Wie wint ‘s werelds sterkste nationale zijspankampioenschap?

Wie wint ‘s werelds sterkste nationale zijspankampioenschap?
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Aanstaande zondag zal het starthek gaan vallen voor de eerste ONK Sidecar Masters wedstrijd van 2019. Op circuit de Herselse bossen te Lierop zal de top van het WK zijspancross uit binnen- en buitenland aanwezig zijn om zich te mengen in de strijd. Hiermee is de ONK Sidecar Masters mondiaal het sterkst bezette nationale kampioenschap!

Zelfs zonder buitenlandse deelname zou het het ONK de kroon spannen. Maar liefst drie Nederlandse teams eindigden het voorbije WK zijspannen immers in de top vijf. Het ONK Sidecar Masters telt dit seizoen zeven wedstrijden. Dit weekend begint een drieluik met de openingswedstrijd te Lierop, de week erop de wedstrijd in Lochem op 17 maart en de week hierna sluit Varsseveld op 24 maart dit drieluik af.  De vierde wedstrijd is op het altijd spectaculaire circuit de Kappen bulten te Halle op 26 mei waarna men eind juni in Oss (23 juni) en Valkenswaard (30 juni) aan de bak zal moeten voor de ONK punten.

Het kampioenschap wordt afgesloten met een wedstrijd op het Zwarte Cross festival op zaterdag 20 juli te Lichtenvoorde. Of alle buitenlandse teams alle zeven ONK’s zullen rijden in dit seizoen is nog allerminst bekend, echter zal praktisch elk buitenlands topteam wel ergens aan de start staan voor de eerste drie echte grote Nederlandse zijspanwedstrijden van 2019.
MXmag informeerde bij diverse internationale topteams wat hun plannen zijn aangaande de ONK Sidecar Masters in 2019 zodat er een zo compleet mogelijke voorbeschouwing valt op te maken aangaande het komende ONK Sidecar Masters seizoen.

De Franse crack Valentin Giraud, die dit seizoen de 4-takt machine verruild voor een Mega 2-takt motorblok, liet weten normaliter zeker van start te gaan aanstaande zondag te Lierop.
Ook liet hij MXmag weten dat zijn gevoel met de Mega-WHT zeer positief is en dat men gemotiveerd aan de start zal staan om in 2019 alles op alles te zetten om de Wereldtitel zijspancross naar Frankrijk te halen. De wedstrijd aanstaande zondag in het zware zand tussen de Nederlandse toppers past uitstekend bij de doelstelling van team Giraud Motorsports om straks 100% te kunnen geven in de GP’s die zich op dezelfde ondergrond afspelen. De Fransman liet verder weten ook van start te gaan in de tweede ONK 17 maart te Lochem of de derde ONK van dit seizoen die een week later op 24 maart staat gepland te Varsseveld.
Wie er als vaste bakkenist naast Giraud zal staan in 2019 blijft nog even de vraag.
Eind 2018 gaf men aan dat de samenwerking met Johnny Badaire zou worden voortgezet totdat er ineens een ruime week geleden een trainingsfilmpje opdook waarin Andres Haller, de Duitser die vorig seizoen naast Davy Sanders acteerde, bij Giraud in het zijspan zijn kunsten vertoonde.
MXmag vroeg Giraud hierop wie er nu zijn bakkenist wordt dit seizoen maar kreeg hier geen commentaar op van de Franse rijder. Naar verluidt staat Giraud aanstaande zondag in ieder geval aan de start met Haller in de bak.
Hoe het ook zij, de Franse WK-topper is iemand om rekening mee te houden voor de podium plekken getuige ook de heat winst vorig jaar tijdens de GP te Oss in het zware zand.

