Maarten Govaert (Sixstar Racing-MX Planet Suzuki), de vice-kampioen in het Inters-B kampioenschap van de BMB, lijkt stilaan hersteld van zijn verwondingen, na zijn trainingsongeval van begin december. De rijder uit Wetteren telt de dagen af, om terug zo snel mogelijk op de motor te kruipen. Het moment dus om de “rookie of the year” bij de Inters Open van de BMB even voor de micro te halen.
Maarten vertelde eerst hoe het stond met zijn blessures.
“Begin december kwam ik nogal zwaar ten val toen ik op de Supercrosspiste van AMC Genk aan het trainen was. Als gevolg van de crash had ik een ruggenwervel gekneusd en een vinger gebroken. Met die ruggenwervelkneuzing viel het nog wel best mee, maar mijn vinger diende operatief “hersteld” te worden. Momenteel mag ik hem nog niet belasten, maar volgende week woensdag moet ik op controle bij mijn specialist en hoop ik groen licht te krijgen om de motortraining te hervatten.”
De Wetteraar hoopt tijdens de Supercross van Goes zijn heroptreden te maken.
“Als ik groen licht krijg van de dokter, trek ik onmiddellijk naar de SX-piste van Genk. Dat circuit is echt een aanwinst in België. Twee verschillende rijlijnen, zorgen ervoor dat het eigenlijk voor haast iedereen toegankelijk is. In Genk hoop ik nog wat Supercrossritme op te doen en dan op naar Goes. Al draait het in Goes vooral om terug voeling te krijgen met de competitie.”
Govaert zal in Goes voor het eerst op zijn nieuwe Suzuki rijden.
“Ik ben in het tussenseizoen van motormerk veranderd. Vorig seizoen was ik heel tevreden over het rijden met de Honda en ook over de service van Honda Tuybens. Maar al bij al was het toch een vrij duur jaar voor een “privateer” als mezelf. In het najaar kreeg ik dan een aantal aanbiedingen van andere motordealers. Het aanbod van Tony Hermans van MX Planet was voor mij veruit het interessantste. Bovendien voelde ik de Suzuki RM-Z 450 al meteen tijdens de eerste test goed aan.”
Na een sterk debuutjaar bij de Inters MX1 wil Govaert zeker evengoed doen in 2010.
“Al bij al ben ik vrij tevreden over 2009. Vooral mijn thuisrace in het BK, Beervelde en Pierreux waren uitschieters. Daarnaast werd ik tweede in het Inter-B kampioenschap. Alleen Jeremy Delincé deed beter en dat is toch een klasbak. Aan de opvolger van de vroegere JRT’s, de Belgian Nationals zit geen Inter-kampioenschap meer verbonden en dat is wel spijtig. Voor de MX Pro Series blijft mijn streefdoel hetzelfde, altijd punten scoren en in de eindafrekening in de top 15 staan. Daarnaast wil ik, als het financieel enigszins haalbaar is, ook wat buitenlandse ervaring opdoen. Ik denk daarbij uiteraard aan het ONK, maar ook aan de ADAC Masters. De verre verplaatsingen zal ik er dan maar moeten bijnemen zeker?”
Govaert staat toch een beetje argwanend tegenover de MX Pro Series, het vernieuwde BK.
“De switch van 20 naar 30 minuten per reeks is voor een privateer uiteraard zwaar, maar niet onoverkomelijk. Maar ik heb wel mijn bedenkingen over de attractiviteit die het nieuwe concept met zich meebrengt. Nogal wat rijders zullen het toch vooral kalm aandoen denk ik. Je zal weinig aanvalmanoeuvres of duels zien. De formule van vorig jaar met drie manches van 20 minuten leek mij toch interessanter voor het publiek. Anderzijds is de uitdaging natuurlijk groter met langere manches en dus zal ik fysiek zwaarder aan de bak moeten. Wat ik wel jammer vind is de kortere trainingstijd. Vorig jaar kon je na tien minuten nog eens binnenrijden om je vering goed te zetten. Dat kan niet meer met 15 minuten vrije training. Bovendien, stel ik mij vragen bij het nut van die kwalificatierace. Nu mij niet gelaten, hoor.”
Naast de BMB-wedstrijden zien we Govaert in 2010 terug bij de VMCF, heeft hij daar titelambities?
“VMCF-kampioen worden bij de Inters MX1 zal niet makkelijk zijn met ervaren rotten als David Segers en David Cools en Dennis Dierckx. En voor hen is die VMCF-titel toch het grootste doel op zich. Maar laat ik toch stellen dat ik ook op het eindpodium mik bij de VMCF.”
Credit foto’s: CDS