’s opmerkingen op te volgen en een concrete oproep te doen aan de motorcrosswereld.
Hieronder het gesprek van Thierry Materne met de redactie van MXVintage.
MXV: Hallo Thierry, moet ik je nog voorstellen? Jij bent de organisator van het evenement Namur Legend, dat ons al meer dan 10 jaar zoveel plezier brengt.
Thierry Materne: “Ja, dat klopt! Ik ben ook ingenieur van opleiding en bovenal ben ik al van jongs af aan gepassioneerd door motoren en het doet me verdriet om de evolutie van deze sport te zien.”
MXV: Na het lezen van de opmerkingen van Johan Troch, wilde je een paar woorden zeggen. Heeft het te maken met de moeilijkheden die gepaard gaan met de sport waar we van houden?
Thierry Materne: “Ik vind de analyse in dit artikel erg interessant. De conclusie, die overeenkomt met de observaties over de staat van onze favoriete sport, is negatief: moeilijkheden om vergunningen te krijgen, moeilijkheden voor organisatoren om aan de verwachtingen van het publiek te voldoen, permanente circuits die verdwijnen, een rampzalig imago van onze sport, enzovoort.”
MXV: En wat is uw reactie?
Thierry Materne: “Mijn reactie is “En wat doen we met deze vaststellingen? Ofwel blijven we zoals we zijn: iedereen in zijn eigen hoekje, goede initiatieven maar niet bekend gemaakt, eenmalige ongestructureerde financiële steun, …. Of we brengen mensen van goede wil, goede ideeën en financiële middelen samen om initiatieven, informatie, procedures, behoeften, milieudoelstellingen, financiën, tijdschema’s, advies, enz. te bundelen.”
MXV: Hoe ziet u de dingen? Wat zijn uw ideeën? Wat stelt u voor?
Thierry Materne: “Aangezien geld de pezen van de oorlog zijn, denk ik aan de oprichting van een permanent fonds dat uit verschillende bronnen zou bestaan:
De federaties: De AMPL en de FPCNA hebben al af en toe financiële steun gegeven voor eenmalige initiatieven. Het lijkt mij dat de steun van alle federaties permanent moet worden gemaakt door een bijdrage aan dit fonds van 5% van het bedrag van alle licenties. Dit komt neer op +/- 10 euro voor een jaarlicentie.
Organisatoren: Om te beginnen zouden ze 5% kunnen bijdragen per betaalde inschrijving voor alle offroad motorevenementen in België of Wallonië.
De verschillende sportministeries: De politieke autoriteiten van Wallonië hebben al financiële steun verleend, op ad-hoc basis, voor eenmalige initiatieven waarbij milieuvergunningen werden aangevraagd. Het lijkt me dat de jaarlijkse steun aan dit fonds een permanent karakter zou moeten krijgen bij alle gewestelijke en zelfs federale actoren.
Importeurs en distributeurs: Veel distributeurs helpen van tijd tot tijd organisaties (sponsoring, lintjes, feesttenten, enz.). Het lijkt mij dat een terugkerende jaarlijkse bijdrage van “verkopers” van off-road motoren ook gerechtvaardigd zou zijn. Dit zou kunnen in de vorm van een bijdrage van 10 euro per verkoop of distributie van motoren.
Donaties: Enthousiastelingen zouden ook van tijd tot tijd kunnen bijdragen aan dit fonds.
Zonder al te optimistisch te zijn, denk ik dat een jaarlijks bedrag van 40.000 euro kan worden opgehaald en een redelijke jaarlijkse basis kan vormen.”
MXV: En hoe zal het ingezamelde geld worden gebruikt?
