Imola 1 jaar na datum met Graeme Irwin

Imola 1 jaar na datum met Graeme Irwin
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Imola 2018. De laatste GP op de kalender, en uiteindelijk zal ook blijken dat dit de laatste GP ooit was voor Graeme Irwin. Na een seizoen waar het geluk Irwin wel vaker in de steek had gelaten zat zoals zo vaak het venijn in de staart van het seizoen, en brak Irwin bij een val tijdens de laatste reeks in Imola zijn schippersbotje. Vijf operaties later kwam het harde verdikt naar buiten, waarop Irwin een punt zette achter zijn actieve motocross carrière. komend weekend keert het MXGP circus andermaal terug naar het roemruchte circuit van Imola, en dit maal zonder een Irwin aan de start. Het einde van een carrière of het begin van nieuwe? Wie zal het zeggen. Eén ding is alvast zeker met MX-pensioen of niet ook dit weekend gaat Irwin met beide wielen van de grond!  

 

Graeme Irwin hoe het begon:

Zoals zovele begon Irwin zijn motorsport carrière op jeugdige leeftijd, en terwijl zijn beide broers meer en meer richting de wegracerij trokken bleef Graeme trouw aan zijn oude vertrouwde noppenbanden. Niet zonder succes! Op vijftienjarige leeftijd wist Irwin de titel van Brits jeugd kampioen te veroveren, gevolgd door een Ierse titel bij de grote jongens één jaar later. Een nieuwe Britse MXGP-topper leek in de maak, en eens hij in 2017 samen met het Buildbase Honda team van Dave Thorp ook de Britse MX1 titel wist te veroveren lag de weg naar het WK helemaal open. Helaas voor Irwin die voor 2018 zelfs de overstap naar het KTM UK-Hitachi team had gemaakt zou dit slechts bij één volledig WK seizoen blijven. Eén jaar vol blessureleed eindigde op de operatietafel, waar na verwoede pogingen om de breuk aan zijn schippersbotje te herstellen alle hoop om ooit terug te keren op het hoogste niveau verloren ging.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

When it all went south😡…..

Een bericht gedeeld door Graeme Irwin (@graemeirwin) op

Graeme Irwin vandaag:

Imola betekent het einde van de motocross carrière van Graeme Irwin, maar dit betekende niet dat Graeme’s race dagen geteld waren. Mede dankzij zijn beide broers die op dat moment in het Bennetts British Superbike kampioenschap actief waren, wist Graeme de switch naar tarmac racing te maken. Samen met de hulp van Kawasaki UK en Team 109 Kawasaki was deze opmerkelijk switch plots een feit, en stond Graeme Irwin plots op de grid van het Pirelli National Superstock 1000 kampioenschap. Momenteel zijn we vijftien wedstrijd ver in het kampioenschap, en bezet Graeme met een totaal van 2 punten een 33ste plaats in het kampioenschap. Enkel in Donington Park (waar hij in de derde en laatste wedstrijd van het weekend wist te scoren) als tijdens de laatst verreden wedstrijd in Thruxton kwam Graeme tot scoren. Niet meteen resultaten die voor een motorsport leek tot de verbeelding zullen spreken, maar met slechts 1 jaar ervaring op asfalt kunnen we ook moeilijk van een complete flop gewag maken. Afwachten dus wat de toekomst in de wegrace sport nog brengen zal voor Graeme Irwin, maar één ding is zeker komend weekend op het circuit van Cadwell Park zal Irwin zich misschien toch ook opnieuw een beetje motocross voelen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Laughing inside my helmet thinking I love riding bikes… Thanks to all the that make it possible @kawasakiuk @teamgreenracinguk @team109racing @nessoutheastern @jsw_developments @chrisscarlett @traction_finance @module_moto @fonacab_belfast @glennirwin @alpinestars @bellpowersportsuk @oakley @daleboy28 @robbieross69 @ampmni_estateagents @officialbsb

Een bericht gedeeld door Graeme Irwin (@graemeirwin) op

Tekst: Dieter Jans

Uw reacties