De MX2 klasse is altijd goed voor spektakel. Helaas staan de jongeren vaak in de schaduw van de gevestigde waarden. Vandaag draaien we de rol om. Vlak voor de GP van Bulgarije neemt Motocrossmag de de temperatuur van enkele MX2 kopstukken.
De titelpretendenten: Ken Roczen en Gauthier Paulien
Beide heren zouden dit jaar voor het eerst in hun carrière Wereldkampioen MX2 kunnen worden. We schrijven dit wel duidelijk in de voorwaardelijke zin want Paulin’s kansen op de wereldtitel zijn na zijn kuitbeenbreuk van afgelopen maandag zo goed als tot nul herleid. Doodjammer want de sympathieke Fransman leek klaar voor een sterk seizoen. Roczen’s kansen blijven daarentegen erg hoog. De Thüringer is niet het type dat zich wegsteekt tijdens het voorseizoen. Gewoon gas geven en winnen is wat hij deed in Valence, Hawkstone Park, Frankenbach en Mallory Park. Roczen maakt samen met jongens als Musquin, Herlings en Charlier deel uit van een nieuwe generatie rijders. Meedogenloos op het circuit, welbespraakt daarnaast. Een “new wave” van tieners die dit seizoen wel eens de oudgedienden van de MX2 klasse compleet zou kunnen wegvegen.
De Laaglanders: Jeffrey Herlings en Joël Roelants
Beide heren kwamen mekaar vorig jaar al tegen in het ONK MX2. Dit keer nemen ze het een heel jaar tegen mekaar op. Wie de tussenstand van het ONK MX2 bekijkt begrijpt dadelijk wie er in dit duel leidt, al worden de prijzen pas aan de eindmeet gegeven. Maar toch, het verschil in stijl en voorbereiding tussen de Noord-Brabander en de vijf jaar oudere Antwerpenaar is enorm. Herlings lag geruime tijd in de lappenmand na zijn crash tijdens de Supercross van Winschoten. Roelants daarentegen kon zich zorgeloos voorbereiden in Californië. Toch blijft het verbazen dat niet meer rijders uit de Benelux zich op de manier van Herlings (en Van Horebeek) voorbereid hebben: door wedstrijden van het Frans Kampioenschap te rijden.
De Red Bull KTM Boys: Marvin Musquin en Shaun Simpson
Musquin mag dan wel niet de beste voorbereiding achter de rug hebben, toch is en blijft hij titelkandidaat nummer 1. Iemand die ondanks een gemiste GP (Zweden vorig jaar) toch nog wereldkampioen weet te worden is duidelijk uit het goede hout gesneden. Toch één, zij het klein, vraagtekentje: hoe erg is de knieblessure die Musquin opliep in Romagné? Voor Shaun Simpson wordt 2010 sowieso het laatste seizoen in de MX2 klasse. We vrezen een beetje dat de Schot wel eens overspoeld zou kunnen worden door de “New Wave” van jongere, meer getalenteerde rijders. Anderzijds hebben de tieners waar Simpson het tegen opneemt misschien nog niet de “fond” die de 22-jarige wel heeft.
De Frenchies: Steven Frossard en Nicolas Aubin
Al bleek hij niet in staat om een manche op zijn naam te schrijven toch voert Steven Frossard de tussenstand in de MX2 van de Rockstar Energy Elite aan. De Monster Energy Pro Circuit Kawasaki rijder hoefde daarbij wel niet altijd tegen Marvin Musquin, Gauthier Paulin of Nicoals Charlier te rijden, maar toch. Frossard overklaste bij momenten de rest van het MX2 deelnemersveld. Teammaat Jeremy Van Horebeek kon tot hiertoe nooit een vuist maken tegen hem. Nog iemand die het onderspit moest delven tegen Frossard is Nicolas Aubin. De Normandiër zou bij Rockstar Energy Bud Racing Kawasaki wel eens aan “la saison de trop” bezig kunnen zijn. Tijdens de laatste ronde van de Rockstar Energy Elite in Romagné moest de Normandiër er tot twee keer toe de brui aangeven wegens mechanische problemen.
De outsiders: Zach Osborne en Jeremy Van Horebeek
De Amerikaan uit Ohio gold vorig jaar al, als een van de outsiders in de MX2 titelstrijd. Zover kwam het echter nooit, want blessures maakten voortijdig een eind aan Osborne’s seizoen. Toch liet Osborne in Istanboel zien dat hij ook GP’s kan winnen. De Bike-it Cosworth Yamaha kopman won de openingsronde van de Maxxis in Little Silver maar moest daarna met lede ogen toezien hoe Ken Roczen hem het snot voor de ogen reed in Mallory Park.
Ook Jeremy Van Horebeek wist vorig jaar een GP te winnen, zij het dan zonder reekswinst en op regelmaat. Voorlopig moet de Vlaams-Brabander de duimen leggen voor Monster Energy Pro Circuit Kawasaki teammaat Steve Frossard. Vraag is echter in hoeverre Van Horebeek de voorjaarswedstrijden au serieux nam. Wij hebben zo het vermoeden dat zijn conditionele piek nog moet komen.
De coming men: Nick Triest en Ceriel Klein Kromhof
Insiders zijn het er over eens : Nick Triest heeft de voorbije winter een behoorlijke stap vooruit gezet. Wat ons vooral opviel is dat Triest het rijden op zandcircuits nu eindelijk onder de knie lijkt te hebben. De Shinerayrijder staat momenteel tweede in de tussenstand van het ONK en dat pleit ook voor zijn regelmaat. Voeg daarbij de goede prestaties in Hawkstone Park en zijn geestdriftige duel met Roelants in Lommel en je weet dat Triest een goed voorseizoen draaide. Of hij dat momentum kan voortzetten in de GP’s is uiteraard een heel andere vraag. Al liet hij vorig jaar wel zijn beste prestatie op- tekenen in Uddevalla, een vrij hard circuit. Afgaand op de resultaten van de voorjaarswedstrijden heeft ook Ceriel Klein Kromhof een stap vooruitgezet. De Drent uit het Van Beers Yamaha team moet wel nog één en ander leren op de harde circuits. Maar in Valkenswaard zullen de verwachtingen alvast hoog liggen voor hem.
Credit foto’s: CDS, Christian Stadler/Red Bull Photofiles, Massimo Zanzani, Ray Archer, Ronsfoto