Dat Husaberg, of moeten we KTM zeggen, niet verlegen zit om een stunt bewezen ze reeds met de lancering van de Husaberg FE450. Deze enduromotor werd uitgerust met een onconventioneel motorblok. De ééncilinder werd onder het frame gehangen in een hoek van 70°. Leuk, maar waarom?
Wel, deze manier van monteren zorgt ervoor dat de krukas hoger en verder naar achter komt te liggen wat deze met andere woorden dichter bij het zaartepunt van de motor brengt en zo het stuurgedrag gaat verbeteren daar de inwendig draaiende componenten een kleinere invloed hebben en je dus minder krachten moet overwinnen om je motor van richting te doen veranderen. En weet je wat? Sturen doet ie als de beste. Haast onvergelijkbaar met andere off-roadmotoren.
Met de FE390 doet Husaberg nog maar eens anders dan de anderen door een niet voor de hand liggende cilinderinhoud voor te stellen. Nu lijkt het wel zo dat we steeds meer een trend tegemoet gaan waarbij de fabrikanten naast hun verplichte nummertjes (250cc en 450cc) nog een ‘special’ gaan lanceren om de niet-competitie rijder iets te geven dat hem op het lijf is geschreven. Zo heeft Husqvarna zijn TE310, KTM doet het dan weer met zijn EXC400. Opvallend is wel dat het vooral de Europese constructeurs zijn die zich wensen te onderscheiden op deze manier. Op commercieel niveau dan wel, kijk maar naar Cairoli die zelfs voor het rijden in de MX1 klasse er voor koos om zijn Yamaha van een kleinere cilinderinhoud te voorzien.
Wij vonden het dringend tijd om de FE390 eens aan de tand te voelen en dat deden we tijdens de 6h van Pont De Vaux, de allernieuwste motorvariant van de befaamde 12h van PDV die jaarlijks tussen de quads wordt uitgevochten. Qua looks is deze 390 twee druppels water zijn grotere broer. Husaberg had in het verleden al wel kaas gegeten van design en dat wordt er bij KTM nog enkel beter op. Het strakke design brengt ook met zich mee dat de motor erg smal wordt gehouden. In combinatie met de korte en lichte opbouw krijg je steeds meer het gevoel om met een kwartliter aan de slag te staan. Op het vermogen na weliswaar. Dit sluit meer aan bij dat van een 450cc metende enduro. Ook hier bewijst Husaberg met de trends mee te zijn. Naast elektronische brandstofinjectie kun je de mapping zelf simpel aanpassen. Deze zelf te bedienen knop is wel een optie.
De vering komt als te verwachten van WP. Hierop is eveneens niets op aan te merken. Voor en achteraan zijn deze veerelementen volledig instelbaar. De korte bouw en positie van het blok heeft dus wel zeker het voordeel van het lichtere en snellere stuurgedrag, maar moet daardoor iets inboeten op vlak van rechtuit stabiliteit al is dit meer aanwezig bij de 450 en 570 uitvoering dan bij de kleinere 390. Dit is volledig toe te schrijven aan het lineaire motorkarakter dat de FE390 op een meer gecivilizeerde manier naar zijn topsnelheid brengt terwijl de 450 en zeker de 570 de stenen uit de grond trekt door zijn enorme koppel.
[nggallery id=5]Leuke extraatjes zijn zaken als een ‘onbreekbaar’ koppelingshendel dat naar voren wegklapt bij een valpartij. Dit soort zaken moet je normaal gezien steeds after-market aanschaffen. Waar normaal gezien het brandstofreservoir is werd de luchtfilter gemonteerd wat een betere luchtstroom garandeerd en wat de benzine van plaats doet wijzigen. De benzine wordt iets lager, zelfs tot onder het zadel, gestockeerd wat de balans van de motor dan weer ten goede komt. Qua remmerij is het al Brembo wat de klok slaat en dat staat nu eenmaal garant voor goed dosseerbare remkracht in alle omstandigheden.
Bij KTM zeiden ze ons wel dat de KTM liefhebbers geen angst moeten hebben dat binnen enkele jaren alle oranje machines eveneens dit blok krijgen. Deze motoropbouw blijft voorbehouden voor de voormalige Zweed. Wat ons betreft is de Husaberg FE390 nog meer dan zijn zwaardere broertjes een geboren winnaar en dit zowel voor de hobby als de competitierijders. Wij wachten alvast vol ongeduld op een motorcross versie.