Published On: 21 maart 2010

Last maar zeker niet least bespreken in de MX2 Masterclass test de KTM SX-F 250. De KTM 250 viertakt is niet alleen de motor van de MX2 wereldkampioen Marvin Musquin, voor veel competitierijders is het ook dé referentie in de klasse. Blijft dat ook zo in 2010, en hoe scoort hij qua gebruiksgemak?

De mening van Dietmar Lacher (Motorrad Duitsland)
Algemene indruk: “Dit is de motor die me het meest beviel. Hij is perfect in het middengebied en bovenin. Onderaan heeft hij toch nog genoeg punch om vlot uit de bocht te accelereren. Je voelt dat het chassis ontwikkeld is in de competitie. De voorvork voelt een beetje droog aan voor mij. De remmen zijn vrij agressief.”

De mening van Thierry Sarasyn (MotorWereld)
Algemene indruk: “Je zou kunnen stellen dat de KTM de gebruiksvriendelijkheid van de Honda benadert, maar dat hij daarbovenop nog een bijzonder potent blok biedt, het sterkste uit deze test. Het resultaat is een motor waarmee je bijzonder hard kunt gaan. De KTM is gewoon foutloos. En wie met ongeduld zit te wachten op de komst van een linksysteem mag zich troosten dat er ook op het PDS systeem van de Oostenrijkers helemaal niks aan te merken valt. Heerlijke crossmotor.”

Verkorte technische specificaties KTM SX-F 250

Frame: central dubbel wiegframe 25CrMo4
Subframe: aluminium
Wielbasis (mm) : 1,475
Zithoogte (mm): 985
Bodemvrijheid (mm) : 380
Gewicht (kg) : 98 kg

Motor type: ééncilinder DOHC, vijfkleps viertakt
Cilinderinhoud: 248,6 cc
Brandstofinjectie: Keihin FCR MX39 carburateur
Transmissie: 6-versnellingen
Voorwielophanging: WP upside-down telescopische vork 48 mm
Achterwielophanging: WP mono shock PDS

 

De volledige MX2 master test, inclusief meetresultaten, wegingen en vermogensgrafieken leest u in dit nummer van MotorWereld. Nu in de winkels.

Credit foto’s: MasterClass test, Gary Freeman