De 5e Le Touquet Enduropale gaat de geschiedenisboeken in als één van de verrassendste edities ooit. Drie merken vochten het vooraan uit voor de overwinning. Die leek in eerste instantie naar Yves Deudon gaan. Maar bij de technische controle na de wedstrijd bleek de uitlaat van Deudon’s KX450F niet conform het reglement. De wedstrijdleiding was echter onverbiddelijk en schrapte Deudon uit de uitslag. Mickaël Pichon werd dus tot winnaar van de Le Touquet Enduropale uitgeroepen.
Klokslag 13u00 op het strand van Le Touquet. Het gigantische starthek gaat neer en daarmee gaat de Enduropale 2010 officieel van start. Een man, in blauwe uitrusting, maakt zich al vlug los van de rest van het pak. Adrien Van Beveren leidt het duizendkoppig peloton in sneltreinvaart naar Merlimont, het keerpunt in de Enduropale. Als hij even later, daadwerkelijk als eerste het keerpunt rondt, steekt de 19-jarige triomfantelijk de linkerarm in de lucht. De Yamaha Motor France rijder mag na de wedstrijd de cheque van € 1500 voor de holeshot gaan opstrijken.
Lang beleeft Van Beveren geen plezier meer aan zijn leidersplaats want in zijn kielzog duikt dan Mickaël Pichon op. Nog geen kilometer verder neemt de tweevoudige wereldkampioen 250cc het commando over. Achter het leidende duo schuift Yves Deudon (Kawasaki France) naar plaats drie. Bij het einde van de eerste ronde is de stand als volgt: 1) Pichon, 2) Van Beveren, 3) Deudon, 4) Deparrois 5) Prévot, 6) Moussé. Bethys is 10e, Nico Godrie is 11e en eerste laaglander. Pichon begint dan zijn voorsprong uit te bouwen, terwijl Deudon en Van Beveren naar plaatsen 4 en 5 wegzakken. Moussé rijdt na ronde 2 op de 2e plaats en gaat daarmee Prévot vooraf.
Wanneer Pichon het strand op draait voor ronde 4 bedraagt zijn voorsprong op Moussé slechts één seconde. De YZ450F van Moussé, die een thuiswedstrijd rijdt, op het harde, snelle gedeelte van het strand een pak vlugger. Moussé gaat niet alleen Pichon voorbij maar hij pakt al vlug enkele tientallen meters voorsprong. Op de terugweg naar Le Touquet weet Pichon echter het gat te dichten en ontspint er zich een duel. Bijna tegelijkertijd zoeken beide tenoren de pits op. Daar blijkt de Yamaha France crew van Moussé net iets vlotter dan Pichon’s Honda France Team. Na een uur wedstrijd leidt Moussé voor Pichon, Deudon, Prévot, Van Beveren en Leclabart.
Net voor de passage aan de finish crasht Pichon. Na ronde 5 is de top 6 nog steeds ongewijzigd, maar Ton Van Grinsven (11e) en Ricky Claus (12e) naderen nu de top 5. Aan het keerpunt in Merlimont komt leider Moussé dan in aanvaring met een gedubbelde rijder. De Yamaha France rijder valt, maar kan gelukkig terug vertrekken. Pichon komt dan eventjes terug aan de leiding, maar zal terugvallen na zijn 2e pitstop.
Bij het ingang van het laatste wedstrijduur is de situatie vooraan als volgt: Moussé leidt met 11 sec voorsprong op Deudon en 28 sec op Pichon. Van Grinsven is ondertussen naar plaats 12 verwezen, Claus is 13e , Heikki Van Den Berg is 21e, Christof Godrie is 28e. Moussé moet na een pitstop in ronde 10 de voorsprong weer prijsgeven. Nu is het Pichon die leidt voor Deudon en Moussé. Pichon lijkt nu gebeiteld te zitten om zijn eerste Enduropale-zege binnen te slepen. Niet is echter minder waar. Wanneer Pichon in ronde 11 binnenkomt voor zijn laatste pitstop stijgt de stress onder de Honda France pittent. Pichon’s demper is blijkbaar stuk en moet vervangen worden. De crew klaart dat klusje in nog geen minuut, maar toch zal Pichon er de wedstrijd door verliezen.
Mousssé lijkt dan gewonnen spel te hebben maar net voor het overschrijden van de finishlijn stopt de Yamaha rijder. De veteraan tracht krampachtig zijn koppelingshendel bij te stellen, maar het kwaad is dan al geschied: Moussé zal deze editie van de Enduropale niet winnen.
Yves Deudon, die tot dan toe een foutloos, maar onopvallend parcours had afgelegd pakt dan de leiding over. De Kawasaki rijder gaat als leider de laatste ronde in. Ondertussen is ook Ricky Claus aan een opmars bezig. De West-Vlaming hangt bij het ingaan van de laatste ronde 8e. Even krijgt Deudon het nog benauwd als hij op enkele honderden meters voor de finish crasht met een gedubbelde rijder. Deudon versaagt echter niet en overschrijdt om 16u08 triomfantelijk de finish. Pichon wordt tweede op 58 sec van Deudon. Adrien Van Beveren wordt nog 3e en kroont zich daarmee tot kampioen in het “Championnat des Sables”.
Na afloop stelt de technische commissie van de FFM echter vast dat Deudon’s uitlaat te luidruchtig is. De Nordiste krijgt een tijdstraf van 15 minuten aangesmeerd. De clan Deudon is uiteraard niet blij met die maatregel en overweegt in beroep te gaan.
Ricky Claus wist in de laatste ronde nog een positie te winnen en wordt zo 7e (6e na de diskwalificatie van Deudon). Ton van Grinsven werd 12e, Heikki Van Den Berg 18e en Christof Godrie 25e.
Credit foto’s: Michel Hennebert/Photo Impact