Na Valkenswaard, Mantova en het natte Agueda verlangen de meeste GP rijders naar een andere, vooral hardere soort ondergrond. Bellpuig, één van de traditionele harde banen op de kalender, komt voor velen dan ook als geroepen. Het is ondertussen het tiende opeenvolgende jaar- na de ingrijpende veranderingen in 2001- dat Bellpuig een motorcross GP met verschillende klassen mag ontvangen. Van 1994 to 2000 was het Circuit de Motocròs de Catalunya overigens al de gastheer voor 125cc GP’s. Bellpuig is de vijfde ronde van het WK MX1 dat vijftien ronden telt.
Ook de LS Motors-Honda sterrijders Tanel Leok en Davide Guarneri zullen weer van de partij zijn met hun CRF450R’s. Zij zijn klaar om het op te nemen tegen ‘s werelds beste piloten. Hoewel Guarneri en Leok zelf geen conclusies verbinden aan eerdere resultaten is het Spaanse circuit in de buurt van Lleida er wel eentje waar ze eerder uitblonken. Zo won Guarneri er in 2008 de MX2 GP en de ‘Estonian Express’ werd in 2006 tweede na Stefan Everts. Wij spraken met LS Motors-Honda’s sportief manager Marnicq Bervoets over de GP van Catalunya.
Wat vind jij van het circuit in Bellpuig?
Marnicq Bervoets: “Het is een mooie, snelle baan die technisch niet zo moeilijk is. Daardoor zijn er meestal veel rijders die hard gaan in Bellpuig! Aan de andere kant is het er moeilijk om in te halen. Ik denk ook dat de verschillen in de tijdstraining weer minimaal zullen zijn. Normaal gesproken ligt de ondergrond er nu ook keihard bij, maar omdat de aarde gefreesd wordt, is ook het typische betonkarakter wat afgevlakt.”
De voorbije jaren werd in het WK veel aandacht besteed aan het klaarmaken, vaak ook het frezen, van de baan. Vind je dat een goede zaak?
Marnicq Bervoets: “(lacht) Hadden ze dat maar meer gedaan toen ik reed! Daardoor wordt het rijden ietsje minder technisch, maar dat lag me wel. In theorie worden de onderlinge verschillen ook wat kleiner en dus helpt het wel om spannende races te krijgen. Bovendien is het tegenwoordig gewoon een must. Kijk maar naar Bellpuig dit weekend, er treden vier klassen aan (noot: MX1, MX2, EK 125 2T en WMX) door de grond te bewerken, blijft hij nat. Dat is een prima zaak om stof tegen te gaan.”
Zowel Leok als Guarneri zouden het goed moeten doen in Bellpuig. Ben je het daar mee eens?
Marnicq Bervoets: “Zeker! Ik weet ook dat vooral Davide (Guarneri) uitkijkt naar de Grand Prix in Spanje. Fysiek is het niet zo’n vermoeiende race, Davide start vaak goed en als hij dan mee kan gaan met de toppers, kan hij ver komen. Misschien is het voorlopig té veel gevraagd om in beide reeksen vooraan te strijden, maar ik ben er zeker van dat hij er wel de snelheid voor heeft. Ook van Leok veracht ik mooie resultaten in Bellpuig.”
Guarneri doet het meteen erg goed in de MX1. Jullie hebben samen hard gewerkt deze winter en daardoor is er nu ook veel waardering voor jouw inbreng. Dat moet je plezier doen?
Marnicq Bervoets: “Zeker, daarvoor doe je het. Dat is ook het leuke aan het doorgeven van kennis en ervaring. Als je ziet dat het wordt opgepikt, want je blijft als trainer of begeleider toch afhankelijk van de resultaten van jouw piloten. Het is voor iedereen motiverend om te zien dat je op de goede weg bent.”
Is het anders werken als jij zowel als de rijder niet in hun moedertaal communiceren?
Marnicq Bervoets: “Dat maakt eigenlijk niets uit. Iedereen spreekt goed Engels, al gebeurt het soms dat ik net iets langer achter de juiste woorden moet zoeken om iets ingewikkeld uit te leggen. Dat is het enige verschil, verder verloopt de communicatie tussen ons echt perfect.”
Niemand twijfelt aan de snelheid van Tanel Leok, maar in vergelijking met de voorbereidingsraces zijn de starts in de GP’s eerder belabberd?
Marnicq Bervoets: “Dat klopt, daar heb ik het met hem al over gehad en hij weet dat het bij hem ligt. Starten is echt een mentaal spel en er is absoluut geen enkele reden waarom hij nu niet diezelfde kanonstarts zou pakken als eerder dit seizoen. Tanel is veel te bescheiden over zijn eigen kwaliteiten. Als hij naast Cairoli of een andere topper aan het starthek staat, bedenkt hij meteen dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden. Het gaat ‘m puur om zelfvertrouwen. We zijn er 110% van overtuigd dat Tanel met een goede start, overal kan meespelen voor een podiumplaats, week in week uit. Daar gaan we alles aan doen om dat vertrouwen op te bouwen. In de tweede reeks in Portugal finishte Leok op iets meer dan 10 seconden van de winnaar, Cairoli. Zelfs met een minder start en zelfs nadat hij op een gegeven moment achter de whoops helemaal stil stond! Dan verloor Tanel ook nog eens kostbare tijd achter Philippaerts. Gewoon omdat hij te veel respect heeft. Als je sneller bent moet je er gewoon meteen langs, zonder aarzelen! Dan maakt het niet uit of je op voorhand verwacht had dat je wel of niet sneller zou zijn dan die rijder.”
Credit foto’s: CDS