Techniek: het tubeless systeem voor motorcross
Terwijl zowat elke wiel in de vervoersector zonder binnenband functioneert rijden motorcrossers nog altijd met een binnenband of een mousse. Al twintig jaar zoekt de industrie naar een oplossing maar telkens werden de systemen overboord gegooid wegens te ingewikkeld, te duur, niet bedrijfszeker enz. Alleen Grand Prix rijders kregen toegang tot de technologie maar de firma Nuetech bleef volharden in de boosheid.
Zij hebben sinds 2008 een tubeless systeem op de markt onder de naam Nuetech Tubliss. Het product werd gedurende jaren steeds verfijnd tot een gebruiksvriendelijk systeem met enkele onmiskenbare voordelen. In het kort komt het hier op neer dat een soort fietsbandje als velglint wordt gebruikt om de zijkanten van de buitenband luchtdicht op de velg te drukken. De velgklemmen komen te vervallen en voortaan heb je dan twee ventielen in je velg staan: eentje om de “fietsband” op te pompen (ongeveer 7 bar) en de band op de velg te klemmen en eentje om de luchtdruk in je band te pompen.
De voordelen
Het Nuetech Tubliss systeem heeft enkele voordelen. Het gewicht van je achterwiel daalt drastisch omdat je geen gebruik maakt van een zware heavy duty binnenband of mousse. Het gewicht dat daalt in de aangedreven massa doet veel aan de handelbaarheid van de motor. Zowel de motor als de achtervering zullen veel directer reageren. Rij je je band lek dan kan je toch de reeks uit rijden zonder dat de band van de velg loopt. Bij gebruik van een binnenband zal de bandendruk altijd toenemen tijdens de race. Dat komt door de frictie tussen binnen- en buitenband. Met het Tubliss systeem is dit niet het geval. Met Nuetech Tubliss kan je bovendien met een veel lagere luchtdruk racen indien het circuit (lees modderige omstandigheden) daarom vraagt. Een bandenspanning van 200 gram is perfect haalbaar om grip te creëren.
Montage
Het Nuetech Tubliss systeem heeft een aparte werkwijze nodig bij montage. Kijk daarom goed naar de video. U dient een extra gat in de velg te boren (voor het tweede ventiel). Tussen de twee ventielen moeten vier spaken zitten. Schaf je een setje aan voor je beide wielen dan mag je rekenen op een bedrag van ongeveer 230 € om tubeless rond te rijden.
Foto’s: Nuetech
Ook te lezen
VIDEO: Tim Gajser – The Italian Job
In een nieuwe vlog rond vijfvoudig wereldkampioen Tim Gajser wordt ons een blik achter de schermen gegund. Deze keer krijgen we “backstage” beelden van het Italiaanse tweeluik in Riola Sardo …Techniek: Het multifunctioneel karakter van de Dunlop Geomax AT82
Dunlop is altijd al een innovator geweest van banden voor motorcrossgebruik. De fonkelnieuwe Geomax AT82 is daar een mooi voorbeeld van want Dunlop verkoopt deze band als een multi-inzetbare band. …Nieuwe hernia operatie voor Davy Pootjes
Vorig jaar werd Davy Pootjes vroegtijdig uitgeschakeld door een hernia. De crosser uit Ammerzoden revalideerde voorspoedig en hervatte de trainingen na een herstelperiode. Er kwam zelfs een aanbieding vanuit Duitsland …Benistant en Paturel starten in Markelo!
Tijdens de finale van de KNMV Dutch Masters of Motocross komen Thibault Benistant en Benoit Paturel aan de start. Het afgelopen weekend stond Benistant op het podium in Arco di …
Uw reacties