Slechter dan vorig jaar kan het Kevin Strijbos (24) moeilijk vergaan. Hij diende niet alleen af te rekenen met opeenvolgende blessures, tijdens de revalidatie van zijn gebroken onderbeen belandde hij van de regen in de drop. Drie operaties later kan de BO Team-KTM rijder eindelijk weer vooruit kijken. The Kid zet 2010 alvast positief in, met een praatje op MXM!
Je bent sinds kort weer sportman, mag ik dat zeggen?
Kevin Strijbos: Zo kan je het wel stellen ja! Op oudejaarsdag moest ik weer op controle om te kijken of het genezingsproces na de laatste operatie (noot: ondermeer inbrengen van donorbot) naar wens verliep. Dat was gelukkig het geval en ik kreeg groen licht om opnieuw te beginnen trainen. In eerste instantie is dat fietsen. Ik ben natuurlijk super content dat ik er eindelijk aan kan beginnen!
De voorbije weken en maanden zijn vast zwaar geweest?
Kevin Strijbos: Ja natuurlijk, vooral omdat die onzekerheid er bij kwam. Revalideren is altijd intens, maar als je dan na drie weken van platte rust en pas terug aan het fietsen de boodschap krijgt dat je terug onder het mes moet… tja dan slik je wel even! Waar ben ik dan mee bezig vraag je jezelf af.
Waar vult een topsporter zijn dagen mee als hij op inactief wordt gezet?
Kevin Strijbos: Een beetje wandelen, veel thuiszitten (lachend), niksen en Playstation spelen! Maar dat gaat op den duur ook wel ferm vervelen. Ik liep de muren op van al dat niets doen!
Hoe gaat het ondertussen met het team. Want de structuur van Georges Jobé is natuurlijk nieuw en zij hadden waarschijnlijk een hectische winter?
Kevin Strijbos: Als je niet kan rijden heeft het weinig zin om die verplaatsing naar de werkplaats te maken. Maar ik heb wel regelmatig telefonisch contact met Georges Jobé. Bij het opstarten van een nieuw team komt natuurlijk veel kijken. Naar wat ik hoor, zitten ze wel goed op schema. De fabrieksmotoren van KTM staan klaar, de WP fabrieksveringen zijn er. Alle motoren zijn in orde, nu de piloot nog!
Wanneer ga je weer rijden?
Kevin Strijbos: Eind deze maand wil ik beginnen rijden. Ik wil achter het hek staan in Mantova begin februari, samen met de andere GP-piloten. Daar kan ik absoluut niks van verwachten, maar rijden en ritme opdoen is de beste manier om terug te komen. Dat soort doelen heb ik ook voor mezelf nodig. Ik weet dat ik lang niet top zal zijn in de eerste wedstrijden én de eerste GP’s. Verder laat ik het gewoon allemaal op me afkomen. Een heel andere situatie dan wanneer je denkt dat je klaar bent, om daarop vast te stellen dat je vijftiende wordt… Ik weet dat de weg lang is, daar ben ik erg realistisch in.
Jouw overstap naar BO Team-KTM was een behoorlijke verrassing. Hoe ben je bij hen terecht gekomen?
Kevin Strijbos: Mijn bedoeling was om bij Honda-Martin te blijven, maar dat bleek onmogelijk. Vanaf dan lag het redelijk moeilijk om op Honda te rijden. Heel veel opties waren er trouwens sowieso niet. Nu was het helemaal lastig omdat ik geen resultaten kon voorleggen en door de crisis ook. Ik was al snel aangesproken door het opzet en het professionalisme van Georges Jobé. Iedereen kent de kwaliteiten van de KTM factory machines hé. Wie Nagl of Barragan bezig heeft gezien weet genoeg. Of zoals een Nagl uit de start kwam! Die KTM’s zijn gewoon heel goed.
Is er een kans dat je op de nieuwe KTM 350cc gaat rijden?
Kevin Strijbos: Nee, daar hebben we het niet over gehad. Ik ga gewoon met de 450cc rijden, fabrieksmateriaal dat identiek is aan dat van de Red Bull-KTM piloten.
Bedankt voor het gesprek en we wensen je een fantastisch seizoen!
Kevin Strijbos: Geen probleem, graag gedaan.
Credit foto’s: CDS & Pixelpony (Introbeeld)
[nggallery id=23]