Thierry Klutz houdt van uitdagingen. Toen de gelegenheid zich voordeed om promotor van het BK Enduro te worden twijfelde de Luikenaar dan ook geen seconde. De tweevoudige Belgisch kampioen Enduro zet hiermee een volgende, belangrijke, stap in zijn carrière. Klutz hangt de helm aan de wilgen om het BEC (Belgian Enduro Championship) de aandacht te geven die het verdient.
Thierry, jouw project zat al sinds enige maanden in de pijplijn, maar sinds kort is het officieel via jouw bedrijfje TKO wordt je promotor van het BK Enduro.
Thierry Klutz: “Inderdaad, ik heb net een akkoord met de Belgische Motorrijdersbond afgesloten om mij aan de promotie van het Belgisch Kampioenschap Enduro te wijden. Dat akkoord zal in eerste instantie over 3 jaar lopen.”
Voordat je aan de promotie van het BK begon, was je ook al enkele jaren betrokken bij de organisatie van de Enduro van Esneux. Hoe ben je er toegekomen om je te engageren als organisator?
Thierry Klutz: “Het is een samenloop van omstandigheden die mij ertoe gedreven heeft om me met de promotie van het BEC te gaan bezighouden. Doordat ik veel in het buitenland gereden heb (Spanje, Frankrijk en de WEC) heb ik veel kunnen rondkijken en zien hoe het er daar aan toe gaat. Daarna kwam de Enduro van Esneux waarmee ik de smaak van het organiseren en promoten te pakken kreeg. Toch was het vooral de zin om de enduro verder te ontwikkelen en de piloten iets te geven wat ze de voorbije jaren moesten ontberen. Sinds een paar jaar zijn er toch een aantal wedstrijden bijgekomen en hebben we een stabiele kalender van 10 BK-wedstrijden. Dat geeft toch aan dat er zeker belangstelling is voor de discipline. Door met sommige organisatoren te spreken, ben ik er me bewust van geworden dat ze niet wisten welke richting het uit moest om een endurowedstrijd wat aantrekkelijker te maken. De organisatoren richten zich in de eerste plaats op het administratieve gedeelte om hun enduro te kunnen laten plaatsvinden. En dat is vaak een calvarietocht. Je moet niet alleen het akkoord krijgen van tal van overheidsdiensten (milieuvergunningen, departement natuur en bos, gemeentelijke en provinciale overheden, Waalse Regio,..). Daarnaast moet je ook de rijders tevredenstellen met goede verbindingsritten, interessante specials en een geschikte paddock. En dan hebben we het nog niet over het lastenboek van de BMB gehad. Alles bij mekaar is zoiets een voltijdse job, maar in realiteit zijn het vrijwilligers die alles in mekaar boksen. Vrijwilligers wiens enige wens is, endurorijders in alle legaliteit in hun streek te laten rijden.
Met die wetenschap in het achterhoofd vond ik het tijd dat iemand die de discipline door en door kent zich beschikbaar stelt om de organisatoren te ondersteunen, maar ook om de wedstrijden te promoten. Vorig jaar al zat ik tijdens het rijden te denken aan wat er nodig zou zijn om ons kampioenschap te verbeteren. Ik merkte in de loop van het seizoen dat ik steeds meer bezig was met zaken naast de wedstrijd: de promotie, het uitzetten van de specials, de aankleding van de paddock, de problemen met de chrono, de prijsuitreiking, enz. In zoverre zelfs dat ik me de vraag stelde of het niet tijd was dat ik langs de andere kant van het lint zou plaatsnemen om me ten dienste van de enduro te stellen.”
Hoe zie jij je rol van promotor? Hoe sta je tegenover de organisatoren en de federatie?
Thierry Klutz: “Zoals ik het zie is het mijn taak als promotor om naast de hulp en steun aan de organisatoren, de enduro wat uit de schaduw te halen en bekender te maken bij het grote publiek. De off-road motorsporten in het algemeen en de enduro in het bijzonder hebben niet altijd een positief imago. Partners en dus financiële middelen vinden zal, hopelijk, helpen om dat imago te verbeteren. Naast mijn raad qua parcours, breng ik voor elke wedstrijd ook promotiemateriaal mee. Dan hebben we het over bogen voor de start en aankomst van de specials, een startpodium van waarop de rijders uit de paddock zullen vertrekken, publiciteitsaffiches, spandoeken op strategische plaatsen.
Wat het creëren van meer media-aandacht betreft zorgen wij voor goede foto’s via onze officiële BK Enduro fotograaf Fréderic David. Daarnaast komt er ook nog een internetsite en een samenwerking met MXMag. Ik hoop ook op middellange termijn een professionele ploeg samen te stellen voor de bemanning van de tijdscontrole. Tegen volgend jaar hebben we hopelijk voldoende budget vergaard om op transponders over te schakelen. Uiteraard is dit alles nog nieuw voor mij, ik ben me er dan ook van bewust dat ik nog veel te leren hebben, maar ik heb zeker de wil om er volledig voor te gaan.”
In verschillende Europese landen doet de Enduro het momenteel goed. Kijk je naar wat er in die landen gebeurt om je te laten inspireren?
