Techniek: De winst van een aftermarket stuureenheid
Crossmotoren zijn tegenwoordig uitgerust met injectie en dus ook met een stuureenheid of ECU. Dat gekleurd doosje onder je zadel wordt door de motorfabrikant geleverd met een aantal mogelijke mappings waaruit je kan selecteren. In sommige gevallen switch je van mapping door een stekkertje te versteken waar andere merken dit doen via een app op de smartphone.
Door een aftermarket ECU te plaatsen veranderd dat doosje in een soort van toverdoos. De mogelijkheden worden plots veel talrijker en u begrijpt dat de motorkarakteristiek helemaal naar uw wensen kan worden aangepast. Maar waar halen die ECU’s die extra mogelijkheden vandaan?
Elke motorfabrikant levert uw crosser af met een zogenaamde ‘globale instelling’. De fabrikant zorgt zo ervoor dat de crossmotor wereldwijd werkt op elke hoogte, op elk terrein, in elke temperatuur en in elk klimaat. Bovendien houd deze globale afstelling rekening met de kwaliteit van de brandstof want die is niet overal dezelfde. Daarbovenop moet er ook nog rekening gehouden worden met verschillende wetgevingen rond de emissienormen. U begrijpt dat deze globale afstelling een gemiddelde is en nooit alle power uit uw crosser haalt.
Door deze globale instelling aan te passen kan er heel wat positiefs bereikt worden. In onderstaande video zie hoe met een aftermarket ECU (in dit geval van Vortex) winst wordt behaald in vermogen en trekkracht. De crossmotor kan ook aangepast worden naar uw wensen door b.v. het vermogen meer onderaan of bovenaan het toerentalbereik te situeren. Kijk hier hoe een flinke klad bits en bytes u crossmotor sneller maakt!
Ook te lezen
VIDEO: Tim Gajser – The Italian Job
In een nieuwe vlog rond vijfvoudig wereldkampioen Tim Gajser wordt ons een blik achter de schermen gegund. Deze keer krijgen we “backstage” beelden van het Italiaanse tweeluik in Riola Sardo …Techniek: Het multifunctioneel karakter van de Dunlop Geomax AT82
Dunlop is altijd al een innovator geweest van banden voor motorcrossgebruik. De fonkelnieuwe Geomax AT82 is daar een mooi voorbeeld van want Dunlop verkoopt deze band als een multi-inzetbare band. …Nieuwe hernia operatie voor Davy Pootjes
Vorig jaar werd Davy Pootjes vroegtijdig uitgeschakeld door een hernia. De crosser uit Ammerzoden revalideerde voorspoedig en hervatte de trainingen na een herstelperiode. Er kwam zelfs een aanbieding vanuit Duitsland …Benistant en Paturel starten in Markelo!
Tijdens de finale van de KNMV Dutch Masters of Motocross komen Thibault Benistant en Benoit Paturel aan de start. Het afgelopen weekend stond Benistant op het podium in Arco di …
Uw reacties