Published On: 24 maart 2010

We zijn ondertussen aanbeland aan de vierde motor in de MasterClass MX2 vergelijkingstest. De Kawasaki KX250F is ontegensprekelijk één van de vaste waarden aan de top van zijn klasse. Voor 2010 bracht Kawa verbeteringen aan om de groenen vooraan te houden. Wie op zoek is naar power, gelieve ons te volgen!

De mening van Dietmar Lacher (Motorrad Duitsland)
Algemene indruk: “De KX250F lijkt me een motor die ideaal is voor supercross. Hij is erg sterk onderin én hij klimt zeer snel in de toeren. De gasrespons is zeer direct en er zitten geen dipjes in de vermogenscurve. De Kawasaki stuurt heel scherp, soms een beetje te scherp. Ik vind dat de achterzijde te hoog staat en daardoor is hij bij het insturen niet altijd even stabiel. Een zeer opwindende en levendige motorfiets.”

De mening van Jonte Engdal (Motorrad Zweden)
Algemene indruk: “Het blok heeft erg veel karakter. Onderin is hij sterk, in het midden en bovenin gewoon verbluffend. Amateurrijders, gelieve zich te onthouden, want de KX250 is erg sterk en daarom niet altijd even gemakkelijk te berijden.

De achterschokbreker is te hard en dat bemoeilijkt het insturen. De radiatorflappen vond ik iets te breed en dus soms hinderlijk. De remmen? Niets op aan te merken.”

Verkorte technische specificaties Kawasaki KX250F

Totale lengte (mm) : 2,160
Totale breedte (mm) : 820
Hoogte (mm) : 1,270
Wielbasis (mm) : 1,469
Zithoogte (mm): 955
Bodemvrijheid (mm) : 335
Gewicht (kg) : 105,1 kg

Motor type: ééncilinder DOHC, vierkleps viertakt
Cilinderinhoud: 249 cc
Brandstofinjectie: Keihin FCR-MX36 carburateur
Transmissie: 5-versnellingen
Voorwielophanging: 48 mm Showa upside-down telescopische vork
Achterwielophanging: Uni-Link met enkele Showa demper

De volledige MX2 master test, inclusief meetresultaten, wegingen en vermogensgrafieken leest u in dit nummer van MotorWereld. Nu in de winkels.

Credit foto’s: MasterClass test, Kawasaki