Breaking news 
  • Belgische helmenfabrikant Lazer stopt ermee
  • Championnat de France des Sable kalender 2022-2023
  • Cooper Webb verlengt zijn KTM-contract voor 2023
  • Aaron Tanti boekt een grote zege
  • Wilson Todd blijft winnen in Australië
  • Hans Corvers over de nieuwe Jago Geerts
  • Zwarte Cross: Calimero 50cc klasse weer aan de start
  • Laaksonen wint, Spijkerman weer beste Nederlander

Motorcross – Enduro – Supermoto |  MXMag.be

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Email
  • Home
  • Nieuws
    • MXGP & EMX
    • AMA Racing
    • Internationaal
    • Enduro
    • Freestyle
    • Quads & Sidecars
    • Supermoto
  • Nederlands Motocross
    • KNMV
    • MON
  • Belgisch Motocross
    • AMPL
    • BMB
    • FPCNA
    • MCLB
    • VLM
    • VMCF
  • Fietsen
  • Video & Foto
  • Kalender

 Gepubliceerd op 23/06/2022  antivries , elektrische waterpomp crossmotor , impeller , koelvloeistof , kookpunt water , MOTORCROSS , radiator , waterpomp

Techniek: waterkoeling onder druk

Techniek: waterkoeling onder druk
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print Verzenden

Water is een goede geleider van warmte. Water heeft echter één belangrijk nadeel. Het kookpunt is slechts 100 graden Celsius. Dit is lager dan de bedrijfstemperatuur van een krachtige crossmotor.

Waarom kookt het dan niet over? Het water kookt niet omdat het onder druk staat door een radiatordop. Theoretisch zou je 15 bar druk kunnen zetten op het watercircuit. Dan verdubbelt het kookpunt nagenoeg tot 200 graden. Wanneer je een 50/50 mengeling van water en koelvloeistof gebruikt stijgt het kookpunt nog. Voor elke bar druk die door de radiateurdop op de koelvloeistof wordt uitgeoefend, wordt het statische kookpunt met 10 graden verhoogd.

Veel moderne crossmotoren worden geleverd met radiatordoppen van 1,1 kg/cm². KTM gebruikt radiatordoppen met een tegendruk van 1.8 kg/cm². De meeste koelvloeistoffen worden puur gebruikt en niet vermengd met water omdat dat er al inzit. Er zijn echter ook waterloze koelvloeistoffen waarbij het kookpunt drastisch hoger komt te liggen.

Tegenwoordig is het in de VS “hot” om de waterpomp en impeller te verwijderen en te vervangen door een elektrische waterpomp die wordt aangesloten op het elektrische systeem van de motorfiets. Een reguliere waterpomp (aangedreven door de motor) vermindert het vermogen en houdt de stroming van de vloeistof niet constant hoog. Een elektrische waterpomp onttrekt geen vermogen aan de motor en behoudt consequent een hoge stroomsnelheid, ongeacht het toerental van de motor. Elektrische waterpompen zijn dan ook de toekomst van de koelsystemen in de motorcross.

Nog meer over de koeling van uw crossmotor: Waterloos koelmiddel uitgelicht

LEES MEER  Boris Blanken de regelmatigste in Reusel

Uw reacties

Ook te lezen

  • Belgische helmenfabrikant Lazer stopt ermee

    Belgische helmenfabrikant Lazer stopt ermee

    De Belgische helmenfabrikant Lazer stopt eind juli met haar activiteiten. Lazer bestaat meer dan een eeuw en was één van de eerste fabrikanten wereldwijd die een helm fabriceerde specifiek voor …
  • Championnat de France des Sable kalender 2022-2023

    Championnat de France des Sable kalender 2022-2023

    De FFM heeft de kalender voor het zandseizoen 2022-2023 voorgesteld. Er staan zeven evenementen op het programma. Nieuw dit jaar: de Enduropale race zelf wordt op zaterdag gehouden. Zoals elk …
  • Cooper Webb verlengt zijn KTM-contract voor 2023

    Cooper Webb verlengt zijn KTM-contract voor 2023

    In 2023 zal Cooper Webb uitkomen voor Red Bull KTM Factory Racing Team USA. De Amerikaan heeft zijn contract met een seizoen verlengt. Het gat echter wel om een ‘Supercross-Only’ …
  • Aaron Tanti boekt een grote zege

    Aaron Tanti boekt een grote zege

    Aaron Tanti heeft een grote zege behaald tijdens de vijfde wedstrijd van het Penrite ProMX Championship MX1. De Yamaha-rijder wint beide manches in Maitland en vergroot zijn voorsprong naar punten! …
Advertisement

Nu op MXM

  • Belgische helmenfabrikant Lazer stopt ermee

    Belgische helmenfabrikant Lazer stopt ermee

  • Championnat de France des Sable kalender 2022-2023

    Championnat de France des Sable kalender 2022-2023

  • Cooper Webb verlengt zijn KTM-contract voor 2023

    Cooper Webb verlengt zijn KTM-contract voor 2023

  • Aaron Tanti boekt een grote zege

    Aaron Tanti boekt een grote zege

Follow us !

MXMag.be

Advertisement
  • Top ↑
MXMag is a publication of L&O Partners sprl

L&O Partners sprl
Rue d'Arquet 52 - 5000 NAMUR (Belgium)
BE 0479 821 386 | +32 81 23 01 08

Privacy and cookies policy

Website: Studio2.0
Contact ; info@motocrossmag.be

Press releases to: media@motocrossmag.be

Advertising: tom.jacobs@motocrossmag.be