Vijf minuten met Greg ‘the Smekke’ Smets

Vijf minuten met Greg ‘the Smekke’ Smets
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Na de afgelaste wedstrijd in Tongerlo trekt de VLM karavaan, Greg Smets incluis, dit weekend naar Arendonk. Geen EMX300 -pardon EMX2T- voor de winnaar van Valkenswaard dus! Wel een compleet nieuwe uitdaging want Smets heeft missie: BeteMo aan de 250 titel bij VLM helpen. Tekst en uitleg van ‘the Smekke’ himself…

Van waar de overstap naar de 250?
Greg Smets: “Eigenlijk kwam het idee van Vic en Frans van BeTeMo. In eerste instantie waren we niet geneigd om daar niet op in te gaan. Nadien werd de vraag nog enkele keren gesteld, thuis hebben we het er dan nog eens over gehad. En uiteindelijk zijn we tot een akkoord gekomen. Onze pa dacht dat ook dat het eventueel een goed idee was om het een jaar te proberen. Om wat meer te leren vechten op de motor en om de juiste lijnen te leren rijden.”

Een stapje ‘terug’, vergt natuurlijk ook een aanpassing aan jouw rijstijl.
Smets: “Zeker en vast. Je hebt helemaal niet het vermogen van een 450. Alle kracht komt tijdens het rijden uit je armen en je schouders, dat is zeker één van de lastigste dingen om me aan te passen. Daarbij komt dat ik voor het seizoen ontzettend weinig had gereden. Door de examens en zo heb ik quasi geen motoruren. Hopelijk kan ik dan ook groeien naarmate het seizoen vordert.”

Je hebt ook een goede balans nodig tussen agressie en souplesse. Dat lijkt me misschien wel de grootste uitdaging voor jou?
Smets:
“Sowieso heb je die agressie wel nodig maar daar mag de souplesse niet onder lijden. Anders lijdt je snelheid daar ook onder.”

Het grote doel is de Inters MX2 titel bij VLM
Smets: “Klopt, daar ga ik natuurlijk alles aan doen. Makkelijk wordt het echter niet. Het is niet dat er geen concurrentie is. Er zal voor elk punt moeten gestreden worden!”

Waar moet je nog aan werken op de 250?
Smets: “Ik moet zeker nog meer in hoge toeren rijden omdat ik natuurlijk zo hard gewend ben in de lage toeren te rijden met de 450. Dat kan natuurlijk niet met een 250.”

Wat ga je nog rijden buiten de VLM?
Smets:
  “In ieder geval rijd ik geen volledig EMX300 kampioenschap meer. Al sluit ik niet uit dat ik in de zomer als het school gedaan is een EMX300 zou meepikken. Als de mogelijkheid zich aanbiedt… waarom niet? Maar dat staat zeker niet vast. De Dutch Masters of Motocross wil ik wel meerijden, een ADAC wedstrijd of eens in Frankrijk gaan rijden, dat kan zeker ook. Als er vrije VLM weekends zijn, wil ik die natuurlijk opvullen met leuke en mooie wedstrijden.”

Een nieuwe motor biedt ook een nieuwe motivatie, maar soms duurt de aanpassing  langer dan verhoopt. Zeker als je perfect bent ingespeeld op je oude motor.
Smets: “Ik amuseer me enorm op de 250! Eigenlijk heb ik eerder iets van: ‘Had ik dit maar eerder gedaan.’ Op een ander moment denk ik, had ik nu mijn 450 maar! Gewoon omdat ik dat vermogen zo gewend ben. Het eerste jaar dat ik croste reed ik 250 daarna ben ik meteen overgestapt op een 450. Ik heb dus eigenlijk leren crossen op een 450. Dat maakt het wel moeilijk die automatismen te veranderen. Je moet langer naar de bocht gas geven en proberen vroeger op het gas te gaan. Hoe later je gas geeft, des te moeilijker hij op gang komt. De snelheid in de bocht is nu nog eens zo belangrijk in feite!”

Vertel eens wat meer over jouw motor?
Smets: “Het is een KTM 250SX-F. Op een andere uitlaat na is hij helemaal standaard hoor. En vooraan heb ik een kitvering, dat is het!”

Jonathan Banken, de te kloppen man?
Smets:
Daar kan je niet buiten, hij domineert al zo lang in de MX2. Er waren vorig jaar ook gewoon crossen waar hij op zijn 250 heel wat 450s achter zich liet!”

Foto’s: Dieter Jans, Loïc Lassence

Uw reacties