Published On: 19 december 2009

Dit weekend is het dag op dag 22 jaar geleden dat de editie 1987 van de Antwerpse Hardcross plaatsvond. Op zondag 20 december 1987 woonden wij één van onze allereerste wedstrijden bij in het Antwerpse sportpaleis. Reden: één goed Kerstrapport. Of wat had u gedacht?

Spijtig genoeg moesten we het tijdens die ‘matinée’ al meteen zonder de winnaar van zaterdagavond, Guy Cooper, doen. Ook daar was een goede reden voor, in zijn enthousiasme over de (makkelijke) overwinning in de zaterdag-finale had “Airtime” niet beter gevonden dan het Coca-Cola spandoek aan te tikken bij het overschrijden van de Finish-sprong. Helaas bleef Guys linkerarm haperen achter het spandoek van de frisdrankgigant en zeeg onze koene cowboy keihard ter aarde in wellicht één van de spectaculairste crashes uit de Belgische MX-geschiedenis. Gevolg: een zwaar gebroken onderbeen en uiteraard forfait voor zondag.

Een deelnemersveld om duimen en vingers bij af te likken!

Gouden generatie Hollandse MX

Hoedanook, de afwezigheid van Airtime kon de pret alvast niet drukken. Alleen al de Belgen en Nederlanders op de deelnemerslijst waren de verplaatsing op zich waard. In het programmaboekje stond vice-wereldkampioen 125cc, Dave Strijbos niet tussen de deelnemers, maar de Ossenaar was wel op de afspraak. Was het een toeval dat kleppers als Pedro Tragter, John Van Den Berk, Dave Strijbos en Eric Geboers, de rest van het deelnemersveld, Amerikanen incluis, naar huis reden in de kwalificaties? Het verschil tussen bovengenoemde sterren en de gemiddelde laaglandse rijder was zo groot dat jongens als Tragter en Van Den Berk hen gewoon dubbelden in “mid-air”. Superspectaculair en iets wat je als jonge tiener niet gauw vergeet.

Vlaggenmannen in ruimtepakjes

De hele Hardcross had een ‘look and feel’ die ik daarna nooit meer tegengekomen ben in de Lage landen. Alle vlaggenmannen droegen een ‘flashy’ zilveren pak, het circuit was omzoomd door blauwe strobalen en alles kwam bovendien ook nog eens uitgebreid aan bod op TV en in de kranten. Gazet van Antwerpen, een media-partner van het evenement, besteedde in de maandagkrant een hele pagina (toen nog in groot formaat) aan de Hardcross. Ook qua sponsoring was de Hardcross zijn tijd ver vooruit, getuige daarvan de grote multinationals wiens namen de reclameborden langs het circuit bekleedden. Een merk als Schweppes had zelfs een speciaal voor de  Hardcross gemaakte advertentie in de grootste Belgische tijdschriften staan.

Hopelijk neemt er ooit nog iemand het iniatief om een grote Supercross te organiseren in België maar zelfs 20 jaar nadien ligt de door Hardcross gelegde lat nog steeds erg hoog.

Credit foto’s: Hardcross Association

[nggallery id=10]