Thierry Materne: “Het ingezamelde geld moet worden gebruikt om :
Ondersteuning van de organisatoren: Wat de vergunningsaanvragen betreft, is het absoluut noodzakelijk om de krachten te bundelen die betrokken zijn bij het formaliseren van de aanvragen, de procedures, de contacten en het advies. Wat de organisatie van evenementen betreft, werkt de FMWB momenteel aan het opstellen van specificaties voor het medisch personeel dat nodig is voor ons type evenement. Om het imago van onze sport te verbeteren, moeten we ook een lijst bestuderen van acties die moeten worden ondernomen bij het organiseren van evenementen (relaties met de eigenaars van landbouwgronden, herbruikbare bekers, selectieve afvalsortering, aanplant van hagen, respect voor broeiperiodes en -plaatsen, aanleg van dood hout, ….). Er moet ook financiële steun worden voorzien voor de initiële organisatie van een evenement.
Steun voor de aanleg van een permanent circuit: In het kader van de vergunningsaanvraag voor het circuit van Lierneux heeft het Waals Gewest een eenmalige financiering voorzien voor de impactstudie die nodig is voor dit type vergunning. Het is noodzakelijk om de krachten te bundelen die betrokken zijn bij het formaliseren van aanvragen, procedures, contacten en advies. Piloten, liefhebbers, enz. die een weide, landbouwgrond, enz. kennen die geschikt zou kunnen zijn voor de aanleg van een permanent circuit (ver van woningen, met een natuurlijk reliëf dat weinig interessant is voor de landbouw, ….) moeten ook een contactpunt informeren.
Steun voor een communicatieorgaan: Er bestaan een aantal communicatieverenigingen, -organen, -sites, enz. die fantastisch werk doen. Wat ontbreekt is informatie om met deze verschillende spelers te communiceren. Er zijn regelmatig persberichten nodig om de media te voorzien van positieve informatie over onze sport. We moeten niet alleen ruimte geven aan de tegenstanders van onze sport. We moeten de positieve initiatieven van veel enthousiastelingen benadrukken.
Kortom, we moeten de financiële middelen, de mensen, de initiatieven, de ideeën, de steun bij elkaar brengen om ons te verenigen en niet te verdelen…, zodat we onze sport uit het slop kunnen halen.”
MXV: Hoe ga je dit praktisch aanpakken?
Thierry Materne: “Ik denk dat, na mijn reactie, het eerste wat we moeten doen is alle spelers rond de tafel krijgen. We moeten zien of mijn gedachten de impuls kunnen geven om dit project te lanceren, dat er echt op gericht is om de drijvende krachten van onze sport samen te brengen.”
MXV: Heb je al contacten gelegd?
Thierry Materne: “Ja, ik heb al contact opgenomen met een organisator, een representatieve organisatie en een federatie. Hun feedback lijkt positief. Daarom ga ik door! Let wel, ik ben hier niet om een megabijeenkomst te organiseren die op niets uitloopt. Iedereen die aan tafel zit, is er om concrete vooruitgang te boeken. Ik heb een hekel aan vergaderingen die voor de ‘blablabla’ worden gehouden en niets concreets opleveren.”
MXV: Hoe kunnen mensen die dit lezen contact met u opnemen?
Thierry Materne: “JA! Ik stel voor dat ze contact met me opnemen via mijn e-mailadres, dat iedereen kan vinden op de website namurlegend.be! Ik hoor graag jullie reacties en suggesties!”
Link naar de Namur Legend website: namurlegend.be
E-mail: tdmaterne@msn.com
Interview: Manu Jacques / Foto: Manu Jacques
Tekst: Manu Jacques en Danny Hermans
Met trots kondigt Jopa Racing Products aan dat zij vanaf 2026 de nieuwe importeur en…
De afgelopen maanden waren KTM en verwante ondernemingen zoals Pierer Mobility en Pierer Industrie AG…
In 2025 en 2026 zal Julius Mikula gaan uitkomen voor TM. De Tsjech heeft een…
Het lijkt erop dat Courtney Duncan voor 2025 terugkeert naar Dixon Racing Team. De Nieuw-Zeelandse…
Eerder werd de samenstelling van het RB-2Fast Junior Racing Team bekend gemaakt. Er is echter…
Maar liefst acht viertaktcrossers met een cilinderinhoud van 250cc werden aan de tand gevoelt tijdens…