Samen met BMB talentcoach Yves ‘Holeshot’ Devlaminck stellen we jullie het eindejaarsrapport van de Belgische jeugd voor. Wie deed het goed, wat kan er beter en vooral zit er iets in? Eindigen doen we in de laatste deel in schoonheid. Want met o.m. Brent Van Doninck, Julien Van Stippen en Ludovoc Brevers is bevat ook deze aflevering weer een selectie van snelle en getalenteerde tieners!
De Duitse kampioen: Brent Van Doninck
De mening van Holeshot: “Een geval apart, zo kan je Brent wel omschrijven! Naast de motor is hij heel extrovert, maar op de belangrijke momenten kan zeker serieus zijn. Objectief gezien is Brent zeker iemand met een mooie toekomst op hoog niveau. Net zoals Damon is het iemand die op de drie ondergronden (hard, zand en alles tussenin) kan uitblinken, al kan hij ook in supercross zijn mannetje staan. Hoe zwaarder de omstandigheden, des te meer het circuit kapot is gereden, hoe beter hij zich in zijn sas voelt! In het zand schudt hij soms heel mooie passages uit zijn mouw. Om veel harder te gaan, is heel moeilijk…
Toch heeft Brent nog een groeimarge op technisch niveau: nauwkeuriger omspringen met zijn versnllingsbak, maar vooral die verdomde achterrem die hij nog te vaak gebruikt in de bochten. Ik heb hem bovendien veel te dikwijls snelle rondes zien neerzetten op het verkeerde moment. Op zaterdag verbruikt hij al heel wat energie. Hij weet ook dat in deze klasse zijn postuur een nadeel is… Toch heeft hij me gedurende het seizoen weten te overtuigen met enkele knappe staaltjes.
Daarom ben ik ook van mening dat hij het in zich heeft om de top te halen! Half oktober kroonde hij zich nog tot Duits kampioen op z’n dertien. Dat is een pretatie om u tegen te zeggen die hem enkel is voorgedaan door mannen van het kaliber Herlings, Roczen of Strijbos. Proficiat Brent!”
Op karakter: Julien Van Stippen
De mening van Holeshot: “Julien heeft een goede techniek, zowel als het op springen als driften aankomt. Nog opvallender is echter zijn ongelofelijk straffe karakter! Hij moet nog wel leren om zijn energie te beheersen en zich op de hoofdzaak te concentreren. Ik heb zelden een jonge gast op de motor gezien die zo intelligent rijdt. Nochtans heeft Julien nog niet zoveel ervaring. Hij leert heel snel, maar hij heeft nog wel de neiging om zijn fouten te blijven herhalen…
Zoals voor veel andere (jonge) piloten geldt dat hij zijn achterrem moet vergeten. Hij moet vloeiender rijden om zo zijn energie te sparen, hoewel Julien altijd een impulsieve en agressieve piloot zal blijven. Een echte aanvaller! Tijdens de stage maakte hij indruk met enkele passages van een andere planeet! Volgend seizoen gaat hij de ‘Picardie’ combineren met enkele ‘Cadets’ in Frankrijk. Daarnaast zou het positief zijn om toch ook in België te rijden om ervaring op te doen in het zand. Julien is typisch een kerel die een intensieve begeleiding bodig heeft (zoals de beloftenselectie in Frankrijk) want hij heeft op elke gebied een enorm potentieel, of het nu gaat om het technische, fysieke of mentale aspect van motorcross!”
Brevers en de anderen
Yves Devlaminck heeft zijn ‘vaste kern’ van beloften, waarmee hij tijdens het seizoen heeft samengewerkt, ondertussen besproken. Toch houdt ‘Holeshot’ eraan om nog enkele anderen talenten voor het voetlicht te halen, al kent hij ze niet allemaal persoonlijk.
De mening van Holeshot: “Eerst en vooral is er Ludovic Brevers, de zoon Laurent. Ludovic gaat zijn eigen weg in een amateurfederatie, toch is hij steeds vooraan te vinden als hij aan een grote wedstrijd (Master Kids, Everts and Friends charity race …) deelneemt! Hij heeft er bewust voor gekozen om al jong op een 125c over te stappen.
Dat is niet meteen een aangewezen optie op die leeftijd, aan de andere kant waarom niet? Er is ten slotte voor niemand een rechte baan met een garantie dat je de top bereikt. Bovendien lijkt het voor Ludovic wel te werken. Als ik dan toch een advies mag geven, zou ik hem vooral vragen om te blijven sleutelen aan zijn rijtechniek vooral wat betreft springen en driften. Bovenal moet iemand van zijn niveau ook internationale competitie opzoeken, al is het maar enkele keren per jaar. Verder lijkt Ludovic me wel iemand met karakter, een vechter…
Ik heb ook de gelegendheid gehad om met Arne Tureluren te werken. Arne is een toffe gast, hij is een beetje verlegen maar hij luister goed en als hij iets wil weten vraagt hij het wel. In het zand trekt hij zich prima uit de slag, op harde banen moet hij nog verbeteren. Volgend seizoen zit hij ook op een zwaardere motor. Daarom moet hij op training zeker de tijd nemen om zixh de motor helemaal eigen te maken. Fysiek heeft hij nog een grote marge want op dat vlak start hij zo goed als vanaf nul.
Jordi Van Mieghem zag ik aan het werk tijdens enkele races. Hij is nog jong en vooraleer hij op zoek gaat naar pure snelheid moet hij zijn techniek aanscherpen. Net zoals Yannick Heylen, zit hij ook op zo’n kleine raket. Op lange termijn is dat niet meteen een voordeel. Tijdens de Everts and friends charity race zaten Jérémy Van Horebeek, Joël Smets en Stefan Everts -allemaal mannen die tussen de 70 en 80 kg wegen- op een standaard motor. Tochwaren ze nog altijd de snelsten…
Langs Franstalige kant hebben ook Arnaud Englebert en Mathieu Aerts een mooie stap vooruit gezet het voorbije seizoen. Ze hebben allebei veel goesting, ze willen ervoor gaan, maar ze moeten wel hun zwakkere technische kantjes bijschaven. We zien Arnaud en Matthie volgend jaar terug bij de beloften in de BMB. Mits een degelijke voorbereiding deze winter zie ik ze wel regelmatig in de top 10 rijden…
Tot slot wil ik even drie Franse musketiers voorstellen: Theo Ramos/ Zino Bonnez/ Jorick Lazaron. De Franse jeugdopleiding is al geruime tijd een absolute referntie in Europa. Dat merk je ook aan deze beloftes; alle drie hebben ze hun techniek en leeftijd mee. Jorick klimt volgend jaar op een 125cc. Als hij de trainingsintensiteit op en naast de motor opdrijft kan hij héél ver komen… Zeg niet dat we het niet gezegd hebben!
Click hieronder op de Tag ‘Belgisch jeugdtalent’ om alle delen van de reeks te zien.
Credit foto’s: CDS, Olivier & mxbernard.be