Na de Masterclass MX1 test stellen we jullie vanaf vandaag de MX2 Masterclass voor. Weinig motoren bieden zoveel potentieel en gebruiksvriendelijkheid als de moderne viertakt 250 cc crossers. De MX2 motoren zijn onwaarschijnlijk potent geworden, maar ze blijven uitermate gemakkelijk in gebruik.
De kwartliters als ideale crossmotor. Maar wat is ‘ideaal’?
Hangt af van wat je verwacht natuurlijk. Het is niet omdat de 450’s te sterk worden, dat de kwartliters nu plots perfect zouden zijn. Maar met vermogens die in de buurt van 40 pk komen, kun je moeilijk nog beweren dat ze niet sterk genoeg voor de dag komen. En hun lage gewicht en grote gebruiksvriendelijkheid maakt van de 250 cc’s in elk geval echte speelvogels. Eén dag nadat we de beste MX1 motoren van het moment aan de tand voelden, confronteerden we de 6 toonaangevende MX2 crossmotoren op het circuit van Espinar in het Spaanse Segovia.
2008 mag dan wel het jaar zijn waarin de eerste Japanse crossmotor met injectie werd uitgerust, het duurde tot 2010 eer de 250 cc’s volgden. Honda en Suzuki rusten hun kwartliters uit met elektronisch gestuurde benzine injectie en de CRF en de RM-Z mogen precies om die reden als de vernieuwers in deze klasse gezien worden. De Husky mag zich ook bij dat selecte gezelschap volgen, want hij heeft een uniek lichtgewicht blok en is, mits wat goede wil, de meest vernieuwde motor in het gezelschap. Kwatongen zullen beweren dat dit niet moeilijk is, wetende hoe het zat voor de nieuwe TC 250 op de proppen kwam. Anderen zullen zeggen dat Husqvarna het lef had om vanop een blanco blad een nieuwe kwartliter te ontwikkelen en met innovatieve technologie de gevestigde waarden aan te vallen. Beide hebben gelijk.
Veel nieuwigheden in de MX2
KTM, Kawasaki en Yamaha vernieuwden ook hun kwartliters, maar deden dat minder opvallend dan de hiervoor genoemde drie. Genoeg om te spreken van het beste deelnemersveld ooit in de MX2 klasse. Jammer genoeg kreeg het selecte kransje testrijders geen ideaal circuit onder de wielen geschoven. Zelfs in Spanje kan het hard regenen. Dat gebeurt door de band op de dagen waarop wij er zijn… We beginnen de Masterclass met een echte topper: de Suzuki RM-Z 250, lees hier de indrukken van testrijders Mattias Nilsson en Dietmar Lacher.
De volledige MX2 master test, inclusief meetresultaten, wegingen en vermogensgrafieken leest u in dit nummer van MotorWereld. Nu in de winkels.
Credit foto’s: Masterclass Motortest & Husqvarna