Giraud won vorig jaar een GP-heat in het zware zand van Oss (foto Orangehat.nl)

Van over de Noordzee komt een hele Britse Armada zich in de strijd mengen om de ONK zijspan punten.
De Britse kampioen zijspancross van 2018, Brett Wilkinson, rijdt graag de wedstrijden in Nederland en dat geldt eveneens voor zijn nieuwe bakkenist Ryan Humphrey. Het koppel, dat jaren geleden als eens samen reed, zal in ieder geval in vijf van de zeven ONK’s in actie komen. Het team houdt van de sfeer op de Nederlandse wedstrijden en Brett Wilkinson gaf MXmag te kennen dat hij tot op het bot is gemotiveerd om eindelijk het gas te kunnen open trekken in een echte wedstrijd met tegenstanders van formaat.

Nestor Stuart Brown, die dit seizoen aantreed met bakkenist Josh Chamberlain, had in eerste instantie andere plannen aangaande de ONK’s. Bakkenist Chamberlain stond MXmag vorig weekend te woord en liet ons toen weten dat de combinatie alleen in de ONK te Lochem van start zou gaan. Een logische keuze want Brown rijdt altijd goed in Lochem en wist vorig jaar op de bevroren en gladde ondergrond zelfs glorieus te winnen tijdens toen de eerste ONK. Gisteravond echter, kregen wij het bericht dat Stuart Brown toch aan de start zou willen komen in Lierop en dat het team via een last-minute inschrijving op de deelnemerslijst zal komen te staan.
Jake Brown, de oudste zoon van Stuart Brown, zal zeker aan de start staan in Lierop. Hoewel Jake een echte Brit is hoeft hij niet heel ver te reizen om in Lierop te komen. Hij heeft gekozen om zich dit jaar zich te vestigen in het Brabantse Bergeijk om in Nederland nog beter te kunnen worden als zijspancrosser. Zo ook geldt dit voor zijn vaste bakkenist Zac Snell. Echter heeft Snell in de voorbereiding op 2019 een blessure opgelopen en kwam deelname aan de eerste drie ONK’s in gevaar. Gelukkig echter was de bakkenist die vorig jaar vader Stuart Brown het hele jaar bediende, Joe Millard,  bereid om voor de eerste drie ONK’s naast Jake Brown te springen. Zo zien we dus net als vorig jaar de combinatie Brown/Millard aan de start in het ONK, zij het met een andere invulling.

Nog een Brits team met een Nederlands tintje is het team van Dan Foden. Foden start dit seizoen met een ‘on-Engels’ rechts gemonteerd zijspan en wordt bijgestaan door de Nederlandse bakkenist Roy Bijenhof.
MXmag sprak Bijenhof kort en deze gaf aan dat hij samen met Foden sowieso de eerste drie ONK’s in actie gaat komen. Men had graag tijdens de finale op de Zwarte Cross ook van start willen gaan maar een clash met een ronde voor het Britse zijspancross kampioenschap maakt dit onmogelijk voor het jonge ambitieuze team.
Verder op de voorlopige deelnemerslijst zien we nog de Britse talentvolle teams van Hodges/Grahame, King/Gray en Olbaldiston/Cooper. Met name het laatste jonge team is altijd een lust voor het oog door hun agressieve rijstijl en tijdens de laatste IMBA ronde vorig jaar in het Limburgse Meijel lieten zij zien aardig rond te komen in het zware zand.

Wilkinson/Humphrey waren enkele weken geleden op trainingskamp in Spanje
(foto Luc Vanderaa)

Het is de laatste jaren wat mager gesteld met topteams uit de Baltische staten, op één goede uitzondering na dan. De Est Kert Varik had in 2018 beschikking over  top bakkenist Lauris Daiders uit Letland en liet dan eindelijk eens zien wat hij echt kan. Door constant goed te scoren, behoudens zuur genoeg tijdens zijn thuis GP te Estland, wist men op de zesde plek te eindigen in het WK zijspancross van 2018. Het team Varik/Daiders blijft ook samen in 2019 en wil de top vijf binnenstormen van het WK zijspancross. Momenteel is het team op trainingsstage in Italië maar aansluitend wil men deelnemen aan de ONK’s. Of Varik/Daiders het redden om al in Lierop aanwezig te zijn, wat men eerst wel als plan had liet men MXmag weten, is nu nog onbekend. Wel wist het team ons te vertellen zeker aan de start te komen tijdens de tweede ONK te Lochem.