Thierry Klutz: “Absoluut. Ik denk dat je beter iets bestaand kan overnemen dan zomaar te willen innoveren. Uiteraard zal ik er een daar een persoonlijke toets aan toevoegen, maar uit respect voor de organisatoren, rijders en de federatie wens ik geen risico’s te nemen. Vergeet ook niet dat we in een dichtbevolkt land wonen, wat op zich al beperkingen qua toelatingen met zich meebrengt. We zullen daarmee moeten leren leven. Het is dan ook utopisch om te denken dat we ooit aan een kampioenschap van 10 wedstrijden met verbindingsritten zoals die in Spanje of Frankrijk toekomen. Ons objectief is het beste uit elke organisatie te halen, en daarnaast aan het imago, de kwaliteit van de specials en de communicatie te werken.”
Hoe hebben de partners van het kampioenschap jouw voorstel onthaald?
Thierry Klutz: “Eerlijk gezegd, over het algemeen was de respons zeer positief. De meerderheid van de motormerken (KTM-Husaberg, Husqvarna, GasGas, Sherco, TM) heeft positief gereageerd op mijn voorstel om partner te worden. Maar er waren ook veel andere ondernemingen (Magicbike, Smatch-Match, Motoraccess, For Best Houses, Ride and Race, Alphamoto-Michelin, Fdavid) die graag dit project wilden ondersteunen. Daarnaast hebben we nog ruildeals met technische partners (MXMag, Kinepolis Rocourt Euro Jam’s moto, Max Boisson). De andere partners zijn de federaties (BMB, VMBB, FMWB). Ik weet dat al onze partners geloven in het feit dat we de discipline kunnen verbeteren en dat die verbeteringen ook een plus betekenen voor hun betrokkenheid.
De organisatie van de enduro “Ourthe-Amblève”, waar ik samen met Guy Wilders bij betrokken ben heeft bewezen dat je ook gelegenheidstoeschouwers kan trekken door de sport dynamischer en attractiever te maken. En dat voor een sport die anders alleen gevolgd wordt door de rijders en hun aanhang. Bovenal hebben we dat gedaan zonder afbreuk te doen aan het basisconcept van de enduro.”
Op welke essentiële punten moet het BEC volgens jouw evolueren?
Thierry Klutz: “Zoals ik reeds zei, op het gebied van imago en communicatie. Maar ook het qua afwikkeling van een wedstrijd kan er nog veel verbeteren. Ik denk daar bij aan het respecteren van het lastenboek voor de organisatoren en het naleven van de aanbevelingen door de rijders. De chronometrage moet ook preciezer en betrouwbaarder worden. Als laatste zijn er ook een aantal zaken die wel eens over het hoofd gezien worden, maar vaak belangrijker zijn dan men denkt. Dan heb ik het over zaken zoals de aankleding van de paddock, start- en aankomstbogen op de specials, bepijling van de verbindingsritten, de prijsuitreiking.
Maar je moet realistisch blijven, dit is een project van lange adem, want je krijgt onmogelijk alles veranderd in een tijdspanne van een jaar. Daarom is het ook mijn bedoeling om stap voor stap vooruitgang te boeken, daarbij rekening houdend met de wensen van de verschillende belanghebbenden (federatie, commerciële partners, organisatoren, rijders, media…). Dus langzaam maar zeker in de goede richting gaan zonder daarbij al te veel risico’s te nemen.”
Betekent het feit dat je nu promotor bent dat we jou niet meer op de specials zullen zien als rijder?
Thierry Klutz: “In het begin dacht ik dat het mogelijk zou zijn om de functies van rijder en promotor te combineren. Maar ik ben in de loop der maanden tot de conclusie gekomen dat zoiets onmogelijk valt te bolwerken. Zeker als je het wil doen zoals ik het wil. Dat wil zeggen, zo goed mogelijk! Naast mijn voltijdse job bij de Franse Gemeenschap en mijn werk als promotor blijft er nagenoeg geen tijd meer over om te trainen. En dan heb ik het nog niet over geconcentreerd aan de start van een special staan…
Aangezien ik niet start om tweede te worden, verkies ik dan maar om niet te rijden. Ik besef ook dat als ik me niet voor 100% inzet in mijn rol van promotor het erg moeilijk zal worden om één en ander te verwezenlijken. Geloof me het was geen makkelijk te nemen beslissing. Je beëindigt als het ware jouw eigen rijdercarrière om je ten dienste van anderen te stellen. Het zal zeker pijn aan mijn hart doen als ik in de loop van het seizoen de andere rijders aan het werk zal zien. Zeker ook omdat ik ga werken opdat zij in omstandigheden kunnen rijden die ik zelf altijd al gewild heb als rijder. Niettemin ben ik er van overtuigd dat ik de juiste beslissing genomen heb om me als promotor te engageren. De toekomst zal uitwijzen of ik gelijk heb. Je moet sowieso op een dag accepteren dat je een streep onder je carrière als rijder moet trekken. Dat belet niet dat ik in de loop van het seizoen toch aan de start zal staan van een of andere wedstrijd. Liefst eentje waarvoor me ik minimaal moet voorbereiden en concentreren!”
Credit foto’s: Mxmag.be/Patoun.be/Predrag Vuckovic-Red Bull Photofiles