Published On: 22 maart 2010

In de Masterclass test neemt één blad per land deel aan een grote internationale vergelijkingstest. Alle motoren worden naar één centraal punt gebracht, in dit geval was dat het circuit van Espinar in het Spaanse Segova. Alle motoren worden op eenzelfde bandenmerk geplaatst, gewogen, getest op de vermogensbank en aan de tand gevoeld door de meest ervaren testrijders van het continent.

Deze testen zijn geen race, maar een zoektocht naar de beste motor. Daarvoor worden objectieve criteria gebruikt en een puntensysteem waarbij alle testrijders hun zeg hebben. Zowel de snellere jongens met GP ervaring als testers die op het niveau staan van de doorsnee rijders. Het totaalresultaat geeft een zeer correct beeld van de waardeverhoudingen binnen de klasse. Als derde in de rij MX2’ers stellen we de Honda CRF250R voor.

De mening van Thierry Sarasyn
Algemene indruk: “De CRF is ondertussen bekend als duurtest van de MotorWereld redactie en hij heeft nog een jaar van testen voor de boeg. In elk geval onderscheidt hij zich van de rest door zijn gebruiksgemak. De Honda is goed voor beginners én competitierijders. Zeer stabiel, gemakkelijk te besturen en een gelijkmatige vermogensafgifte.

Motor: “Het blok is niet spectaculair, maar wel bruikbaar. Snelle jongens zullen meer vermogen en meer punch willen. De CRF voelt te elektrisch aan. Gelukkig kun je via de mapping spelen met de tuning van het blok.”

Ophanging: “Het rijwielgedeelte is fantastisch en daardoor is de achterschokbreker die maar gewoon ‘goed’ is het minste sterke element van het geheel.”

De mening van Dietmar Lacher
Algemene indruk: “De CRF is zeer controleerbaar. Hij heeft een zeer egaal en allesbehalve giftige vermogensafgifte. Hier in Spanje noemen ze dit ‘descafeinada’ en dat is een goede omschrijving: décafeiné…het gif is er uit.  De Honda is de gemakkelijkst te berijden motor uit deze test. Zeer goede en vrij zachte vork, doorsnee schokbreker. Een pluim voor de remmen en de zithouding. “

Verkorte technische specificaties Honda CRF250R

Totale lengte (mm) : 2,187
Totale breedte (mm) : 827
Hoogte (mm) : 1,273
Wielbasis (mm) : 1,493
Zithoogte (mm): 955
Bodemvrijheid (mm) : 325
Gewicht (kg) : 104,5 kg

Motor type: ééncilinder SOHC, vierkleps viertakt
Cilinderinhoud: 249 cc
Brandstofinjectie: PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Transmissie: 5-versnellingen
Voorwielophanging: 48 mm Showa upside-down telescopische vork met instelbare veervoorspanning, 310 mm veerweg
Achterwielophanging: Pro-Link met enkele Showa demper met instelbare veervoorspanning, 320 mm veerweg

De volledige MX2 MasterClass test, inclusief meetresultaten, wegingen en vermogensgrafieken leest u in dit nummer van MotorWereld. Nu in de winkels.

Credit foto’s: MasterClass test, Honda