Published On: 6 maart 2010

Green Flag geeft wekelijks de aftrap van het motorcrossweekend in de Benelux, maar ook ver daar buiten. Ook het grote en kleine nieuws dat elders geen thuis vond, krijgt toch nog de groene vlag!

Na een maand van Internationale wedstrijden tekent er zich vooralsnog geen duidelijk patroon af. Het is daarom nog koffiedik kijken hoe de verhoudingen zullen liggen als straks, begin april, de eerste GP van het seizoen 2010 wordt verreden in Sevlievo. Na vier weekends van losse wedstrijden -als we de Internazionali d’Italia even buiten beschouwing laten- breekt nu de periode aan waarin de nationale kampioenschappen beginnen. Vorige week gaven de Britten er al een lap op tijdens de eerste ronde van hun Maxxis British MX Championship in Little Silver. Check de video hieronder. Volgende week beginnen de Nederlanders aan het ONK MX2/MX1 in Mill. De zijspancrossers en de MX3 jongens beginnen er dit weekend aan in Lochem. Meer info daarover vind je bij onze collega’s van sidecarcross.be

Omdat het seizoen in Groot-Brittannië al begonnen is, kan de Hawkstone Park International geen aanspraak meer maken open de officiële start van het Britse seizoen is. Aan de lijst met buitenlandse toppers te oordelen moeten ze in gelukkig niet veel inleveren ten opzichte van andere edities. Anno 2010 worden er geen GP’s meer gereden in Hawkstone Park. De MX3 GP van vorig jaar wist nauwelijks toeschouwers te trekken. Toch prijkt het circuit maar liefst drie keer op de nationale kalender. Naast de Internationale wedstrijd doen ook het Masters kampioenschap van amateurfederatie AMCA en het Maxxis British MX kampioenschap het circuit in Shropshire aan. En in niet eens zo ver verleden was Hawkstone Park ook de plaats waar de Britse Trial GP plaatsvond.

Ramon in Hawkstone 2009.

In de jaren ’80 was Hawkstone Park zowat de nevenknie van de Citadelle van Namen. Het Britse contingent 500cc crossers nam het op tegen, voornamelijk Belgische rijders, aangevuld met Kees Van Der Ven.  Vorig jaar won ‘Honorary Belgian’ Marc Dereuver de wedstrijd op Hawkstone Park. Of de Lommelse Beursfoon Suzuki rijder ook zondag weer mag zegevieren moet nog blijken. De fans die de oversteek maken krijgen met 2 reeksen MX1, 2 reeksen MX2 en een superfinale alvast waar voor hun geld. De volledige deelnemerslijst met nogal wat Belgen en Nederlanders vind je hier.

Intussen trappen de Fransen dit weekend in Sommières het Rockstar Energy Championnat de France Elite de Motocross op gang. Een hele mondvol die wij bij MXM voortaan tot de Rockstar Energy Elite zullen ballen. Voor wie de laatste jaren op een andere planeet heeft gezeten even dit. Frankrijk is anno 2010 meer dan ooit hét Europese motorcrossland. Wereldwijd moeten die onderdanen van Nicolas Sarkozy alleen deze van Barack Obama voor zich dulden als het op motorcross en supercross aankomt. Toch heeft het Elite-kampioenschap in het verleden niet altijd de uitstraling gehad die het verdiende. Pakweg 10 jaar geleden telde Frankrijk ondanks het enorme sportieve en commerciële potentieel nauwelijks professionele motorcrossteams die naam waardig. De afgelopen jaren is er echter een kentering gekomen. De FFM en de traditionele organisatoren hebben een professionalisering doorgevoerd met meer sponsors en mediapartners. Dat geheel maakt dat het Elite-kampioenschap nu een pak aantrekkelijker is geworden voor rijders en toeschouwers. Er zijn nu een aantal goed gestructureerde teams en daarnaast hebben ook buitenlandse rijders de Rockstar Energy Elite ontdekt.

Rockstar: volop in de belangstelling dit weekend!

Jeremy Van Horebeek reed vorig seizoen een aantal wedstrijden in de MX2-klasse, en staat ook zondag in Sommières aan de start. Hij kan er alvast een praatje slaan met zijn ex-teammaat van bij JM Racing KTM, Jeffrey Herlings. Herlings begrijpt dat met het oog op Sevlievo een wedstrijd op een betonhard circuit als Sommières  zeker geen luxe is. Vreemd toch dat de meeste Belgische en Nederlandse rijders, die het zandrijden wel degelijk onder de knie hebben dan kiezen voor de Internationale wedstrijd in Hawkstone Park. In de MX2 klasse moeten Van Horebeek en Herlings de handschoen opnemen tegen Dylan Ferrandis, Nicolas Aubin, Steven Frossard, Loic Larrieu en Valentin Teillet. Bij de grote kanonnen van de MX1 luiden de namen van de favorieten: Coulon, Souberyras, Allier, Aranda, Martin, Boog, Rombaut en Izoird. Ook Anthony Boissière prijkt op de deelnemerslijst, maar momenteel is het nog niet helemaal duidelijk hoe diens Jobé-KTM in Zuid-Frankrijk moet geraken. Zonder een absolute favoriet naar voor te schuiven kunnen we toch al stellen dat Gregory Aranda één van de favorieten, zoniet dé favoriet van het publiek zal zijn. De reden? Zijn gigantische sprongen op een trapsprong, die een paar jaar geleden al omgedoopt werd tot Aranda’s leap, zie video hieronder. Nu nog hopen dat de Gard (het departement waarin Sommières ligt) dit weekend gespaard wordt van kou, sneeuw, regen en andere meteorologische ellende en de Rockstar Energy Elite kan met een klapper van start gaan.

