Published On: 9 april 2010

Wie worden de movers en shakers van de editie 2010 van het EWC? Wie kan wereldkampioen worden en wie zou er kunnen verrassen? U leest het hieronder in onze preview van de drie WK-klassen.

E1: Duel Aubert-Méo

Johnny Aubert mag dan wel de regerend wereldkampioen in de koninginneklasse zijn, toch zal hij zijn wereldtitel niet verdedigen. Auberts werkgever KTM zag de nordiste liever uitkomen in de  E1 klasse, die stilaan aan commercieel belang wint. Gedurende zijn hele endurocarrière reed Aubert in de E2 klasse, maar met zijn verleden als GP-crosser kan hij toch bogen op ervaring in de lichte klasse. In de E2 wordt Auberts belangrijkste concurrent meer dan waarschijnlijk Antoine Méo.  Meo eveneens een voormalig GP-crosser geraakte vorig jaar behoorlijk op dreef tijdens de tweede seizoenshelft.  De sudiste met de Italiaanse roots onderstreepte daarmee niet alleen zijn eigen kwaliteiten maar ook die van de met injectie uitgeruste Husqvarna TE 250.Tijdens de eerste ronde van het Franse kampioenschap bleek alvast dat Aubert nauwelijks moet onderdoen voor Meo. De Husqvarna rijder won wel op de openingsdag, maar moest ’s anderendaags het onderspit delven tegen  Aubert. Iets zegt ons dat er een mooie rivaliteit aan het groeien is…

Husqvarna-rijder Antoine Meo gaat dit jaar voor de E1 wereldtitel.

Het zou, met zo’n titanenduel in het vooruitzicht, makkelijk zijn om voorbij te gaan aan de kansen van de andere E1 toppers. De jonge Spanjaard Cristobal Guerrero zou ook een rol kunnen spelen in dit kampioenschap. De Yamaha rijder viel vorig jaar net naast de top 3 in het WK E2.  Dit jaar is de Spanjaard vast van plan op het podium te staan. Een ambitie die wel eens gedwarsboomd zou kunnen worden door een aantal Franse rijders zoals Julien Gauthier (HM Moto), Nicolas Deparrois (Kawasaki) of Jordan Curvalle (Sherco).

Verder nog twee opvallende namen in de E1 van het EWC: Paul Edmondson en Matti Seistola. De Brit keert op zijn 40e terug voor een volledig WK-seizoen. De Suzuki rijder is zowat de ouderdomsdeken maar zou in zware omstandigheden nog wel eens verrassend uit de hoek kunnen komen. Voor Fin Matti Seistola wordt 2010 het jaar van de waarheid. Na een tegenvallend eerste enduroseizoen in de E2, gunt Husqvarna de ex-crosser nog een kans in de E1 die hem beter zou moeten liggen.

E2:  Wie wordt de nieuwe koning van de enduro?

 

Nu Johnny Aubert zijn titel in de E2 niet verdedigt azen heel wat rijders op de vacante troon van de koningsklasse. Mika Ahola, de wereldkampioen E1 van 2008 en 2009, is alvast een van die rijders.  Bovendien weet Ahola precies hoe je wereldkampioen wordt in de E2 want in 2007 viel die eer hem al te beurt. Toch zal de concurrentie ongemeen hard zijn want ook Juha Salminen en Ivan Cervantes zijn voormalige wereldkampioenen. Opmerkelijk is dat Salminen en diens teamgenoot Marko Tarkkala, op een motorfiets die een hybride tussen BMW en Husqvarna is, aantreden.

Viervoudig Nederlands kampioen Hans Vogels krijgt de kans zich te bewijzen in het WK E2.

Ook bij de KTM groep wordt er op twee paarden gewed want naast Cervantes en Oldrati op de EXC 450, brengt Husaberg maar liefst drie fabrieksrijders aan de start. Valtteri Salonen, Joakim Ljunggren en Xavi Galindo verdedigen de kleuren van de Zweedse fabrikant. In de E2 klasse vinden we ook drie rijders uit de Benelux terug. Hans Vogels rijdt een volledig WK op de Husaberg FE 450. Jean-François Goblet rijdt al zeker de eerste vier wedstrijden op de Yamaha WR450F. De D’Ieteren Sport rijder zal in het WK kunnen rekenen op de bijstand van het Spaanse Pons Yamaha team. Voor Cédric Melotte wordt de wedstrijd in Valverde del Camino alvast zijn vuurdoop in het EWC. Tijdens de eerste ronde van het BEC in Warnant liet Melotski een sterke indruk, maar een WK is nog iets anders dan een nationaal kampioenschap.

E3: patron gezocht

Met de switch van regerend wereldkampioen E3 Ivan Cervantes naar de E2 is ook in de zwaarste klasse de titel vacant.  Christophe Nambotin (Gas Gas Factory) liet vorig jaar een sterke indruk op de tweetakt Gas Gas en lijkt een logische opvolger voor Cervantes. Dat is echter buiten David Knight (KTM Supported team) gerekend. De Manxman won in 2005 en 2006 telkens de titel in de E3 en lijkt zijn zinnen op een herhaling daarvan gezet te hebben. Na een teleurstellend seizoensbegin bij BMW switchte Knight halverwege vorig seizoen naar Kawasaki waarmee hij in de E2 actief was.  Dit jaar is Knight terug bij KTM, al heeft hij niet de status van fabrieksrijder.

David Knight zou wel eens dé te kloppen man kunnen worden in E3.

Het is nog maar de vraag of Husqvarna’s Sébastien Guillaume, die vorig jaar brons haalde in E3, zijn prestatie kan evenaren. Door blessures moet Guillaume de eerste twee wedstrijden al laten schieten. Aan outsiders om een eventuele podiumplaats in de eindstand te veroveren is er echter geen gebrek. De jonge Duitser Marcus Kehr wil alvast beter doen dan zijn 5e plaats van vorig jaar. Voor KTM fabrieksrijder Simone Albergoni wordt het afwachten in hoeverre hij zijn draai vindt in de voor hem nieuwe klasse.  Een constatering die eveneens geldt voor de Junior Wereldkampioen van vorig jaar Oriol Mena (Husaberg Factory).

Credit foto’s: BMW, Husqvarna, Jonty Edmunds