Aandachtige lezers hadden al in de smiezen dat er nieuwe beschermingskledij op de markt is voor off-road motorrijders. Zo is er van het Brits merk RST een airbagvest om onder je reguliere kledij te dragen. Onze testrijder reed dit jaar de bekende Illyria Rally met de RST Airbag Armour Shirt.
Wat is het?
Het is een vest dat je onder je jas of gewone off-road kledij draagt met daarin de technologie verwerkt om bij een crash bepaalde lichaamsdelen te beschermen door een airbag op te blazen. Enerzijds is er dus het vest met daarin de mogelijkheid verwerkt om airbagtechnologie te steken van een ander bedrijf. Dat is het van Franse origine zijnde In&Motion.
In de rug van het vest zit een uitsparing om een elektronisch systeem in te klikken: de zogenaamde In&box. Dit is het brein van het systeem. Het bevat alle sensoren en algoritmen van het systeem. Met 1000 metingen per seconde wordt de positie van de gebruiker continu gemeten en kan het systeem vallen detecteren en hierop anticiperen.
De In&box is afneembaar: hij wordt vastgeklikt op de geïntegreerde rugleuning van de airbag en kan gemakkelijk worden verwijderd om te worden opgeladen via een usb-poort. Het heeft een autonomie van 30 uur bij continu gebruik en het duurt 2 tot 3 uur om volledig op te laden.
Zo werkt het
Bij een ongeval wordt de val gedetecteerd en wordt de airbag op de optimale druk gebracht in minder dan 60 milliseconden! De In&box detecteert de val in recordtijd en geeft de Inflator (gasgenerator) opdracht om de airbag op te blazen om de beste bescherming te garanderen vóór de eerste impact.
De In&box is verbonden met een app op de smartphone en heeft vier verschillende rijmodi. In de app kan je kiezen uit:
De installatie
De In&Box moet verbonden worden met een app op de smartphone. Daar kan je in loggen met het account dat je aanmaakte om het airbagvest te bestellen. Dan dien je het vest te identificeren via een barcode en kan je de rijmodus instellen. Deze procedure is poepsimpel en gaat intuïtief.
Het vest zelf weegt 2,45 kg. Voor de In&Box moet je rekenen op een paar honderd gram.
De test
Onze testrijder deed eerder dit jaar mee met de bekende Illyria Rally. Deze rally trekt (zonder wedstrijdformule) in acht dagen doorheen Griekenland, Noord-Macedonië, Servië, Monte Negro en Kroatië. Hij reed met een KTM 500 EXC-F Six Days. Gedurende de ritten droeg hij het RST Airbag Armour Shirt en met de rijmodus ‘Adventure Mode’ ingesteld via de app.
Een crash stond niet op de planning en die kunnen we dus niet beschrijven. Zijn kompanen suggereerden om hem na de laatste rit van het balkon van het hotel te gooien om de werking van de airbag te testen, maar gelukkig bleek het slechts een grapje onder motorvrienden. Hij beschreef wel het comfort van het vest.
Hij moest de kledij vooraf laten transporteren naar de startplaats in Griekenland. Het maakte dat het vest zonder de InBox naar de startplaats werd gebracht. Ter plaatse moest de barcode van het vest gescand worden via de smartphone app om de twee items te connecteren, maar dat verliep snel en vlekkeloos. Het pak zit goed en comfortabel rond het lichaam en is nergens storend. Hij schrok wel van het gewicht want dat is niet vergelijkbaar met dat van een beschermingsvest zonder airbagsysteem. Hoe dan ook voel je nooit dat je onderweg bent met een airbagvest: de RST Airbag Armour Shirt voelt vertrouwd aan.
De rijstijl van onze testrijder is ruw, en je zou denken dat de elektronica foutief kan reageren op een pittige rijstijl over een piste bezaaid met dikke keien. Hier merk je dat het systeem erg uitgekiend werkt. In&Motion heeft miljoenen kilometers testwerk gedaan om het systeem foutloos te laten werken.
De technologie wordt voortdurend verfijnd en zijn gebaseerd op feedback van gebruikers uit echte crash- en gebruikssituaties. De teller staat op 200 miljoen kilometer motorrijden (gelijk aan drie keer het wegennet van de wereld!) en 12.000 valpartijen met activering van airbags. Deze wetenschap wordt gestoken in de updates van de In&box.
De lange dagelijkse etappes van de Illyria Rally lieten ook enkele minpuntjes zien. Het spreekt voor zich dat je tijdens zulke lange ritten een rugzak meeneemt. Die duwde tegen de plaat waar de In&Box in geklikt zit, wat na vele uren motorrijden zorgt voor een oncomfortabel gevoel. Ook het gewicht van het systeem begon in de late namiddag parten te spelen. Verder zijn er alleen maar positieve reacties te noteren na het beëindigen van de rally.
Wat wordt er beschermd?
Analyses tonen aan dat de thorax (borstkas) de belangrijkste te beschermen zone van de romp is, gevolgd door de wervelkolom en de halswervels. Bij een ongeval op de weg is de buik ook een belangrijk gebied om te beschermen, vanwege de aanwezigheid van andere voertuigen of straatmeubilair. Schouders en ribben worden daarentegen niet als vitale zones beschouwd, maar kunnen wel worden blootgesteld tijdens het rijden op het circuit of off-road, vandaar de behoefte aan een speciaal product.
Het doel van de airbag is om de botsenergie te absorberen en zo letsel en schade te minimaliseren.
Abonnement of kopen?
Eerst koop je het vest en daarna bestel je de In&Box. Die module kan je huren via een abonnementsformule of kopen. Bij de aanschaf van een abonnement betaal je jaarlijks 120 euro huur of maandelijks 12 euro. Je kan de module ook aankopen, dat kost dan eenmalig 400 euro.
Conclusie
Motorrijders zijn sowieso blootgesteld aan allerlei gevaren. Bij een crash is de impact dikwijls ingrijpend. De Abbreviated Injury Scale (AIS ) is een indicator die gebruikt wordt om verwondingen te rangschikken en te vergelijken op ernstgraad. De schaal loopt van 0 tot 6, waarbij 6 de hoogste schaal is. De missie van de airbag is om impactenergie te absorberen, waardoor letsel en schade worden geminimaliseerd en de AIS-score wordt verlaagd.
Deze nieuwe technologie is een stap voorwaarts in de bescherming van de motorrijder bij een ongeval. Er zijn constant updates waardoor het systeem steeds beter wordt. Het RST Airbag Armour Shirt is verkrijgbaar via alle dealers die aangesloten zijn op het netwerk van BIHR.
Foto’s: RST, In&Motion en Illyria Rally
Tekst: Danny Hermans
De eerste 'outdoor' wedstrijd op Nederlandse bodem zal verreden worden op zondag 23 februari. Dat…
DVS Junior Racing heeft grootse plannen voor 2025, naast hun deelname aan het EMX125 maakt…
In Polen werd dit weekend de opener gereden van het SuperEnduro wereldkampioenschap. Billy Bolt van…
Dat Dylan Ferrandis ook in 2025 voor Phoenix Honda Racing zou uitkomen was al eerder…
Het komende seizoen zal Amber Simons gaan uitkomen op Triumph. De Limburgse zal zich richten…
Een van de rijders die de overstap moet maken naar het FIM wereldkampioenschap MXGP is…