Wat geldt voor de Baltische staten, geldt ook zo voor onze Oosterburen. De hoogtijdagen van Duitse top WK-teams als Weinnman en Happich zijn voorbij en het lukt de teams uit Duitsland de laatste jaren niet echt om goed aan te pikken bij het hoge niveau binnen het WK-zijspancross. In de eerste twee ONK wedstrijden zullen we wel een aantal teams uit Duitsland aan de start zien, onder andere Prokesch/Schmidt en Sieber/Klooz, maar deze teams zullen niet meedoen voor de top tien plekken in de Nederlandse wedstrijden. Wel proberen zij uiteraard 100% voor de dag te komen in Lierop en Lochem. De Duitse rijder Tobias Blank die dit seizoen met de Italiaan Lemuel Ravera aan de start verschijnt liet MXmag weten helemaal geen ONK’s te rijden dit seizoen en zich te concentreren op de eerste wedstrijd voor het Duitse kampioenschap op 24 maart. De Duitstallige Belg Andreas Closhe liet ook aan MXmag weten dit seizoen geen ONK’s te rijden. Zijn focus ligt dit jaar op het Duitse kampioenschap en het Europese IMBA kampioenschap.

De Oostenrijker Weiss moet door een blessure de ONK  laten varen (foto Orangehat.nl) 

Uit de Alpenlanden zien we de Zwitserse broers Cuche op de deelnemerslijst staan. Vorig seizoen was het op WK niveau erg matig voor team Cuche door blessures van bakkenist Maxime Cuche. Toch wist men wel degelijk, onder andere door hulp van de Nederlandse WK-rijder Justin Keuben die de Zwitserse finale ronde in de linkerzijspan zijn bakkenistenkunsten vertoonde naast rijder Christophe Cuche, de titel in hun thuisland te pakken.

Echter was het op WK niveau dus niet wat men voor ogen had waardoor het team extra gemotiveerd is om in 2019 goede resultaten neer te zetten.
In Oostenrijk werden er ook ONK plannen gemaakt door het immer spectaculaire team van Weiss/Schneider.
De nummer 15  van het afgelopen WK had graag van start gegaan in sowieso de eerste drie ONK wedstrijden.
Echter liet rijder Benjamin Weiss MXmag een paar dagen geleden weten dat hij zijn pols heeft gebroken!
Een dikke domper in de voorbereidingen op het WK van 2019 voor het Oostenrijkse team. Weiss liet ons weten dat zijn gehele herstel er op is gericht om hopelijk goed aan de start te kunnen verschijnen tijdens de eerste GP zijspancross te Lommel op 7 april.

Vanluchene/Van den Boogaart zullen sowieso starten in de eerste drie ONK’s (foto Stijn Vanoverbeke)

Het meeste buitenlandse zijspancrossgeweld in de ONK’s gaat zoals wel vaker ook dit jaar uit België komen. Hoe kan het ook anders met drie Belgische teams die in de top 10 van het afgelopen WK belandde waarvan Vanluchene/Van den Boogaart hier natuurlijk met kop en schouders bovenuit staken. Zij pakte vorig jaar immers de Wereldtitel zijspancross! In 2019 is de ambitie van het team dan ook niet anders om deze WK-titel te verdedigen.

Vanluchene liet MXmag afgelopen weekend weten dat men zodoende als training sowieso de eerste drie ONK’s aan de start zal staan. Aangaande de ONK’s na het drieluik Lierop-Lochem-Varsseveld liet Vanluchene weten dan ‘wel de rest te bekijken wat te doen’.

