In Salonpraat nemen we dagelijks met een importeur de pols van de Belgische off-road. Gas Gas wordt in België geïmporteerd door Dany Crosset. Crosset komt uit een echte trialfamilie en kwam in zijn lange motorsportcarrière in elke off-road discipline aan de start. Of het nu om trial, enduro, motocross of supermoto ging, Crosset deed overal mee voor de prijzen. Onnodig te zeggen dat deze man een klare kijk heeft op de Belgische off-road scene.
Welke was jullie bestverkopende motor in 2009?
Dany Crosset: “Dat was de EC 300, die weliswaar in drie verschillende versies bestaat. Maar het is een machine die in het bereik van veel mensen ligt. Wat trial betreft was onze bestverkopende motor de TXT 280.”
Wat is jullie belangrijkste off-road nieuwigheid voor 2010?
Dany Crosset: “Ongetwijfeld de EC 250 4T. Gas Gas heeft de naam een tweetaktmerk te zijn, maar die perceptie is mede door dit model stilaan aan het veranderen. Het gamma wordt daardoor completer.”
Wat verwachten jullie van de off-road markt in 2010?
Dany Crosset: “2010 kondigt zich nu al beter aan dan 2009. Nu al hebben de 2010 modellen de verkoop van modeljaar 2009 geëvenaard. Opmerkelijk daarbij is het feit dat wij nogal wat marktaandeel winnen ten opzichte van KTM. Veel mensen die nu op een Gas Gas stappen, reden voordien op een KTM.”
“Daarnaast valt ook op dat de mensen terug zin hebben in endurorijden. Nadat de circulaire Lutgen van een paar jaar geleden, die het gebruik van bospaden fors aan banden legde, ontstond er een ware heksenjacht op enduristen en quadrijders. Die is nu gelukkig weggevallen.”
Hoe zien jullie de off-road markt het komende decennium evolueren? Worden elektro motorfietsen de norm?
Dany Crosset: “Dat valt moeilijk te zeggen. Volgens mij zullen er altijd wel mensen enduro willen rijden, maar op termijn zal het toch haast onmogelijk worden om nog lange endurowedstrijden met ronden van 60 km ofzo te organiseren. Daarom zie ik op termijn enduro ook veel meer verhuizen naar gesloten domeinen. In Bilstain organiseren we jaarlijks een endurowedstrijd met 3 specials per ronde. Daarmee bewijzen we telkens dat je ook op een domein van 35 hectare een valabele enduro kan organiseren. En er zijn zelfs in België genoeg plaatsen waar zoiets kan gebeuren. Daarbij denk ik in de eerste plaats aan zand- of steengroeven.”
“Trial daarentegen zal altijd een relatief kleine sport blijven. We merken goed aan onze verkoopcijfers, zo’n 60 trialmotoren per jaar, dat die markt wel stabiel blijft. Maar er is toch een zekere drempel naar die discipline toe, en gezien de techniciteit, zal dat wel altijd zo blijven. Je kan als beginneling op een enduromotor stappen en je onmiddellijk amuseren. Maar vooraleer je een enig niveau bereikt in trial, moet je toch al flink wat trainingsuren achter de kiezen hebben. Zeg maar, leergeld betalen en dat schrikt sommige mensen af.”
“Ondanks alle hype, zoals laatst met de Eco-Enduro in Kopenhagen, zie ik in de praktijk nog steeds geen elektrische enduromotoren. Pas als een elektrische enduro- of crossmotor zowel qua vermogen als actieradius de evenknie van een 250cc viertakt is, zal de opinie daarover veranderen.”
Hoe belangrijk zijn sportieve successen, voor de verkoop in het segment?
Dany Crosset: “Daar geloof ik wel heel erg in. Daarom ook dat we als importeur een behoorlijk sterke sportpolitiek voeren. Bovendien speelt er ook een soort van identificatie mee. Het feit dat Christophe Nambotin, de individuele zege pakt in de ISDE was fantastische reclame voor de EC 300. Een rijder van een klein merk, die op een tweetakt motorfiets de rest van de wereldtop achter zich houdt, dat doet dromen. Moest Gas Gas stoppen met competitie, dan zou dat ongetwijfeld repercussies hebben voor de verkoop want de identificatie valt dan volledig weg.”
Zijn jullie als importeur betrokken in de off-road sport in België?
Dany Crosset: “Gas Gas Belgium is in twee disciplines aanwezig. Enerzijds de trial waar we Maxime Warenghien hebben kunnen aantrekken. Maxime heeft lang onder contract gelegen bij Sherco, maar vanaf 2010 rijdt hij voor Gas Gas. Iets waar ik heel blij mee ben. Maxime is een groot talent en we mogen in de toekomst ongetwijfeld nog veel van hem verwachten. In het BK Enduro hebben twee rijders, die voor Inter titels gaan. Jérôme Martiny op de nieuwe EC 250 4T bij de Inters E1 en Kevin Ganiaux op een EC 300 in E3. Daarnaast zullen Cédric Melotte (EC 250 tweetakt) en Patrick Caps (EC 300) een aantal BK-wedstrijden afwerken. Melotte moet de voorrang geven aan het Italiaans kampioenschap omdat hij voor de Italiaanse importeur uitkomt. Caps wou maar een beperkt enduro programma afwerken, omdat hij ook nog de Pro MX Series rijdt.”
Foto credit: mxmag.be/Frédéric David etGas Gas