Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd

Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Er zijn een aantal natuurkundige wetten die invloed hebben op het rijden met een crossmotor. Tijdens de MXGP-uitzendingen heeft commentator Paul Malin het af en toe over een “huge panic rev”. Hij heeft het over het gyroscopisch effect van een crossmotor en dit leggen we even voor u uit.

Die befaamde “panic rev” is dus niet zomaar een snok aan het gashendel. Het is een kwestie van actie en reactie. Als u tijdens een sprong de achterrem aanraakt, stopt het achterwiel met draaien. Dat is het “actie”-gedeelte. Deze actie veroorzaakt een reactie op het gedeelte van de motorfiets dat aan het achterwiel (het frame) is bevestigd. Als het achterwiel stopt met draaien, zal het frame van de motorfiets in de tegenovergestelde richting reageren. Dat is de reactie op de actie. Als u de achterrem in de lucht bedient, zal de voorkant van de motorfiets naar beneden duiken. Vergeet niet dat de motor en de berijder nagenoeg gewichtloos zijn, dus er is maar een klein beetje kracht nodig om het frame van de motor te verplaatsen als beide wielen de grond niet raken.

Wat als u merkt dat de voorkant van de motor te fel naar beneden duikt tijdens de sprong? Dezelfde natuurkundige regel zorgt ervoor dat de voorkant naar boven draait als je het gashendel in de lucht opendraait. Door het achterwiel sneller te laten draaien (actie) reageert het frame zodat de voorkant omhoog komt. Hoe abrupter de acceleratie, hoe groter de kracht van de reactie en hoe sneller de voorkant omhoog komt. Dat is dus die befaamde “panic rev”.

Thomas Kjer Olsen in “flightmodus”

Hoe gevoeliger u omgaat met dit gegeven hoe zachter de reactie zal zijn. Door zachtjes op de rem te tikken, daalt de voorkant van de motor zachtjes. Door de rem te bedienen laat u de voorkant van de motor onmiddellijk zakken. Hou er wel rekening mee dat eens het wiel gestopt is met draaien in de lucht, het aantikken van de achterrem geen effect meer zal hebben. Omgekeerd zal, zodra de toerentalbegrenzer ingrijpt , de voorkant van de motor niet meer omhoog komen. Denk er ook aan om de koppeling in te trekken als u in de lucht de achterrem bedient, anders rem je je motor dood. In de video zie je op 1:05 min. een perfect uitgevoerde panic rev.

LEES MEER  Dani Heitink tekent bij GT Husqvarna MX Team

Foto’s: archief

Uw reacties