Men heeft dus geen uitgesproken ambitie richting de ONK’s qua resultaat maar reken er maar op dat de Wereldkampioenen gaan meedoen voor de podiumplaatsen! Allicht als men in de stand er goed voor staat na de eerste drie ONK’s zien we Vanluchene/Van den Boogaart bij nog meer ONK Sidecar Masters wedstrijden aan de start. Er is immers tot nu toe maar één Belgische zijspanteam dat de Nederlanders echt een keer voor schut wist te zetten….

Het Belgische team van Peter Steegmans wist een tiental jaar geleden alle Nederlandse deelnemers een loer te draaien en pakte de Nederlandse zijspancross titel samen met bakkenist Christian Verhagen.
En wat is er nu mooier voor een Belg dan om de noorderburen eens echt de spreekwoordelijke lange neus te tonen? Wie weet geldt dit aan het einde van het seizoen voor Vanluchene/Van den Boogaart?!
De nummer 9 van het WK zijspancross van 2018, Davy Sanders, liet MXmag weten de eerste twee ONK’s te zullen starten samen met zijn nieuwe Finse bakkenist Lari Kunnas. Sanders, ook Duits kampioen in 2018, is altijd een rijder om rekening mee te houden in het zand en dat zal in Lochem en Lierop niet anders zijn.
Voor Arne Dierckens komen de eerste drie ONK wedstrijden simpelweg te vroeg. Dierckens is nog herstellende van zijn knieblessure opgelopen tijdens de Nations-cross in Denemarken en heeft de eerste GP te Lommel begin april als doel gesteld om daar wedstrijdfit te zijn. Dierckens, dit seizoen met de Nederlander Robbie Bax aan zijn zijde, liet wel weten de overige ONK’s normaliter te zullen rijden in 2019.
De ervaren Kristof Santermans is ook altijd iemand om rekening mee te houden. In 2019 zal hij aan de baar verschijnen met wederom Kostas Beleckas uit Litouwen als bakkenist. Santermans liet MXmag weten alleen in Lierop en Lochem van start te gaan.

Verder zien we nog twee Belgische ambitieuze teams op de voorlopige deelnemerslijsten staan. Team Verhelst/Willemsen zullen de nodige meters in het zand tussen alle toppers willen maken om zich uitstekend te kunnen voorbereiden op hun WK avontuur van 2019.
Hiernaast zien we Kelly Debruyne, overigens de vriendin van Wereldkampioen Ben van den Boogaart, aan de start komen samen met de talentvolle bakkenist Jens Mans. Debruyne/Mans zullen de nodige ONK ervaring op willen doen want het team heeft de doelstelling zich te kwalificeren voor enkele WK wedstrijden. Met haar lange blonde haren van onder de helm vandaan is het startnummer 94 in ieder geval op voorhand een unieke verschijning te noemen en wie weet wordt Debruyne dit seizoen na Sabrina van Calster de tweede Belgische vrouw ooit die WK-punten weet te veroveren in de zijspancross.

Het nieuwe en ambitieuze Belgische team van Kelly Debruyne en Jens Mans (foto Stijn Vanoverbeke)

Alle buitenlandse deelname ten spijt, het staat vast dat de Nederlanders zich zeker niet het kaas van het brood zullen laten eten. Regerend Nederlands kampioen Etienne Bax komt dit seizoen wederom aan de start met één der beste bakkenisten ter wereld, de Let Kaspars Stupelis. Hoewel het team heeft aangegeven dat men in 2019 als hoofddoel heeft om het WK binnen te hengelen wil dat allerminst zeggen dat de nationale titel niet belangrijk is. Integendeel zelfs! Bax/Stupelis hebben zich in de afgelopen maanden tot in de puntjes voorbereid en de professionele aanpak waarmee men dit doet lijkt ieder jaar weer beter en beter te worden. Onder andere de beschikking over een extra trainingszijspan, het aantrekken van Monster Energy als sponsor en de uitbreiding van het technische team dat zich bezig houdt met het materiaal maakt dat er niks aan het toeval over wordt gelaten.

