Salonpraat 2010: Husqvarna

Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

In Salonpraat nemen we met een importeur dagelijks de pols van de Belgische off-road. Vandaag  worden de vragen beantwoord door Dries Waeyaert, de sales manager Be-Lux van Husqvarna Moto Mondo.

Is off-road een belangrijk segment voor jullie als importeur of is het veeleer een noodzakelijk kwaad omdat off-road motoren nu eenmaal in het gamma zitten?

Dries Waeyaert: “Als Husqvarna importeur is off-road uiteraard geen bijzaak voor ons.”

Welke was jullie bestverkopende off-road motor in 2009?

Dries Waeyaert: “Zonder enige twijfel de TE 310, die de handelbaarheid van een 250cc motor biedt maar qua kracht toch al naar de 450 neigt. Bovendien is deze klasse tussen 250 cc en 450 cc relatief nieuw. Een Europese fabrikant kan natuurlijk Husqvarna  vlugger op zo’n niche inspelen. Terwijl het bij de Japanners toch vooral om productievolume draait. Daarom kijken zij eerst een tijdje de kat uit de boom, iets waar wij de vruchten van plukken.”

De TE 310, Husqvarna’s best verkopende off-road motor in 2009.

Wat is jullie belangrijkste off-road nieuwigheid voor 2010?

Dries Waeyaert: “Zowel in de cross als in de Enduro zijn de 250cc viertakten flink onder handen genomen. Het was vooral Antoine Meo die deze motoren mee ontwikkeld heeft.  De TC 250 doet het voorlopig nog met een carburator terwijl de TE 250 vanaf dit modeljaar over injectie beschikt.  In het Supermoto segment hebben we een volledig nieuwe straat gehomologeerde motor: de SM 630. Ook hier werd gekozen voor injectie.”

Wat verwachten jullie van de off-road markt in 2010?

Dries Waeyaert: “Na twee mindere jaren merken we nu dat de markt voorzichtig terug aantrekt. Het decreet Lutgen heeft de verkoop van Enduromotoren alvast geen goed gedaan. Maar nu lijken de mensen terug te willen rijden.  Ook in de cross hopen we terug te groeien dankzij de TC 250.”

Hoe zien jullie de off-road markt het komende decennium evolueren?  Worden elektro motorfietsen de norm?

Dries Waeyaert: “Ik zie endurorijden meer naar een soort van wintersport toerisme evolueren.  Mensen zullen een paar weekends of weekjes per jaar met vrienden intensief gaan rijden in het buitenland. En daarbij denk ik dan voornamelijk aan landen in Oost-Europa zoals Polen en Roemenië waar endurorijders met open armen worden ontvangen. Verder zie ik de sector nog gespecialiseerd worden. Merken zullen zich in de toekomst misschien wel gaan concentreren op één bepaalde off-road tak. Wat elektro motorfietsen betreft, merk ik dat er vooral nog veel terughoudendheid is. Er is interesse om te zien, maar niet om te kopen.

Hoe belangrijk zijn sportieve successen, voor de verkoop in het segment?

Dries Waeyaert:

“Het is heel negatief om ergens niet aanwezig te zijn. Maar tegelijkertijd biedt een aanwezigheidspolitiek in de sport geen enkele garantie op commercieel succes. Thierry Klutz domineerde het voorbije seizoen, net als in 2008 trouwens, bij de Inters E2 in het BK. Maar een Belgisch titel is niet meteen een aanleiding voor de klanten om massaal naar de dealers te trekken en zich een TE 450 aan te schaffen.”

Supermoto voor straatlegaal gebruik: de Husqvarna SM630.

Zijn jullie als importeur betrokken in de off-road sport in België?

Dries Waeyaert:Na twee opeenvolgende titels in het BK Enduro blijven we Thierry Klutz uiteraard steunen. Dit jaar verruilt hij de E2 voor de E1 klasse, de bedoeling is uiteraard weer om de titel binnen te halen en zo de kwaliteiten van de nieuwe TE 250 te onderstrepen. Toch nog even toelichten dat wat  motorcross  betreft, Husqvarna  een terugkeer in zowel het WK MX1 als MX2 voorbereidt. Die terugkeer is gepland voor 2011, omdat we niet over één nacht ijs willen gaan. Met de komst van BMW als overnemer zijn ook de financiële  mogelijkheden op toegenomen.”

Credit foto’s: Husqvarna

Uw reacties

Ook te lezen