Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd
Er zijn een aantal natuurkundige wetten die invloed hebben op het rijden met een crossmotor. Tijdens de MXGP-uitzendingen heeft commentator Paul Malin het af en toe over een “huge panic rev”. Hij heeft het over het gyroscopisch effect van een crossmotor en dit leggen we even voor u uit.
Die befaamde “panic rev” is dus niet zomaar een snok aan het gashendel. Het is een kwestie van actie en reactie. Als u tijdens een sprong de achterrem aanraakt, stopt het achterwiel met draaien. Dat is het “actie”-gedeelte. Deze actie veroorzaakt een reactie op het gedeelte van de motorfiets dat aan het achterwiel (het frame) is bevestigd. Als het achterwiel stopt met draaien, zal het frame van de motorfiets in de tegenovergestelde richting reageren. Dat is de reactie op de actie. Als u de achterrem in de lucht bedient, zal de voorkant van de motorfiets naar beneden duiken. Vergeet niet dat de motor en de berijder nagenoeg gewichtloos zijn, dus er is maar een klein beetje kracht nodig om het frame van de motor te verplaatsen als beide wielen de grond niet raken.
Wat als u merkt dat de voorkant van de motor te fel naar beneden duikt tijdens de sprong? Dezelfde natuurkundige regel zorgt ervoor dat de voorkant naar boven draait als je het gashendel in de lucht opendraait. Door het achterwiel sneller te laten draaien (actie) reageert het frame zodat de voorkant omhoog komt. Hoe abrupter de acceleratie, hoe groter de kracht van de reactie en hoe sneller de voorkant omhoog komt. Dat is dus die befaamde “panic rev”.
Hoe gevoeliger u omgaat met dit gegeven hoe zachter de reactie zal zijn. Door zachtjes op de rem te tikken, daalt de voorkant van de motor zachtjes. Door de rem te bedienen laat u de voorkant van de motor onmiddellijk zakken. Hou er wel rekening mee dat eens het wiel gestopt is met draaien in de lucht, het aantikken van de achterrem geen effect meer zal hebben. Omgekeerd zal, zodra de toerentalbegrenzer ingrijpt , de voorkant van de motor niet meer omhoog komen. Denk er ook aan om de koppeling in te trekken als u in de lucht de achterrem bedient, anders rem je je motor dood. In de video zie je op 1:05 min. een perfect uitgevoerde panic rev.
Foto’s: archief
Ook te lezen
Yamaha met sterk materiaal naar DMoMX in Oldebroek
Bijna twee weken geleden in Harfsen wist KTM-rijder Cas Valk de eerste wedstrijd van het KNMV Dutch Masters of Motocross in Harfsen te winnen. Voor de tweede wedstrijd in Oldebroek …Nederlandse MXGP nog drie jaar in Arnhem
Goed nieuws voor de Nederlandse fans want het FIM Wereldkampioenschap MXGP-MX2 zal tot en met 2027 worden verreden in Arnhem. De samenwerking tussen promotor InfrontMotoRacing en Stichting Motorsportpark Gelderland Midden …VIDEO: Tim Gajser in de Spaanse pits
Tegenwoordig geven teams en rijders steeds meer zicht op het leven in de pits en naast het circuit. Zo ook Tim Gajser die met een vlog ons een blik gunt …Win vrijkaarten voor de Dutch Masters te Oldebroek
Aanstaande zaterdag tijdens de ONK Zijspannen en Quads te Oldebroek zijn er vrijkaarten te winnen voor de Dutch Masters die op 2e paasdag plaatsvinden op circuit de Bargen te Oldebroek! …
Uw reacties