Hiermee zijn Bax/Stupelis vanaf aanstaande zondag de te kloppen mannen binnen de ONK Sidecar Masters, echter zal het beslist niet even de punten naar huis rijden worden voor het startnummer 82.
Wat heet! Het afgelopen WK moesten Bax/Stupelis namelijk aan het einde van de rit toch echt een trede omhoog kijken naar een andere Nederlander. De nog jonge Koen Hermans uit Hengelo(GLD) wist immers vice-wereldkampioen te worden samen met bakkenist Nicolas Musset uit Frankrijk. Musset blijft dit seizoen in Gelderse dienst en hiermee is team Hermans/Musset beslist één van de titelkandidaten in 2019.
Iemand die dit jaar ook gebruikt maakt van Franse diensten is de vice-Nederlands kampioen van vorig jaar, Daniël Willemsen. Voor dit seizoen is de Fransman Luc Rostingt zijn  bakkenist. Rostingt tempert zelf de verwachtingen omdat hij nog veel naast Willemsen kan en moet leren. Echter zag menig zijspancrossliefhebber al reeds snel tijdens de eerste paar trainingen dat er zeer veel potentie zit in het duo Willemsen/Rostingt. Als bijna vanouds ketste het nieuw gevormde paar toch wel een aantal agressief snelle ronden over de crossbanen van Varsseveld en Halle.

Daniël Willemsen, toch wel de ‘Valentino Rossi’ van de zijspancross met zijn tientallen Wereld- en Nederlandse titels, mag men nooit uitvlakken en het kan zomaar dat de ‘kannibaal’ uit Lochem er samen met Luc Rostingt al direct in de eerste paar wedstrijden met de hoofdprijs vandoor gaat.

Willemsen/Rostingt onlangs in actie tijdens een training in Halle (foto Freddie Driezes)

Iemand die zeker een stokje voor de titelplannen van de concurrenten wil steken is de jonge Julian Veldman. Veldman gaat in 2019 door met de bakkenist die halverwege 2018 in kwam stappen, de Belg Glenn Janssens.
Sinds het moment dat Janssens naast Veldman kwam te staan schoten de resultaten omhoog. ‘The Frogg’ uit Kampen wist zo samen met Janssens twee GP’s te winnen in 2018 en ook in de Nederlandse wedstrijden liet het duo veel potentie zien. Echter had men aan het begin van het seizoen al dusdanig veel punten verspeeld dat team Veldman niet mee zou kunnen doen voor de titel in 2018.
In 2019 start alles  weer opnieuw en begint iedereen met nul punten. Met Bax/Stupelis, Hermans/Musset en Willemsen/Rostingt kunnen Veldman/Janssen als vierde kandidaat worden toegevoegd voor de uiteindelijke titel aan het einde van het ONK Sidecar Masters Kampioenschap.

Een Nederlands team dat zeker outsider is voor de podiumplekken in de ONK is het team van Van Werven. Dit seizoen stapt de sympathieke Peter Beunk net als een aantal jaar geleden weer naast de immer goedlachse Gert van Werven.

Toen men een aantal jaren geleden samen reed waren er niet altijd de gewenste resultaten maar dat kwam ook door meermaals pech te hebben in de wedstrijden. Het duo zelf echter was wel degelijk goed op elkaar ingespeeld en in deze hernieuwde samenwerking zal dit niet anders zijn. Hiermee zijn Van Werven/Beunk in de prachtige blauw-witte kleurstelling een team dat zeker mee gaat doen om een grote hoeveelheid ONK-punten en allicht kunnen zij vriend en vijand dit seizoen verbazen!

