Het toonaangevende maandblad MotorWereld is sinds jaren de vaste partner van de Master vergelijkingstesten. In dit systeem neemt één blad per land deel aan een grote internationale vergelijkingstest. Dat wil zeggen dat de motoren naar één centraal punt gebracht worden; op een zelfde bandenmerk geplaatst worden, gewogen, getest op de vermogensbank en aan de tand gevoeld worden door de meest ervaren testrijders van het continent.
Deze testen zijn geen race, maar een zoektocht naar de beste motor. Daarvoor worden objectieve criteria gebruikt en een puntensysteem waarbij alle testrijders hun zeg hebben. Zowel de snellere jongens met GP ervaring als testers die op het niveau staan van de doorsnee rijders. Het totaalresultaat geeft een zeer correct beeld van de waardeverhoudingen binnen de klasse. We beginnen de Masterclass MX2 vergelijkingstest met de Suzuki RM-Z 250. Een videotest van de 250 viertakt Soes die MXM eerder maakte, in het Frans, vind je hier.
De mening van Mattias Nilsson
“Suzuki heeft goed werk geleverd. Het blok is sterk over de ganse lijn. De motor is sterk én controleerbaar. De RM-Z voelt licht aan en is gemakkelijk controleerbaar. De schokbreker is uitstekend en het achterwiel blijft zeer goed in contact met de ondergrond. Uitstekende tractie dus. De voorvork is neutraal en bij zware impact soms iets te zwak.
Goede voorrem ook en een goede zithouding. De Suzuki is zeer compact en dus gemakkelijk te beheersen.”
“De Suzuki RM-Z 250 is heel gemakkelijk te rijden en hij heeft geen enkel echt zwak punt. Het blok is vergelijkbaar met dat van de KTM, de gebruiksvriendelijk met die van de Honda. Op beide vlakken is de Suzuki top.
Hetzelfde kan ik helaas niet zeggen van de ophanging. De voorvork is iets te zacht. Niks dan lof over de remmen, in elk opzicht zijn ze uitstekend. De zithouding is goed, maar het stuur is iets te hoog voor mij.”
Verkorte technische specificaties (fabrieksopgave) Suzuki RM-Z 250
Totale lengte (mm) : 2,170
Totale breedte (mm) : 830
Hoogte (mm) : 1,270
Wielbasis (mm) : 1,475
Bodemvrijheid (mm) : 345
Gewicht (kg) : 104,5 kg
Motor type: ééncilinder DPHC, viertakt
Cilinderinhoud: 249 cc
Brandstofinjectie: elektronische brandstofinjectie
Transmissie: 5-versnellingen
Voorwielophanging: Telescopische UPS voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers, veervoorspanning,
Achterwielophanging: Swingarm, schroefveer, oliegevulde schokdempers, veervoorspanning en in- en uitgaande demping meervoudig instelbaar
De volledige MX2 master test, inclusief meetresultaten, wegingen en vermogensgrafieken leest u in dit nummer van MotorWereld. Nu in de winkels.
Credit foto’s: Masterclass motortest & Suzuki