Hallo MXMag lezers! Het doet me plezier om hier de allereerste Joker column voor te stellen. Zeker omdat we op die manier ook mensen kunnen warm maken voor sidecarcross die we anders moeilijk zouden bereiken. Zo begint 2010 in ieder geval goed, zou ik zeggen!
Zoals jullie weten was vorig seizoen een absoluut topjaar voor mezelf en de Belgische zijspancross. Samen met mijn teammaat Kaspars Liepins werd ik wereldkampioen, we pakten ook de Belgische titel en de Sidecar of European Nations titel. Een echte grand slam zeg maar! Meer nog dan de andere columnisten hier zal ik geregeld over mijn team spreken. Een goed team is natuurlijk voor elke sporter belangrijk, maar in sidecar betekent teamwork echt alles. Daarom is deze column niet alleen de mijne, voor een stuk is het ook die van Kaspars. Door de jaren zijn we goede vrienden geworden en ik ben er zeker van dat een goede verstandhouding een belangrijk ingrediënt is in ons succes.
Eindjaar heb ik dan ook doorgebracht in Letland met Kaspars en zijn familie en vrienden. Zoals steeds heb ik me daar heel goed geamuseerd. Bovendien is ook de erkenning die zijspancross daar krijgt mooi meegenomen. Niet dat we daar rondlopen als rocksterren hoor! Toch is zijspancross in Letland zowat de derde sport in populariteit, na ijshockey en basketbal. In de verkiezing van Sporter van het jaar van de provincie Antwerpen werd ik zelf tweede na Yanina Wickmayer en daar was ik erg tevreden mee. Kaspars deed het in eigen land nog beter. Hij werd winnaar in de categorie mechanische sporten! Matiss Karro uit het WK MX2 was derde. Last but not least wil ik het in deze feestelijke eerste column nog even hebben over nog een andere prijs: het Gouden Stuur van de BMB. Na het bekendmaken van de selectie van dertig voor Sportman van het jaar was ik ontgoocheld dat ik er niet bijzat. De uitreiking van het Gouden Stuur twee weken geleden maakte echter alles goed. Ik vind het een hele eer om tussen mannen als Stefan Everts en Joël Smets op het palmares te mogen staan.
Traditioneel worden de feestdagen in Oost-Europa opgevrolijkt met heel wat sterke drank –wodka natuurlijk- al heb ik er ook niet bepaald honger geleden. Sowieso is het in die periode voor elke sporter toch een beetje uitkijken met al dat lekkers. Gelukkig is gewicht in de zijspancross niet zo maniakale kwestie als bijvoorbeeld in de wegrace of in de MX2. Soms is het zelfs het tegendeel. Een passagier mag niet té licht zijn, om de rechterbochten rap door te komen is het toch aangewezen om iemand tussen 70 en 80 kilo in de bak te hebben. Met een vlieggewicht à la Marvin Musquin naast mij zou ik me niet op mijn gemak voelen! Tijdens de vakantie in Letland hebben we echter niet alleen gefeest. Heel het jaar blijf je toch in de weer om je conditie op peil te houden. Daarom leek het ons interessant om als duurtraining wat te gaan langlaufen in de sneeuw. Mijn debuut in het langlaufen werd echter geen instant hit! Het is verdomd zwaar labeur en als je de goede techniek nog niet te pakken hebt wordt al snel één lijdensweg… Nee, geef mij dan maar een potje auto-ijsracen. Om van de nood een deugd te maken wordt er in Letland in de winter driftig gesjeesd in de sneeuw. Meestal is dat met aftandse bakken, maar dat maakt de pret niet minder.
Ondertussen lijkt die vakantie alweer een eeuwigheid geleden. Stilaan komt het echte werk nu ook dichterbij. Het WK begint op 5 april en we proberen dan ook om vanaf nu regelmatig te gaan rijden. Trainen is al niet zo voor de hand liggend als je door de week werkt, maar voorbereidingswedstrijden zijn er voor ons evenmin bij de vleet. Een belangrijk verschil dus met onze solo-collega’s. Gelukkig hebben we ervaren technische mensen rond ons zodat we de races voor de eerste GP in Oldebroek optimaal kunnen benutten. Op ons programma staan ondermeer het ONK in Lochem, een National in Basly (Frankrijk), het ONK in Oss en natuurlijk de eerste wedstrijd van het BK op 28 maart in Genk.
Technisch verandert er dit jaar niet zo veel voor ons. We gaan verder met KTM en het is ook leuk dat we nu rechtstreeks steun krijgen vanuit Oostenrijk. In zekere zin helpt het uiteraard om een budget rond te krijgen als je met een titel van wereldkampioen kan pronken, desondanks zijn de gebraden kippen zijn ons deze winter niet in de mond gevlogen! Sponsors zoeken en vooral vinden is er echt niet simpeler op geworden het afgelopen jaar, maar we zijn heel blij met de mensen die ons helpen zoals Ufo (kledij), Doma (uitlaten) en Haan Wheels (wielen).
Ik heb dan ook het gevoel dat het een heel interessant seizoen wordt. Vorig jaar lag het veld helemaal open na het uitvallen van Daniël Willemsen. Nu wordt het weer helemaal anders. Ik denk dat we elk jaar aan snelheid hebben gewonnen. Afgelopen jaar was het verschil met Willemsen dan ook kleiner dan ooit en we zijn nog lang niet aan het eind van onze groei. Qua kracht en conditie, maar ook rijtechnisch is er nog ruimte tot verbetering. Iedereen in het team kijkt dan ook enorm uit naar het nieuwe seizoen.
Ik houd jullie op de hoogte!
The Joker
Credit foto’s: hendrickx-liepins.be, André Verhoeven