Er viel deze week nog belangrijk off-roadnieuws te rapen in Frankrijk want Yamaha Motor France CEO Jean-Claude Olivier verliet na bijna een halve eeuw trouwe dienst zijn post. Olivier, ook wel JCO genoemd, was één van die mensen die als marketingtool altijd de kaart van de motorsport trok. JCO’s voorliefde voor (vooral de off-road motorsport) resulteerde in deelname aan Parijs-Dakar, de enduro van Le Touquet, motorcross, Enduro en nog veel meer. Olivier ontdekte talenten zoals een Arnaud Demeester, Yves Demaria, Stéphane Peterhansel (al haalde hij deze laatste wel uit de stal van Husqvarna importeur Sima), Marc Germain, Jacky Vimond en Frédéric Bolley. Door de belangrijkheid van de Franse markt kon JCO een piepjonge Yves Demaria in 1989 al op fabrieksmateriaal laten debuteren in de 125cc GP’s. Daarnaast werden baanbrekende modellen als de Yamaha Super Ténéré eigenlijk volledig op aanwijzingen van Sonauto (de toenmalige naam van Yamaha Motor France) gebouwd. Naast een gedreven CEO met een groot hart voor de sport was JCO ook een enthousiast motorsporter. Anders dan de gemiddelde CEO wou Olivier aan den lijve ondervinden hoe het voelde om zich in Le Touquet samen met honderden andere rijders een weg te banen door de duinen of  hoe het voelde om tegen 180 km/u door de Sahara te scheuren.

JCO gaat genieten van een welverdiende rust!

Dichter bij huis begint zondag het seizoen 2010 van VLM met een heuse klassieker: de wedstrijd op de Balense Keiheuvel. Persoonlijk vinden we het nogal spijtig dat de jongens van VLM niet op “The real Thing” terecht kunnen en zich tevreden moeten stellen met een circuit dat volledig aan de kant van het vliegveld ligt. Dat neemt echter niet weg dat de Keiheuvel ook in “VLM-versie” een topper van een wedstrijd blijft. Met de afgelasting van de wedstrijd in Hamont in gedachte mogen we waarschijnlijk ook heel wat rijders van VBM verwachten in het diepe Balense zand. MCLB werkt in het West-Vlaamse Kachtem zijn 2e wedstrijd van het jaar af, terwijl VMCF aan het seizoen begint in Adegem. De MON zoekt het dit weekend in Berghem waar voor de interklassen een selectiewedstrijd voor het Europees Kampioenschap op het programma staat.

In de States vindt momenteel het grootste motorsport evenement van het jaar plaats. De Daytona Bikeweek is een cultureel gegeven en moet je als motorliefhebber in je leven meegemaakt hebben. Een week lang zijn de straten van Daytona vergeven van de motoren en op de wereldbekende Nascar omloop vinden talrijke sportevenementen plaats. Zo is zijn er wegrace wedstrijden en ook de negende proef voor het AMA SX kampioenschap vindt plaats op zaterdagavond.

Unieke sfeer in Daytona

De Honda SX van Daytona is een van de meest speciale races van het jaar. Op de loodzware technische omloop overleven enkel de allerbesten. Bovendien is de omloop net als vorig jaar uitgetekend door de GOAT himself. Ricky Carmichael hield van deze race als geen ander en elk jaar sinds het einde van zijn SX carrière gaat zijn hart aan het bloeden om deze race langs de zijlijn te bekijken. Ryan Dungey vertrekt in Daytona als leider in het kampioenschap maar Ryan Villopoto wil revanche nemen na zijn val van vorige week. Bovendien zou hij wel eens hulp kunnen krijgen uit eigen kamp. Chad Reed klom deze week opnieuw op de motor en het zou wel eens kunnen dat hij aan de start zal staan. In een interview met RacerX vertelde Reed dat hij het zonde zou vinden als hij hier niet zou rijden, maar dat hij waarschijnlijk na de trainingen zal beslissen of hij fit genoeg is voor de races op ook zijn favoriete omloop. Niet alleen Reed maar ook Christophe Pourcel vindt hier een omloop naar zijn hart. Pourcel bewees vorige week dat hij niet alleen snel is maar ook slim kan rijden, hij zal alvast ook hier de te kloppen man worden.

Credit foto’s: YMF, Ray Archer, Elite-MX.fr, Supercross.com