De Yamaha YZ450F is zonder twijfel de grootste nieuwigheid van het jaar op off-road vlak. Door het gebruik van innovatieve technieken leggen ze bij Yamaha de lat in de MX1 klasse nog wat hoger. Meer dan tien jaar na de lancering van de allereerste YZ400F onderstreept het merk met de gekruiste stemvorken nogmaals zijn passie voor vooruitstrevende technologie.
Sinds het moment dat het eerste beeldmateriaal van de nieuwe YZ-F de wereld werden ingestuurd werd er veel gediscussieerd over deze nieuwkomer. Achter deze moderne look, die eigenlijk nog steeds zeer conventioneel is gebleven, zitten enkele technische oplossingen die tot hiertoe nooit eerder werden gezien in de motorcross. Razend benieuwd trok MXM naar Spanje voor een eerste test!
Injectie, omgekeerde cilinderkop…
De grootste vernieuwing? De omgekeerde cilinderkop op een cilinder die lichtjes naar achter werd gekanteld, waardoor de uitlaat langs de achterzijde komt te staan en de benzinetoevoer door middel van injectie aan de voorkant wordt geplaatst. Het doel van deze wijziging? De gewichtsverdeling optimaliseren om zo de massacentralisatie te verbeteren. Om dit allemaal nog wat kracht bij te zetten werd de luchtfilter net boven de cilinderkop gemonteerd. Het benzinereservoir staat onder het zadel ter hoogte van de achterste schokdemper, een pak dichter bij het punt van massacentralisatie.
Al deze wijzigingen hebben wel degelijk hun invloed op de prestaties van het motorblok. Zo werd het nu mogelijk, de vijfde klep achterweg te laten. Een geoptimaliseerde verbranding zorgt voor een vermogenscurve die voornamelijk in het middengebied aan kracht toenam. De elektronische injectie regelt de brandstofvoorziening tot in de perfectie. Het lag in de lijn der verwachtingen dat Yamaha de carburator achterwege zou laten. In zijn plaats komt een injectiemodule die je optioneel zelf kan bijregelen. Dankzij de ‘YZ Power Tuner’ ( voor € 330 beschikbaar bij de Yamaha dealer voor) kan je zelf de injectie en dus ook het karakter van de motor in 9 standen bijregelen en dit zonder de hulp van een computer.
[nggallery id=17]Tussen de vernieuwingen bevindt zich eveneens de ‘Tornado’ uitlaat. Naar aanleiding van de problemen wereldwijd rond de geluidsemissie werd dit uitlaatsysteem voorzien van een soort bufferzone halverwege het bochtenwerk en dit om stiller te zijn en voor een soepeler karakter te zorgen. De spiraal die we zien in de voorbochten komt er om voldoende lengte te genereren zoals een conventioneel uitlaatsysteem. Dit is noodzakelijk om het blok al zijn progressiviteit en souplesse te geven.
Controleerbaar vermogen
Maar volstaan al deze wijzigingen om de Yamaha tot de ultieme crossmotor te maken. De motor waar alle motorcrossers al zo lang van dromen? Op het circuit is het verschil in ieder geval duidelijk voelbaar. Zonder meteen echt potten te gaan breken zorgt Yamaha wel voor nieuwe mogelijkheden. Eens aan het stuur duurt het niet lang vooraleer je beseft dat het nieuwe blok van de blauwen garant staat voor een pak vermogen dat niet moet onderdoen voor welke concurrent dan ook. Bij de minste beweging van het gashendel zet je meteen een hele stal trappelende paarden in actie. Dat wetende doen we het de eerste rondjes behoorlijk rustig. Maar de vrees en twijfel maken al even snel plaats voor een gevoel van controle en zekerheid. De elektronische injectie doet zijn werk perfect, maar we kunnen wel zeggen dat deze motorconfiguratie en het beschikbare vermogen pas echt interessant wordt voor de getrainde crosser die het onderste uit de kan weet en durft te halen.
Toch is het motorblok niet het meest uitzonderlijke van deze nieuwe YZ450F. Het rijwielgedeelte wist ons het meest te bekoren. Wie droomt er nu niet van een 450 met het gemak en de precisie van een 250? Yamaha heeft er zo eentje voor u gemaakt! De massacentralisatie en het verlagen van dit punt heeft er voor gezorgd dat het aansnijden van een bocht gaat met een duizendste gemak. De voorpartij voelt erg licht aan en plaats je letterlijk waar je maar wilt.
Eens de vering aangepast aan je eigen eisen (de standaardregeling van de vering is nogal aan de harde kant) geven het strakke chassis en de vering je al het vertrouwen dat je nodig hebt. De veerweg die, zowel voor- als achteraan, toenam met 10mm zorgt samen met de nieuwe Kayaba vorkpoten voor een mooi uitgebalanceerd geheel.
Een motor voor Jan en alleman?
Is de nieuwe Yamaha 450 een motor die je zomaar iedereen in de handen geeft? Absoluut niet! Zo zijn we er van overtuigd dat het nogal directe aanpakken van het vermogen de minder ervaren rijder wel eens zou kunnen verrassen. Deze motor is duidelijk ontwikkeld om de getrainde rijder naar een hoger niveau te brengen.
Aan de andere kant zorgt het rijwielgedeelte er dan weer voor dat zelfs zij met mindere technische bagage alle mogelijkheden optimaal kunnen gaan benutten. Hiermee bewijst Yamaha alweer dat ze in staat zijn de standaarden te verleggen. We kunnen amper wachten op de kwartliter versie met deze motorconfiguratie. Jammer van de prijs, € 8.990, want die ligt wat ons betreft behoorlijk aan de hoge kant.
Tekst: O.E. | Bram Deboutte
Credit foto’s: Eric Tanghe & Dave Bush
Technische fiche
MOTOR
Eencilinder naar achter gekanteld, dubbele bovenliggende nokkenas met vier kleppen
Cilinderinhoud: 449.7cm3
Boring x slag: 97.0 x 60.8mm
Compressieverhouding: 12,5:1
Brandstofvoorziening: Elektronische injectie
RIJWIELGEDEELTE
Frame: Aluminium buizenframe
Veerweg vooraan: 310mm
Veerweg achteraan: 312mm
Voorrem: schijfrem 250mm met tweezuiger remklauw
Achterrem: schijfrem 245mm met enkelzuiger remklauw
Totale lengte: 2.191mm
Zadelhoogte: 999mm
Grondspeling: 383mm
Rijklaar gewicht: 111.9Kg
Tankinhoud: 6 liter