Met zijn overgang naar CLS Kawasaki zag Jeremy Van Horebeek een droom in vervulling gaan. Van Horebeek vindt bij CLS ook een vertrouwde omgeving terug met o.a. heel wat Hollandse know-how. Zo heeft ‘The Jerre’ een dikke streep getrokken onder een woelig seizoen, daarin wist hij ondanks de nodige problemen toch zijn eerste GP te winnen. Voor volgend seizoen kan CLS-Kawasaki bovendien rekenen op technische ondersteuning van Pro Circuit. Meer tekst en uitleg krijgen jullie van een enthousiaste Jeremy zelf!
Vertel eens wat meer over je nieuwe motor?
Jeremy Van Horebeek: Ik heb ondertussen zowat alle testen achter de rug met de Kawasaki KX250F en ik ben héél tevreden. Onze Kawsaki’s zijn precies dezelfde als die van het Amerikaanse Pro Circuit team. Alleen zijn de afstellingen iets anders omdat er in de GP’s andere normen zijn voor geluid en brandstof dan in de VS. Aan power is er zeker geen gebrek, maar het is over de hele lijn een geweldige motor. Natuurlijk is het ook super om weer met Harry Nolte te kunnen samen werken. Harry kent Mitch Payton al jaren en hij is zelf één van de beste tuners ter wereld. Als er iemand weet hoe hij een snelle motor moet maken, dan is hij het wel!
Betekent de samenwerking met Pro Circuit dat je ook nog in Amerika gaat rijden voor het seizoen?
Jeremy Van Horebeek: Normaal gesproken zouden we op zaterdag (5 december) o.a. met Harry voor twaalf dagen naar daar vertrekken. Dat is nu uitgesteld, maar ik wil zeker in januari gaan. Als het op dat moment niet past voor andere teamleden is dat niet zo’n probleem. Alles ter plaatse wordt dan geregeld via Pro Circuit en de motor is toch dezelfde!
Je krijgt opnieuw jouw vertrouwde mechanieker van bij Champ-KTM, naast je?
Jeremy Van Horebeek: Ja dat is zo, onze Spanjaard (noot: David Moreno) zal er weer bij zijn. Daar ben ik heel blij mee, want we hebben een goede verstandhouding en David is een echte vakman. Heel het plaatje is bij CLS nu compleet en ik heb voor volgend seizoen het beste team rond me dat ik zou kunnen wensen! In 2010 moet het gaan gebeuren en als ik het niet waar maak dan zal het enkel en alleen aan mezelf liggen.
Kees van der Ven, nog een andere oude bekende van jou, is ook bij het team betrokken?
Jeremy Van Horebeek: Kees is er vooral bij om Steven Frossard te helpen met zandtrainingen. Frossard moet zich verbeteren in het zand en daar kan Kees hem perfect bij helpen. Van der Ven is mee aan boord gekomen via Wetron geloof ik. Wetron is onze Nederlandse sponsor die dit fantastische CLS-Kawasaki Pro Circuit project mee op het spoor heeft gezet. Al is het voor iedereen natuurlijk positief dat iemand met zoveel ervaring als Kees van der Ven het team mee aan de kar trekt.
De werkplaats van het team verhuist van België naar Nederland. Zien we je dan weer aan het werk in het Jumbo ONK?
Jeremy Van Horebeek: Dat is inderdaad zo afgesproken omdat het ook voor Wetron belangrijk is. Met Wesley Maes hebben we nog een support rijder die ook in het ONK MX2 aantreedt. Voor hem wordt 2010 vooral een leerjaar op hoog niveau. Als voorbereiding van de zand GP’s kweek je in het ONK in ieder geval de nodige routine! Ons seizoen begint in principe op 21 februari in Valence en ik rijd sowieso de eerste drie races in het Frans kampioenschap. We zij er nog niet uit welke races ik naast de GP’s en de ONK’s ga doen, dat zijn zorgen voor later.
Je hebt ook een nieuwe conditietrainer geloof ik?
Jeremy Van Horebeek: Voor mijn fysieke training werk ik sinds kort samen met Gijs Balis van de ABC topsportgroep die verbonden is aan de universiteit van Leuven (noot: vergelijkbaar met Sport Medisch Centrum in Papendal). Zowel de schema’s als de opvolging zijn wetenschappelijk onderbouwd. Gijs werkt trouwens in samenspraak met professor Peter Hespel, in België één van de referenties op het gebied van training. Voor de motortraining werk ik samen met Filip Van De Voorde die ook voor CLS werkt. Stuk voor stuk zijn de mensen met wie ik samenwerk toppers, maar als het er op aan komt moet je het zelf doen. Dat besef ik heel goed!
[nggallery id=4]
Foto’s: CDS