Het nummer 75 wordt er dit seizoen één om in het oog te houden in het WK MX1. Ten minste als het afhangt van Kevin Wouts (19) en zijn nieuwe team Sturm-JJS Motors-Kawasaki. Zowel de jonge Belg als zijn Duits-Nederlandse team popelen van ongeduld om zich te bewijzen. Hoog tijd dus om Kevin aan het woord te laten…
Ben je de feestdagen goed doorgekomen?
Kevin Wouts: Jawel zeker! Ik kom pas terug van een stage in Zuid-Frankrijk waar ik samen met Yves Devlaminck les gegeven heb. Zelf heb ik niet zoveel gereden trouwens, maar het was heel tof om te doen. Ontspannend zelfs. Daarna heb ik nieuwjaar gevierd met familie en vrienden in België. Ik voel me op dit moment goed. De motor voelt goed aan, fysiek ben ik sterk en ik heb zin om er weer in te vliegen! Nu is het natuurlijk afwachten of het in de wedstrijden loopt zoals ik me voel.
Wat zijn jouw eerste indrukken van de Kawasaki KX 450F?
Kevin Wouts: De Kawa overtreft mijn verwachtingen eigenlijk. Zelfs in vergelijking met de Honda waar ik vorig jaar op zat. Op elk vlak maakt de Kawasaki totnogtoe een uitstekende indruk op mij. Ondertussen heb ik een tiental motortrainingen achter de rug en het viel meteen op hoe krachtig hij is. Op een harde baan is hij op het moment misschien iets té krachtig. Al kan je dat pas echt evalueren in wedstrijdomstandigheden natuurlijk. Qua vering zit het ook snor. We hebben een vering die aangepast is door Tom Wijnants van TRP. Ik werk al langer samen met TRP en Tom dus dat is zeker een voordeel om op die automatismen terug te vallen.
Vorig jaar stapte je van de Inters MX2 in België over naar het WK MX1: een enorme stap. Je werd meteen de diepe ingegooid worden, maar toch hield je het hoofd boven water. Je sprokkelde punten in het WK, in internationale races zat je vaak rond de top 10. Da’s niet verkeerd?
Kevin Wouts: Het begin van het seizoen verliep eigenlijk perfect. Ik schrok er zelf een beetje van, maar mijn snelheid was oké. Bovendien weet ik van mezelf dat ik fysiek voor weinig rijders moet onder doen. Toen raakte ik eerst aan mijn schouder geblesseerd en vervolgens brak ik mijn scafoidebeentje. Het is moeilijk te zeggen waar ik in het WK was uitgekomen zonder die kwetsuren. Er kwamen nog enkele GP’s aan die me zeker zouden liggen. Hoedanook blessures komen nooit gelegen, maar als je jezelf niet kan tonen wordt het dubbel moeilijk om een nieuw team te vinden. (glimlacht) Ten huize Wouts stond de telefoon niet meteen roodgloeiend met aanbiedingen!
Hoe kwam je dan bij Sturm-Kawasaki terecht?
Kevin Wouts: Via Jean Pierre (De Bleijser) van JJS Motorsport in Hulst. Afgelopen zomer kreeg ik van Jean-Pierre telefoon en zo ging de bal aan het rollen. Ik wist dat Jean-Pierre zin had om een GP team op te zetten. Een tijdje later kreeg ik dan te horen dat Jean-Pierre zou samenwerken met Sturm Kawasaki. Toen kwamen ze met een heel mooi voorstel. En hier zit ik dan!
Over kleinere teams of privé-teams wordt wel eens lacherig gedaan?
Kevin Wouts: Dan denk ik dat die mensen dit jaar het lachen wel zal vergaan! Sturm/JJS Motors is een jong team, ze zijn nog maar pas bezig. Daarom is het ook logsch dat ze nog moeten groeien. Maar nu al maakt het geheel een sterke indruk. Ik kan het goed vinden met de mensen van Sturm, Jean-Pierre kende ik al langer. Het voelt goed aan. Er zijn ook duidelijke regels opgesteld. In die praktijk zal het team werken vanuit JJS Motorsport werkplaats in Heikant (Nederland). Daar zullen ook de motoren en de truck staan. Dat is voor mij ook vlot bereikbaar. Nee, ik geloof echt in deze combinatie.
Waar hoop je te eindigen?
Kevin Wouts: Moeilijk te zeggen omdat ik geen erg duidelijke indicatie heb van het voorbije jaar. Door die blessures en de GP’s die heb gemist bedoel ik dan. Ik wil gewoon elke GP punten pakken en me 110% geven. Sowieso is de structuur nu een pak professioneler dan wanneer je als support rijder uitkomt. Vorig jaar was ik nog véél zelf bezig aan de motor samen met mijn vader. Nu kan ik me 100% concentreren op de sport. Dat moet vruchten afwerpen.
Hoe ziet jouw programma er uit. Moet je verplicht de ADAC MX Masters rijden in Duitsland of zo?
Kevin Wouts: Nee, eigenlijk niet. Het team laat me helemaal vrij in de wedstrijden die ik doe naast het WK MX1. In principe doe ik de volledige MX Pro Series (BK) en die wil ik combineren met ADAC of ONK wedstrijden. Zoals voor zoveel rijders wordt mijn eerste wedstrijd van het seizoen de ‘DT1 trofee’ in Lommel op 14 februari.
Bedankt voor de babbel Kevin en tot in Lommel.
Kevin Wouts: Graag gedaan. Mijn beste wensen aan alle MX supporters en de lezers van MXM! Ik wil graag nog even enkele personen en bedrijven vermelden die me dit jaar steunen: JSD Heylen, A12 Motors, Traiteur Maes, Heerkens Groenten en Fruit, A.L. Van De Wetering, Haes Racing, Lazer Helmets en last but not least Willy Linden.
Credit foto’s: CDS & Kevin Wouts (foto stage)
[nggallery id=21]Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…