Er zijn in België maar weinig mensen die jeugdmotorcross volgen zoals Yves Devlaminck. Yves is sinds begin dit jaar de nationale coach van de BMB. Zijn taak is het ondersteunen van de meest beloftevolle jongeren. Daarom volgt Yves “Holeshot” Devlaminck ook de meest belangrijke internationale races zoals het EK 85cc. Kortom: Yves is perfect geplaatst om onze aanstormende talenten analyseren. We presenteren jullie de komende weken het MXM eindejaarsrapport van de Belgische talenten. Vandaag alvast: deel 1, eind deze week volgt dan deel 2. Later komen ook de Nederlandse talenten aan bod.
Robin Bakens: in stijgende lijn
De mening van Holeshot: “Robin ging verder op zijn elan van vorige zomer. Hij boekte niet zozeer vooruitgang qua snelheid, maar wel wat betreft zijn techniek (bochten, driften, springen). Niet iedereen was het eens met zijn keuze om nog een extra jaar 85 cc te rijden omdat hij zoveel was gegroeid. Toch denk ik dat hij een goede keuze heeft gemaakt. Net zoals het een goede keuze was om het Frans kampioenschap en de ‘Picardie’ te rijden.
Robin moet wel nog beweeglijker worden op de motor en zijn achterrem sneller lossen in bovhten met diepe sporen. Voor zijn eerste jaar 125cc raad ik hem aan om zoveel mogelijk Franse circuits op te zoeken.”
Vechtjas Dietger Damiaens
De mening van Holeshot: “Dieter is een echte vechter, hij laat nooit los! In Duitsland blesseerde hij zich verschillende keren aan z’n kniën, maar hij reed zijn reeksen wel uit. In Italië pakte hij twee keer punten op een moeilijke baan, ondermeer tegenover een heleboel lokale piloten die veel meer ervaring hebben op dit soort van circuit. Aan het eind van het seizoen werd hij gekozen voor de Coupe de l’Avenir omdat hij zich altijd voor 200% geeft. Jammer genoeg start Dieter dikwijls slecht, met betere starts was hij in het EK regelmatig in de top vijftien gefinisht.
Technisch moet hij veel meer werken op de motor. Natuurlijk is hij groot, maar hij is té statisch. Dat viel vooral op in de wavesectie van Valkenswaard bijvoorbeeld. Ook het bochtenwerk kan nog beter, hij moet proberen in één keer te remmen. Die horten en stoten moeten er echt uit, het moet allemaal wat vloeiender. Volgend jaar stapt hij over op een 125, een belangrijke etape. Dieter kan het best schaven aan zijn technische minpuntjes door zich wat meer toe te leggen op trainingen in plaats van de voorrang te geven aan wedstrijden.”
Ben David: gemotiveerd
De mening van Holeshot: “Ben kwam een beetje laat op gang (vanaf de zomer), toch heeft hij flink wat progressie gemaakt op harde banen. Zonder die gemene val tijdens de eerste EK wedtrijd in Polen had er dit jaar zeker meer ingezeten. Desondanks was het wel knap dat hij nog absoluut de kwalificatie wilde rijden. Dat zegt veel over zijn motivatie!
Hij moet in zijn benadering van de sport wel serieuzer en professioneler worden. Daarbij denk ik onder ander aan zijn fysieke training, opwarming enzovoort. Qua rijtechniek moet hij nog verbeteren in het springen en in de bochten. Z’n snelheid bij het insturen moet hoger en hij moet ook veel vroeger de bocht inleunen. Voor volgend jaar stel ik een laatste seizoen 85cc (met grote wielen) voor. Hij moet zich ook toeleggen op technische circuits.”
In deel 2: Damon Graulus, Cédric Grobben, Yannick Heylen en Stijn Hofman
Credit foto’s: Olivier & CDS
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…