Clement Desalle is in 2010 het nieuwe gezicht van het TEKA Suzuki team. De 20-jarige revelatie van vorig seizoen heeft dit jaar een derde plaats in het WK MX1 te verdedigen. Met zijn prachtige, agressieve stijl is ‘Le Panda’ één van de opmerkelijkste rijders uit de paddock. Hieronder blikt hij voor het eerst als fabrieksrijder vooruit naar het aankomende seizoen.
Clement, Hoe was jouw winter ?
CD25: Vrij goed, we trokken met het team naar Portugal om elkaar beter te leren kennen. Ik veranderde zelf niks aan mijn voorbereidingen. Zoals elk jaar werkte ik samen met mijn vader en gingen we naar Spanje. Ik ken iemand die in Malaga woont en we konden daar twee weken logeren. Nadien gingen we zelfs nog eens terug voor een week. Dat was ideaal want terwijl wij daar zaten, was België en omstreken bedolven onder een ijskoud sneeuwtapijt. Ik wisselde de fysieke trainingen af met motortrainingen en dat was perfect combineerbaar in het zonnige Spanje. Mijn doel was om de conditie stap voor stap op te bouwen en dat is me tot nu toe goed gelukt.
Ook in het WK maakte je stap voor stap progressie. Je zei eerder al dat je altijd het resultaat van het vorige seizoen wil verbeteren en je was 3e in 2009:
CD25: Yep, dus nog twee plaatsen te gaan ! Ik kijk altijd vooruit en hoe ik nog kan verbeteren. En dit team past perfect in het plaatje. Ik ben onder de indruk van het professionalisme hier, en als ik iets nodig heb of wil proberen is het onmiddellijk uitgevoerd. Iets totaal nieuw voor mij.
En de motor ?
CD25: Wel, ook dat is een vooruitgang voor mij. Daar dit een fabrieksteam is kan ik alles wat ik wil veranderen aan de motor en zo kan ik hem helemaal aanpassen aan mijn noden en rijstijl. Ik reed in 2008 ook al met de Suzuki en ken de handeling van de motor dus al. Ik houd van het chassis en de power die het blok uitstoot.
Zal je uw Belgische titel verdedigen dit jaar ?
CD25: Nee, spijtig genoeg niet. Ik zal vier wedstrijden voor het Duits kampioenschap rijden en kan zo niet de volledige Belgische kalender afwerken. Ik zal op enkele wedstrijden aanwezig zijn maar het is zeer belangrijk om zorg te dragen voor je lichaam gedurende het seizoen. Ik was dolblij dat ik vorig jaar de belgische titel kon behalen en dat blijft een speciaal moment voor mij, maar dit jaar wil ik mij concentreren op de GP’s.
Met jouw stijl kreeg je er veel fans bij. Moet je deze niet aanpassen nu je een fabrieksrijder bent en mee moet strijden voor de titel ?
CD25 : No way! Ik kan mijn stijl niet veranderen op de motor en ik wil plezier hebben als ik rijd. Dat zal altijd zo blijven. Ik wist dat ik meer verplichtingen en verantwoordelijkheid zou hebben als ik voor dit team koos, maar ik wou dit. Welk effect dit zal hebben op mij en mijn rijden zal wel duidelijk worden gedurende het seizoen, maar daar zit ik niet mee in.
Wat is het verhaal achter het nummer 25 ?
CD25: In 2001 reed ik het Frans 85cc kampioenschap en toen kreeg ik dit nummer toegewezen. Ik besteedde niet al te veel aandacht hieraan maar toen ik in mijn eerste WK seizoen 25e werd keerde het terug. Vanaf dan bleef ik bij dit nummer en kwam er een soort band.
Ter slot, heb je een doel voor 2010 ?
CD25: Grrr, altijd opnieuw die zelfde vraag! Als ik op de motor zit doe ik mijn uiterste best; en wat moet gebeuren zal gebeuren.
Tekst: Suzuki PR / Images : CDS