Justin Keuben/Dion Rietman blijven ook een koppel in 2019 en blijven seizoen na seizoen stijgen qua rijden en resultaten. Ook de voorbereidingen op het nieuwe seizoen zijn goed begonnen en men wist onlangs tijdens de internationale zijspancross opener te Eersel twee maal tweede te worden achter winnaar Bax/Stupelis. Vol vertrouwen kijkt het team dan ook uit naar komend seizoen en Keuben/Rietman zullen daarin zeker de nodige mooie resultaten gaan boeken in de ONK’s.

Voor neef Mike Keuben verliep de wedstrijd in Eersel zeer slecht. Al reeds in de training crashte hij hard toen het stuur dwars sloeg en het zijspan over de kop vloog. Bakkenist Lars de Laat kwam met de schrik vrij maar Mike Keuben kreeg de zijspan bovenop zijn onderlichaam en moest zich met meerdere interne verwondingen melden in het ziekenhuis. Aanvankelijk werd er gezegd dat hij zeker drie weken in het ziekenhuis moest blijven. Echter zou ‘Iron’ Mike Keuben weer eens verbazen. Het herstel gaat namelijk zo goed dat we verheugd kunnen melden dat Mike Keuben inmiddels alweer in zijn woonplaats Wehl verder werkt aan zijn herstel. Zijspancrossen echter zit er logischerwijs nog lang niet in voor Keuben/De Laat en helaas zien we deze combinatie dus voorlopig niet achter het starthek.

Keuben/Rietman werden onlangs nog tweede tijdens de internationale wedstrijd in Eersel (foto Freddie Driezes)

Europees zijspancross kampioen 2018 Frank Mulders komt dit seizoen ook weer aan de start tijdens de ONK’s.  In de bak zien we wederom een Van der Wiel staan. Echter is dat dit seizoen niet Henry van der Wiel maar stapt nu zijn zoon Aivar van der Wiel in bij de snelle crosser uit Bergharen. De ervaren Muders en de jonge en gretige Aivar van der Wiel zullen  dit seizoen nog beslist voor de nodige verassingen gaan zorgen.
Drie Nederlandse teams zullen hun vuurdoop gaan maken in een heel seizoen ONK Sidecar Masters. De nationale kampioen van vorig jaar, Iljen Kops, staat dit seizoen aan de start met bakkenist Pim Lambrechts. Tijdens de laatste ONK van vorig jaar te Rhenen, die Kops op wildcard basis mee mocht rijden, verbaasde hij vriend en vijand door de top vijf binnen te rijden. Kops/Lambrechts met hun mooie oranje linkerzijspan zullen er alles aan doen dit kunststukje te herhalen.

Hiernaast zien we dan nog twee teams die in de voorste gelederen van de nationale zijspannen acteerde en nu de stap naar de inters aandurven. Dat zijn Wisselink/Sloot en het immer goedlachse duo Smit/Wesselink. Hoogstwaarschijnlijk zien we deze twee teams in de eerste paar wedstrijden nog niet vooraan meedoen, echter weet men binnen de zijspancross nooit wat er gaat gebeuren.

En juist dat laatste maakt iedere zijspancross wedstrijd een boeiend spektakel om te volgen. Dat geldt zeker voor een ONK wedstrijd met op voorhand kwalitatief zeer sterke deelnemers van wie er uiteindelijk echt maar één team met de uiteindelijke titel vandoor kan glippen! Komt dat zien!

Wisselink/Sloot, één van de ONK debutanten (foto Freddie Driezes)

ONK Sidecar Masters kalender 2019
10-03-2019 Lierop
17-03-2019 Lochem
24-03-2019 Varsseveld
26-05-2019 Halle
23-06-2019 Oss
30-06-2019 Valkenswaard
20-07-2019 Lichtenvoorde

Voorlopige deelnemers lijst ONK Sidecar Masters Lierop
(N.B. meest recente versie, lijst is nog niet compleet!)

Tekst: Emil Bilars
Foto’s: Freddie Driezes, Stijn Vanoverbeke, Luc Vanderaa, Emil Bilars

Uw reacties