Op bovenstaande afbeelding ziet u een sticker die Billy Liles in 1988 uitdeelde aan zijn fans. En in de zomer van ’88 zal Liles er daar wel een flink aantal van nodig gehad hebben. De Amerikaan uit Georgia was op dat moment aan zijn tweede seizoen in de 500cc GP’s bezig. In juli van dat schrikkeljaar boekte Liles zijn eerste GP-zege: de Grand Prix van San Marino in Baldasserona. Die zege was kwam toch als een verrassing want de week voordien was Liles nergens geweest in de GP van Nederland. Op een snikheet “betoncircuit” won Liles de eerste reeks, in de tweede reeks moest hij de duimen leggen voor Eric Geboers en Kurt Nicoll.
Verstokte Kawasaki-man
De overwinning in Baldasserona was publicitair goed meegenomen want Liles zat op een KX 500 van de Italiaanse Kawasaki distributeur Cinti. De Italiaan Franco Rossi was zijn teammaat. Dat Liles op een groene motor reed was geen toeval want ook in de States had hij bijna altijd al op een Kawasaki gereden.
In tegenstelling tot wat de promo-sticker van Liles doet vermoeden won Liles die GP niet op een gifgroene Kawasaki. De KX 500 waarmee Liles in San Marino won had een op zijn zachtst gezegd, opmerkelijke livrei. Om hun machines te onderscheiden van andere Kawasaki’s had men bij Cinti een geel/paars kleurenschema uitgedokterd. Een move die een mens fundamenteel doet twijfelen aan het begrip “Italian design”.
In de volgende GP, op de Citadel van Namen, kan Liles niet meer dezelfde regelmaat tonen. Hij wordt derde in de eerste reeks, maar zal elfde worden in de tweede reeks. Een week later wint Liles na een rondenlange achtervolging op Jacky Martens zijn 2e GP-reeks in Ettelbrück. De tweede reeks wordt helaas weer een tegenvaller want Liles komt niet verder dan een 15e plaats. In de eindstand van het WK 500cc wordt de man uit Georgia 8e en gaat daarmee net Jacky Martens vooraf. Eén dag later reed Liles in de Halfoogstklassieker op de Keiheuvel in Balen. En daar kreeg ik dus deze sticker in handen.
KRC?
Wat ik nog steeds fascinerend vind aan deze sticker is het “KRC” logo. Stond dat voor “Kawasaki Racing Corporation” en was het een Italiaanse poging om het officiële Kawasaki (Team Green) Team de loef af te steken? Misschien wel, al had men bij Cinti weinig redenen om het (Britse) fabrieksteam te benijden. In 1988 reed men bij Kawasaki eigenlijk met verbeterd standaardmateriaal. Op de manier kon men via het GP team ook een gedeeldte van de R&D kosten afschrijven.
Of staat KRC gewoon voor Kawasaki Racing Cinti? Ook dat is uiteraard een mogelijkheid. Weet u waarvoor KRC staat? Dan mag u het ons altijd laten weten. Mailen kan naar max@motocrossmag.be